cvs/fibro/problemen met ademhaling

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Rosy
Beginner

cvs/fibro/problemen met ademhaling

Bericht door Rosy »

Hallo,

Ik zou graag een vraagje richten tot mensen die combinatie fibro/cvs hebben.

Zijn er hier onder jullie personen bij die last hebben van moeilijk ademhalen ? Ik zou het omschrijven als een kortademigheid, gans de dag door, niet goed lucht krijgen bij elke inspanning, ook in rust.
Bij platliggen, ook gevoel moeilijk te ademen.

Dit gaat gepaard met zeer aangespannen hals, nek, schouder en rugspieren.
Wie ervaart ook die kortademigheid bij plat liggen (druk op keel), gevoel enorm op spieren te moeten trekken om lucht te krijgen ?

Mede dor kortademigheid moe, uitgeput, bijna niets meer aan kunnen...
(poetsen, wandelen, fietsen....).

Vraag is, kortademig door uitgeputte spieren, of uitgeputte spieren door kortademigheid ?

Herkennen jullie iets ?

groetjes,
rosy.
Laatst gewijzigd door Rosy op 05 mar 2009, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
neeltje4
Actief lid

cvs/fibro

Bericht door neeltje4 »

Ik heb ook de combinatie, maar ik was vooral kortademig door allergie en lichte astma.Ik heb altijd al hooikoorts gehad maar na deze zomer ging dit niet over. Mijn slijmvliezen waren zo erg overprikkeld dat ik na een tijdje overal op begon te reageren en ik ook lichte astma kreeg. Met medicijnen is dit nu onder controle. Ik weet niet of het daar bij jou aan kan liggen he maar bij mij was dat wel de oorzaak. En het uitgeput zijn is vrees ik vooral aan de cvs te danken.
Groetjes nele
Rosy
Beginner

Bericht door Rosy »

Vreemd is dat bij mij een lichte obstructie gezien wordt bij de longfunctietesten (dit heb ik enkel bij gewoon in- en uitademen, niet overgeforceerd).
Ik heb al puffers gebruikt, maar die helpen niet.

Sommige artsen twijfelden aan astma, maar het komt er niet uit.

Welk gevoel krijg je bij astma ?

Ik heb ook heel veel slijmvorming in mijn keel. Op allergieën werd ik getest, leek goed.

groetjes,
rosy.
Eressea
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Ik herken het wel (heb ook de combi me/fm), maar durf niets met zekerheid te zeggen, omdat ik ook "gewoon" astma heb. Puffers helpen bij mij wel redelijk, maar ik kan ze niet innemen omdat ik dan met chronische migraine en trillerigheid op de bank lig. Maar ik vermoed dat mijn kortademigheid meer veroorzaakt wordt door slijmvorming, omdat dat ook regelmatig mee komt zetten met hoesten.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Rosy
Beginner

Bericht door Rosy »

@Aressea,

Die slijmvorming heb ik ook, maar waterig, kan het heel moeilijk ophoesten, maar ik voel het zitten in mijn keel. Moet wel heel vaak neus snuiten, meestal waterig.

Heb je heel veel last van je kortademigheid ?
De slijmen zijn vooral het lastigst 's nachts, dan komt mijn keel toe te zitten.

groetjes,
Rosy.
Eressea
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Bij mij is het idd ook waterig... En idd, veel last, voornamelijk 's nachts... Volgens de arts, als het waterig is, dan is het grote kans dat het van een allergie komt...
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

is inderdaad herkenbaar..
vilric
Actief lid

Bericht door vilric »

Moeite om te ademen... Zo erg dat ik soms paniekerig word. Had het eens heel erg. Leek wel of er iemand op m'n borstkas zat. Vrouw komt thuis en ziet me. Belt de huisarts, die wil niet komen. Om lang verhaal kort te maken, uiteindelijk is hij dan toch, dik tegen z'n zin, gekomen. Heeft me Temesta gegeven. Was aan het hyperventilleren. Psychisch zei hij. Tja... Heb ik dus hyperventillatie in m'n slaap, uren lang. Kan het niet geloven. Mij lijkt het alsof ik te moe ben om te ademenen. Ook dat word weggelachen. Moet me vermannen...
mehans
Actief lid

Bericht door mehans »

Ik heb gelijkaardige symptomen.

Volgens mijn fysiotherapeut houdt deze kortademigheid verband
met een gespannen spier in mijn onderrug.

Hij heeft dit aangetoond door die spier in mijn onderrug te blokkeren,
met als gevolg dat mijn adem blokkeerde.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
fez
Actief lid

Bericht door fez »

Herkenbaar, gevoel niet genoeg zuurstof te krijgen en druk op de borstkas en angstig.. Komt wel gewoon omdat ik mij niet meer kan ontspannen en het lichaam onder constante druk/stress staat
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

Sinds ik ME heb heb ik problemen met mijn ademhaling, daarnaast sluit ik niet uit dat ik ook slaapapneu heb, mijn ademhaling stopt 's-nachts tijdens het slapen weleens bal in de keel etc...

Slaapapneu schijnt relatief vaak bij Fybro-patienten voor te komen heb ik ergens een keer gelezen....

Druk op de borst heb ik ook, het lijkt wel of mijn spieren coninue 24 uur per dag gespannen zijn, hebben jullie dat ook ..??
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
vilric
Actief lid

Bericht door vilric »

Heb 3 nachten in de slaapkliniek gelegen. Micro ontwaking om de 90 seconden(!). En inderdaad, na slaapscopie bleek dat keeloholte gedeeltelijk inzakt bij slapen. Echter.. voor de Belgische wetgeving deed ik onvoldoende apneu's. Wel micro ontwakingen. Daarom had ik geen recht op zo'n toestel (naam kwijt). Heb het dan op eigen kosten geprobeerd.
Geen resultaat mee. Enkel vrouwtje content omdat ik niet meer snurkte lol.
Maar de slaap werd er niet beter door, hoogstens een ietwat verbeterd gevoel op gebied van 'vrije' ademhaling. Maar het resultaat vond ik niet opwegen tov het gedoe met zo'n masker en zo.
Durk op de borst is enorm. Blijkbaar ben ik vermoeid door gisteren (ben er ook nog steeds beetje door in de war). En dan heb ik het vele erger. Lijkt wel of je moeite moet doen om die borstkas omhoog te krijgen en ik merk dat ik dan steeds heel even wacht met uitademen. Dat het geen mooie vloeiende beweging is... Beetje moeilijk uit te leggen.
blossom
Actief lid

Bericht door blossom »

Mijn adem stokt idd, als ik me er van bewust ben dat ik zo adem dan merk ik ook hoeveel spanning ik in mijn lichaam heb.
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Het gevoel van zuurstoftekort en druk op de borst/moeilijk ademhalen is bekend bij ME. Ademhalen doe je ook met spieren en dat voel je dus.

@fez Komt dus niet doordat jij je niet meer kan ontspannen...

Ik kwam van die klacht af met 4 tabletten Carnitene per dag.

Slijm in de keel en neus is iets anders, komt ook veel voor bij ons.
Life smells...
Plaats reactie