Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.
@Lynn: dan moet je je kind maar goed vroegtijdig ff aan de probiotica zetten
in samenspraak met een dokter die weet hoeveel kleine kindjes hiervan eventueel aankunnen.
Tijdens de zwangerschap kan je als toekomstige mama ook veel goeds doen door regelmatig vis en noten (ik geloof walnoten) te eten.
Deze olie jaagt (toekomstige) indringers weg uit het darmkanaal. Ook interessant voor niet-zwangeren dus.
Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Lynn schreef:Je darmflora mineur noemen bij de ziekte ME.. mwah. Dat zeg ik je niet na..
Maar bij een pasgeborene m.i. helemaal geen groot probleem. Dat kind is namelijk geen persoon die al 20 jaar doodziek is met ME die al een totaal fucked up darmflora heeft, maar een pas geboren kind dat helemaal nog geen eigen darmflora heeft dus mits de juiste ingrepen heeel gemakkelijk op het juiste pad te brengen, zou ik denken.
Baby's krijgen alle bacteriën mee die de moeder ook heeft.. Die heeft dus wel degelijk een eigen darmflora. In mijn geval een stuk of 5 verschillende merken.. Waarom zou dat bij een baby makkelijk te herstellen zijn en bij de moeder een zeer complexe zaak.. Het is gewoon een erg foute start..
Ze krijgen die bacteriën pas op het moment van de geboorte zelf, de baarmoeder is nl. steriel
En dan duurt het nog een paar maanden vooraleer deze nieuwe darmflora zich echt begint te stabiliseren.
Dus als hier al vanaf de geboorte op wordt gelet, hebben deze 'verse' bacteriën nog niet heel het systeem overwoekerd, en als er tijdig wordt ingegrepen met goeie bacteriën, zullen deze nog veel gemakkelijker hun plaatsje kunnen veroveren dan bij een darm die al 'vol' zit.
En zoals ik later nog aan mijn oorspr. bericht had toegevoegd, is het mss bevorderlijk om ook tijdens de zwangerschap al zoveel mogelijk de flora van de moeder te bewerken met probiotica zodat ze daar ook al meer goeds van doorgeeft.
En dan komen we bij aanleg. Je kan dus een slechtwerkend immuunsysteem doorgeven aan je kinderen. Net zoals moeders die junkfood eten, andere (darm)genen zullen doorgeven dan moeders die groenten, fruit en vlees eten.
Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
... als ik sommige berichten lees, zou je er haast in lezen dat je als MEer geen kinderen mag krijgen!
ik ben géén doemdenker en geloof voorlopig niet dat mijn kinderen ME zullen krijgen omdat ze mij als moeder hebben.
bovendien kom je dan ook wederom terug bij de vraag: wat veroorzaakt ME? want dat zal van invloed zijn op of het al dan niet besmettelijk/overdraagbaar zou zijn.
stel wij hebben een of ander gemuteerd gen wat ons zo ziek maakt, hoe groot zou dan de kans zijn dat onze kinderen dat zouden krijgen? en zou die kans dan reden zijn om nooit aan kinderen te beginnen?
Misschien is de aanleg voor een zwakker immuunsysteem wel heel sterk genetisch bepaald, maar slechts bij een kleine fractie ontaardt dit ook echt in full-blown ME.
ME wordt dan ook niet veroorzaakt door 1 factor, maar door een toevallige (ongelukkige) combinatie van triggers, waarvan er misschien 1 of 2 genetisch zijn, maar die nooit zo'n problemen gaan geven tenzij er ook nog 3-4 andere niet-genetische factoren tegelijkertijd op de patiënt inspelen.
Dat geloof ik ook wel Diederik. Er moet meer aan de hand zijn dan één trigger in veel gevallen.
ben ik het ook mee eens
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
ik zie het bij mijn oudste al aankomen -
vergelijkbare lichamelijke patroon als bij mij op zijn leeftijd:
zeer vaak terugkerende keelinfecties,
moeizaam herstellen van lichamelijke inspanning - vergeleken met z'n broer,
dus: ik begin nu al hem te waarschuwen zich niet te veel z'n best te doen bij sporten en zo. Hij gaat gewoon snel over zijn grenzen heen en dan is het einde zoek voor een dag of twee.
Zijn broer kan (om maar iets te noemen) 7 uur per dag zonder probleem voetballen, om devolgende dag weer op het veld te staan.
In Utrecht loopt eveneens de zogeheten Panda-studie.
Aan dit onderzoek doen 160 moeders met hun kinderen mee.
De moeders -uit allergische families- krijgen acht weken voorafgaand aan de bevalling een cocktail van 3 soorten lactobacillen.
Na de bevalling krijgt het kind borstvoeding of flesvoeding en gedurende een jaar de cocktail of een neppreparaat.
De kinderen worden tot een leeftijd van vier jaar, en mogelijk nog langer, gevolgd.
Immunoloog Rijkers: „We hopen 30 tot 40 procent van de gevallen van eczeem en astma met onze cocktail van probiotica te kunnen voorkomen.” http://www.refdag.nl/kind_erft_darmflor ... r_1_136892
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !
Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
... als ik sommige berichten lees, zou je er haast in lezen dat je als MEer geen kinderen mag krijgen!
De reden waarom ik hier post is puur en alleen om aan te geven dat er ook andere verhalen zijn dan de positieve verhalen die mensen vooral willen horen.. Ik zou de laatste zijn die zou zeggen dat iemand met ME geen kinderen mag krijgen. Dat vind ik namelijk een zeer heftige uitspraak die (vind ik) niemand mag maken direct of indirect.
Ik wil alleen waarschuwen, omdat in mijn geval de zwangerschap mij 100% heeft gevloerd. Ik vind het prachtig om te lezen dat dit niet hoeft en dat er moeders zijn die het zelf ook redden. Ik zou het niemand afraden. Ik ken de omstandigheden niet. Ik ken de mate van ziek zijn niet. Ik wil alleen waarschuwen.. Ik wist zelf niet wat de consequenties konden zijn...
Maar als je zelf ook niet in de primaire behoeften kunt voorzien van je kind dan heb je die levensvreugde om het hebben van een kind niet. Zelfs niet als je het allermooiste en allerliefste wezentje van de hele wereld hebt gebaard. Puur omdat je hem niet kan geven wat ie verdient. Dit was mijn laatste post op dit topic. Wens iedereen het beste toe in deze moeilijke beslissing.
Ik word dagelijks met o.a. (neuropathische?!)pijnen in mijn spieren, druk op de borst, kapotte darmen, misselijkheid en uitputting wakker en ga hiermee tevens naar bed; net of er breinaalden in de zenuwen van mijn spieren worden gestoken en dan vervolgens tergend langzaam op en neer gaan.
Denken jullie dat ik zou willen dat mijn toekomstig kind dit ook allemaal dagelijks zou moeten doormaken
@verlorengezonheidman: dat is natuurlijk een vergelijk van niks.... als ik morgen in goede gezondheid onder een auto loop en als gevolg daarvan de rest van mn leven verga van de pijn en beperkingen heb, en aan een hele drukke weg woon, dan moet ik ook maar geen kinderen nemen voor het geval ze misschien ook worden aangereden?
er is nogsteeds niet aangetoond dat ME erfelijk/besmettelijk is. ik kies ervoor om te genieten van het leven en mijn dromen na te jagen voor zover dat nog kan, en ben dan ook zeer gelukkig met mijn kindjes. niemand weet wat de dag van morgen brengt, moeten we dan maar in angst leven?
maar niemand zegt dat jij aan kinderen moet beginnen, dus doe het dan vooral ook niet...
Het feit dat ME niet wordt erkend in Nederland weegt voor mij extra zwaar om geen kinderen te nemen, daarnaast is de enige "behandeling" die je als ME-er krijgt voorgeschoteld CGT/GET.
Bovengenoemde klinkt niet echt hoopgevend voor een fijne toekomst en die wil ik mijn toekomstige kinderen toch echt wel geven en anders dus niet...
ik ben volledig met je eens dat het in NL (en waar niet eigenlijk ) erg zwaar is om te (over)leven met ME, je wordt niet serieus genomen, krijgt lang niet altijd de uitkering en behandeling waar je recht op hebt, etc.