ME/CVS zelftest

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Marloes
Gevorderd lid

ME/CVS zelftest

Bericht door Marloes »

Artikel: 'ME/CVS-Stichting komt met zelftest ME/CVS'

Sinds kort staat de zelftest op de site van de ME/CVS Stichting:
Afbeelding

Ik heb hem net gedaan en krijg het advies:

Uit de door u ingevulde vragen blijkt dat u misschien lijdt aan het Chronisch VermoeidheidsSyndroom. Het is aan te bevelen uw huisarts te raadplegen.

Als er bij u sprake is van het Chronisch VermoeidheidsSyndroom, dan kan uw huisarts met u bespreken welke hulp voor u het beste is.

Wat natuurlijk ook vrij logisch is.

Ik ben benieuwd wat jullie van de test vinden!
Keep on rockin'
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Hoi Marloes,
Dank jewel voor de tip.
Ik heb hem twee keer gedaan. een keer voor mijn toestand zo'n vijf à zes jaar geleden en één keer voor nu.
Ik vind dat er goede vragen instaan. Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit.
Ik kan alleen niet beoordelen hoe snel je naar de huisarts gestuurd wordt. ( Nu in ieder geval niet :) en dat klopt , vijf à zes jaar geleden wel en ook dat klopt. )
Liefs, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Bericht door Guido_den_Broeder »

Het commentaar van de ME/CVS Vereniging vind je hier:
ME/CVS-Stichting Nederland verbindt lot aan Kenniscentrum
Op een bijeenkomst te Amersfoort heeft de ME/CVS-Stichting Nederland een nieuwe weg ingeslagen. De stichting, die al lange tijd niet meer in handen is van de patiënten, heeft nu openlijk gekozen voor samenwerking met het door de patiënten bekritiseerde 'Kenniscentrum Chronische Vermoeidheid' te Nijmegen onder leiding van psycholoog G. Bleijenberg. Dit is kracht bijgezet door een 'Zelftest voor CVS' op de eigen website te zetten, die in opdracht van de stichting door Bleijenberg is ontwikkeld. Zoals bekend ziet het 'Kenniscentrum' ME/CVS primair als een vorm van psychische vermoeidheid, instandgehouden doordat patiënten blijven denken dat ze ziek zijn en daarom bang zijn om te bewegen:

"Een verstoorde perceptie lijkt een centrale rol te spelen bij CVS. Er bestaat soms een discrepantie tussen de beperkingen die patiënten zelf rapporteren en hun daadwerkelijke prestaties. Ook de perceptie van lichamelijke signalen lijkt verstoord in CVS. Patiënten lijken eerder geneigd alledaagse lichamelijke verschijnselen toe te schrijven aan somatische afwijkingen. De verstoringen in de perceptie leiden tot afname van (fysieke) activiteiten, die vervolgens mede de klachten in stand houdt."

Bleijenberg, Gielissen en Knoop in Psychopraxis, 08 (2006), p. 104-110

Recent toonden Cook e.a. aan dat de premisse voor dit psychologische model, dat afwijkt van de gangbare medische inzichten, op een onzorgvuldige samenstelling van patiënten- en controlegroepen berust.

De presentatie van de zelftest geschiedde op dezelfde dag (16 november) dat de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) de waarschuwing uitbracht dat dergelijke tests mensen onnodig ongerust maken en de huisartsenpraktijken overbelasten.

De ME/CVS Vereniging deelt de zorg van de LHV en acht het presenteren van een zelftest voor CVS onverantwoord. Zowel het stellen als het uitsluiten van de diagnose dient altijd door een arts te gebeuren.

Proefondervindelijk blijkt de test van de ME/CVS Stichting Nederland al snel twijfelachtige uitkomsten op te leveren. De eerste vraag levert meteen een probleem op. De stichting vraagt of 'moeheid' de belangrijkste klacht is - wie daar 'nee' invult, valt af. 'Moeheid' is echter bepaald niet hetzelfde als de post-exertional malaise die patiënten ervaren en die het gezaghebbende CDC (Centers for Disease Control and Prevention) na jarenlang bevolkingsonderzoek als essentie van CVS aangeeft. Bij een deel van de ME/CVS-patiënten spelen bovendien de neurologische, immunologische en/of pijnklachten een prominentere rol. Daarentegen blijkt het mogelijk om door de test te komen terwijl de zo kenmerkende concentratiestoornissen, spierpijn en uitputting bij geringe inspanning geheel ontbreken.

De 'zelftest' leidt er dus bovendien toe dat patiënten met soms ernstige klachten op het verkeerde been worden gezet. De ME/CVS Vereniging waarschuwt een ieder om geen enkele waarde te hechten aan de uitkomsten van deze test.

Gelijktijdig met de 'zelftest' voerde de ME/CVS Stichting Nederland een wervingscampagne voor donateurs waarbij de stichting in dagelijkse advertenties in de rubriek 'Therapieën' van het Algemeen Dagblad stelde 'patiënten te helpen met ME/CVS om te gaan'. In deze advertenties wordt moeheid opgevoerd ten onderscheid van 'allerlei lichamelijke klachten'.

De ME/CVS Vereniging acht de advertentie misleidend omdat deze suggereert dat de ME/CVS Stichting Nederland therapeutische begeleiding biedt.
De gedachte dat de vermoeidheid die bij ME/CVS optreedt geen lichamelijke oorzaak heeft is in strijd met de gangbare medische inzichten en met de ziekte-classificatie ICD-10 van de Wereld Gezondheids Organisatie.
Marloes
Gevorderd lid

Bericht door Marloes »

De ME/CVS Vereniging waarschuwt een ieder om geen enkele waarde te hechten aan de uitkomsten van deze test.
Dat vind ik dan wel weer frappant..
Keep on rockin'
Jazzie
Gevorderd lid

ME/CVS zelftest

Bericht door Jazzie »

Marloes schreef:Ik ben benieuwd wat jullie van de test vinden!
Door mijn opleiding psychologie bekijk ik testjes altijd wat kritisch... :)
Er is nogal wat aan te merken op deze test, en ik ben daarom verbaasd dat hij afkomstig is van een academicus...
Al voordat Guido had gereageerd, wilde ik zeggen dat je weinig aan de uitkomst van deze test hebt. Concrete argumenten geef ik misschien later nog, ik ben nu even te duf om dat allemaal te formuleren.
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

"De ME/CVS Vereniging acht de advertentie misleidend omdat deze suggereert dat de ME/CVS Stichting Nederland therapeutische begeleiding biedt.
De gedachte dat de vermoeidheid die bij ME/CVS optreedt geen lichamelijke oorzaak heeft is in strijd met de gangbare medische inzichten en met de ziekte-classificatie ICD-10 van de Wereld Gezondheids Organisatie."

Deze allinea onderschrijf ik helemaal.

Ik vind het stuitend dat de Stichting dus in feite Nijmegen ondersteunt in de gedachte, als zou ME een ingebeelde ziekte zijn.

Steun, hoe ermee om te gaan is een hele andere ingang en voor mij en ws velen, wel acceptabel. Immers, de wanhoop waartoe deze ziekte lijdt is overbekend bij een ieder. Maar zodra "ze" je met het proberen je "weleens even op andere gedachten" te laten komen, pretenderen je te genezen, schieten ze hun doel voorbij.

Aanbevelenswaardig en misschien tot op heden in Nederland tot nog toe het enige, voor onze artsen te accepteren, harde bewijs van belastings-beperking is vlgs mij de test van Ruud Vermeulen. Die uitkomsten doen artsen, wat ik gehoord heb, "vies" kijken en boezemt ontzag in.

Dus als iemand dan na alle uitsluitings-ziekten meent ME te hebben, kan zo'n test uitsluitsel geven, want daar komt onomstotelijk uit, hoe men recupereert (op zijn Vlaams gezegd) zowel direct, als na 24 en vervolgens 48 uur.

Hoe ze hierop in Nijmegen reageren weet ik vooralsnog niet, maar als iemand dat weer weet, hou ik me aanbevollen!
Marloes
Gevorderd lid

Bericht door Marloes »

En ook ConsuMed komt met een zelftest.
Een andere dan die van de ME/CVS-Stichting, en naar mijn mening nog slechter.
Bekijk hem zelf hier
Keep on rockin'
Arjen
Gevorderd lid

Bericht door Arjen »

Veel te algemene test, en hier voldoen diverse ziektebeelden aan.
Zelf heb ik énkel geen last van hoofdpijn, als dan benoemt wordt dat ik misschien aan CVS lijd, tja daar schiet deze test volledig tekort.
Verbaasd dat een academicus een dergelijke vage tekst weet neer te zetten.
Ik noem het een Libelle test, leuk "voor de gein en onzin in het leven".
Arjen
truus73
Gevorderd lid

Bericht door truus73 »

Goh, ik heb 9 van de 17 specifieke dingese en vermoedelijk CVS en moet naar de huisarts en cong.therapie gaan doen.
Weet je ik wordt spontaan vreselijk misselijk hiervan, net als van het allereerste artikel van de ME St.
dullegreet
Actief lid

Bericht door dullegreet »

amai, ik moest op zowat alles ja antwoorden, dus cvs heb ik heel zeker wel.

ik vind de proef toch maar heel miniem hoor.
nina
Beginner

Bericht door nina »

ach als sommige mensen een traject van een aantal maanden moeten bewandelen om een diagnose te krijgen, vind ik niet dat een test dit even 1-2-3 kan vaststellen :)
dullegreet
Actief lid

zeg dat wel, mijn traject was bijna 3 jaar lang voor de uiteindelijke definitie cvs viel en ik met mijn revalidatie kon beginnen ....

de wegen van de wetenschap en de geneeskunde zijn ondoorgrondelijk #-o
nina
Beginner

Bericht door nina »

Nou dat bedoel ik dus.

ik vind de test heel leuk en spreekt me ook aan hoor, maar toch vrij kortzichtig denk ik.
dullegreet
Actief lid

ja, voor beginners die nog niet goed weten wat ze hebben kan het een eerste aanduiding geven. de vragen zijn wel accuraat maar toch wel een beetje beperkt mijns inziens.

gediplomeerde cvsers kunnen het af en toe eens invullen om te zien of ze nog wel tot het clubje behoren :lol:

wie weet zijn we ooit wel eens gebuisd en vliegen we er uit . insh'allah !
Peet
Beginner

Bericht door Peet »

Ik heb de test net ook gedaan en kreeg ook deze melding:

"Uit de door u ingevulde vragen blijkt dat u misschien lijdt aan het Chronisch VermoeidheidsSyndroom. Het is aan te bevelen uw huisarts te raadplegen.
Als er bij u sprake is van het Chronisch VermoeidheidsSyndroom, dan kan uw huisarts met u bespreken welke hulp voor u het beste is."

Ik vind de test ook veel te algemeen; de vragen kunnen betrekking hebben op meerdere ziekte's...
Groetjes, Peet

I’ve been up and down and over and out
And I know one thing:
Each time I find myself flat on my face,
I pick myself up and get back in the race...
- That's Life by Frank Sinatra -
Plaats reactie