Onder- of overgewicht bij CVS?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Wat is jouw BMI-index?

18,4 en lager (ondergewicht)
28
27%
Tussen 18,5 en 24,9 (normaal gewicht)
44
42%
Tussen 25 en 30 (overgewicht)
20
19%
Vanaf 30,1 (obesitas)
12
12%

Totaal aantal stemmen: 104
Jazzie
Gevorderd lid

RE: Re: Onder- of overgewicht bij CVS?

Bericht door Jazzie »

Aisha schreef:Ik weet niet welke ik moet aanklikken want ik weet want mijn BMI .. is
Wat is BMI en hoe kun je dat meten?
Maar ik denk dat ik ondergewicht heb want ik weeg nu 43,5 maar dat schommelt wel en op z'n minst weeg ik 42 en op z'n meest 46 en ik ben 1.62m.
Je BMI is je Body Mass Index.
We doen je lichaamslengte in het kwadraat, dus 1.62m x 1.62m = 2.6244
Nu delen we je gewicht door dat getal. Dus 44 kg / 2.6244 = 16.8
Je BMI is 16.8
Als je ouder bent dan 20 jaar, betekent dit dat je ondergewicht hebt.
Als je jonger bent dan 20 jaar, is deze berekening niet betrouwbaar.
Voor jongere mensen zijn er namelijk andere berekeningen en indelingen.
anika
Actief lid

Bericht door anika »

Ik vind alleen niet dat zo'n BMI iets zegt.
Zelf ben ik 16, 1,75 lang en 75 kilo. Voor mijn doen is dit VEEL ! Ben niet voor niets bezig om wat kwijt te raken. Dat gaat nu eindelijk wat makkelijker aangezien ik lichamelijk wat beter ben.
Ben in 2 maanden 5 kilo aangekomen eind vorig jaar.
*~.my life - look at my life - what will I become.~*

Imagine 24/7 pain.. You can?t .. So don?t say you know what I?m going through
Gabutje
Gevorderd lid

RE: Re: Onder- of overgewicht bij CVS?

Bericht door Gabutje »

Toen ik op mijn twaalfde ziek werd, werd ik graadmager, je kon mijn ribben tellen. Mijn haar viel uit en eten, 1 keer op een dag is al veel. Een jaar later ben ik op prednison gezet omdat ze niet meer wisten hoe of wat. Hierdoor kwam ik ontzettend veel aan, ondanks dat ik haast niet at (voornamelijk bestond ik uit vocht). Maar later begon ik een stresseter te worden, uit verveling, stress of eenzaamheid begon ik chips te eten. Ik raakte er verslaafd aan. Ondanks dat heb ik naar mijn mening een eetprobleem. Ik vergeet vaak te eten, heb eigenlijk zelden honger, vaak een vol gevoel en aan het proppen ben, en soms dat ik zelfs moet overgeven (mede ook door slijmvorming).

Toch lijkt me overgewicht bij ME'ers ook niet raar, want je beweegt minder en wie weet ook wel een stresseter. (ik zie dit dus meer als bijzaak die overgewicht). Maar ik werd erg graadmager naar vervolgens overgewicht (al zien mensen dit niet aan mijn figuur).

Ik heb het meeste moeite met eten, geen behoefte, geen honger etc...

Gabutje
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Marloes
Gevorderd lid

Bericht door Marloes »

anika schreef:Ik vind alleen niet dat zo'n BMI iets zegt.
Zelf ben ik 16, 1,75 lang en 75 kilo. Voor mijn doen is dit VEEL ! Ben niet voor niets bezig om wat kwijt te raken. Dat gaat nu eindelijk wat makkelijker aangezien ik lichamelijk wat beter ben.
Ben in 2 maanden 5 kilo aangekomen eind vorig jaar.
Voor jou geldt het bmi ook nog niet anika, want het is een berekening voor volwassenen. Jij bent nog 'in de groei'.
anika
Actief lid

Bericht door anika »

Oja, ben ook nog maar 1 jaar minderjarig :roll:

Ik hoop toch echt dat ik al uitgegroeid ben.
Het ligt vooral aan je bouw of de BMI op 16-jarige leeftijd 'telt'

Op dit moment is mijn BMI 24,5. Stel dat ik over 10 jaar hetzelfde weeg, dan zit ik nog steeds op het randje. Als ik over 10 jaar 5 kilo zwaarder ben heb ik overgewicht.

Marloes
Gevorderd lid

Bericht door Marloes »

Hey Anika,

Zo bedoelde ik het niet hoor! Ik ben zelf ook 'pas' 21.
Ik bedoel gewoon dat je , omdat je 16 bent, waarschijnlijk wel in de lengte uitgegroeid bent, maar je lichaam kan nog best in de groei zijn om echt 'volwassen' vormen aan te nemen.
Ik ben ook al vanaf mijn 13e in de lengte uitgegroeid, maar mijn lichaam is nu pas sinds een jaar of 2 echt stabiel qua gewicht en vorm. Dat is heel normaal.
Keep on rockin'
sanny
Actief lid

Bericht door sanny »

[quote="Jazzie] Mijn lichaam is tòch al een wrak."[/quote]

ohhh wat herkenbaar!! :oops: :oops:
anika
Actief lid

Bericht door anika »

Snap ik Marloes, maar dat betekend dus dat ik nog 'dikker' wordt. Als ik nu zorg dat ik genoeg eet en beweeg om mijn gewicht nu vast te houden, dan zou het nog betekenen dat ik over 10 jaar veel zwaarder ben.
Dus zou ik nu ook overgewicht hebben.

Hmm, laat maar :P

Jacqueline
Actief lid

Re: Onder- of overgewicht bij CVS?

Bericht door Jacqueline »

Ook ik heb last van ondergewicht, mijn BMI is 16. Ik ben 1.72 m en weeg nu 47 kg (mijn topgewicht!). Ik probeer allang dikker te worden, maar wat ik ook eet.. Het lukt me bijna niet! Mijn arts vertelde me gister dat ik minstens 20 kilo dikker moet worden, dus hij heeft me een of ander chinees kruid voorgeschreven waardoor de bouwstoffen beter opgenomen moeten worden en waardoor ik nóg meer honger zou moeten krijgen. NOG MEER ja.. Want ik heb altijd al zo'n honger :lol: Ik eet ongeveer heel de dag door! Iemand misschien wat tips om aan te komen?

Ik zie trouwens dat er best veel mensen met CVS ondergewicht hebben.. Zou dit er nog iets mee te maken hebben of niet? Weet iemand daar meer van?
heikenie
Actief lid

Bericht door heikenie »

Ik kampte in het begin van mijn ziek zijn met erg overgewicht. *2kg voor 1m69. Te hoge cholesterol en kortademigheid noopten mij om er iets aan te doen. Ik had in die periode nog wat meer energie en het lukte mij om te gaan afvallen met het WWprincipe.
Nu wordt dat echter weer moeilijker omdat alleen daar mee bezig zijn me al te veel energie kost. Het patroon zit er wel een beetje in waardoor ik momenteel wel een normaal gewicht blijf behouden.
I will survive
goa
Actief lid

Bericht door goa »

op dit moment heb ik ook ondergewicht,lengte 1,68 en maar 49 kilo,terwijl ik toch de hele dag door eet,dit is me al eens eerder gebeurd in 1999 toen de ziekte tot uiting kwam.woog toen op het laatst 47 kilo.ongeveer een jaar later werd het weer stabiel.
ben dit jaar 12 kilo afgevallen,en loop weer bij een internist om te kijken waar het vandaan komt,ben nog steeds aan het afvallen en waarschijnlijk vinden ze ook nu weer geen oorzaak.ik denk dat het er gewoon bij hoort.
Katrin
Beginner

Bericht door Katrin »

Hallo,
Voor ik ziek werd woog ik zo'n 52-53kg. Nu nog 45,5 kg, dus een bmi van 17,7. Ik moet vechten om er iets bij te krijgen en dan weer eens last van diarree en alle inspanningen zijn zo verdwenen. Op z'n minste heb ik zelfs 44,6 kg gewogen. Brrr... En dan weten dat ik heel vroeger altijd moest lijnen (ik ben ooit een dikkertje geweest met bmi van net geen 40). Het contrast is nu wel heel erg groot.
Groetjes, Katrin
b0lino
Actief lid

Bericht door b0lino »

Ondergewicht..
..Dansen moet je, mijn kind..
Draakje
Actief lid
Contacteer:

Bericht door Draakje »

ook ondergewicht doe alles om aan te komen maar lukt niet grrrrrrrr kan ook onwijs veel snoepen ben dan alleen heel lang misselijk en eet ik weer minder :oops:
ben net 33 geworden \:D/ 1,70 en 52 kg. geloof ik :?
"We lachen hard om een mop. We glimlachen zachtjes om het geluk."
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

hoi,
er werd lang niets meer geschreven bij dit onderwerp.
Ik lees veelal over ondergewicht.
Bij ligt het iets anders, ik heb net overgewicht gekregen toen ik ziek werd, terwijl ik geen bedlegerige zieke ben.
Ik ben 1.62 en woog bij aanvang van mijn ziek zijn 55 kilo.
Toen ik ziek werd, ben ik heel vlug zekers 20 kilo bijgekomen!! Vreselijk!!
En als klap op de vuurpijl, ging dit nog hoger, naar 88 kilo!!
Toen ben ik streng op dieet gegaan, terwijl ik niet te veel en slecht at. Maar van de verandering viel ik af tot 68 kilo. Het resultaat was dat ik nog zieker werd na het dieet. Het gewicht heb ik bijna twee jaar weten vast te houden en kwam toen weer vreselijk snel aan. 30 kilo's in korte tijd weer!!
Toen ben ik weer op dieet gegaan, ook weer verantwoord maar op een iets andere manier. k viel af tot 75 kilo. Helaas ben ik er weer 13 bij, ondanks het aanhouden van mijn dieet. Weer werd ik zieker na het afvallen.
Ik weeg nu weer 88 kilo, ik eet gezond en let op, maar mijn lichaam doet wat het wil!!
Als ik weer een ander dieet probeer en kilo's kwijt raak, zal ik weer een terug val krijgen en dat zie ik niet nogmaals zitten.
Ik merk als ik streng oplet met eten, mijn lichaam erg tegenstrubbelt, door me zieker te voelen.
Het is gewoon constant een strijd en is echt begonnen toen ik ziek werd.
Zijn er nog meer mensen die dit probleem ondervinden sinds ze ziek zijn?
Marian :?:
Plaats reactie