LDN (Low Dose Naltrexone)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

aquamarijn
Actief lid

Bericht door aquamarijn »

ik heb soms de indruk dat ik binnen 30 a 45min na inname er ineens moe van word, heb jij dat ook? eerder ging ik dan dus direct door naar bed om vervolgens moeilijk in slaap te vallen.
nu neem ik het wat eerder, sleep ik me door die tijdelijke vermoeidheid heen en ga dan 1,5 a 2 uur later naar bed, voor alsnog lijkt het dan wel goed te werken
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

ontspannen word mijn lichaam ervan, en dus ook wel moe, ja, maar voelt wel goed, niet?
I take one day at a time, unless they all attack at once.
she
Gevorderd lid

Bericht door she »

vandaag bij DML geweest;
over LDN gehad.
Vertelde dat hij ermee experimenteerde, met twee promovendi bij hem, maar ervan af zag en wel om twee redenen:
Ten eerste heeft NDL nare bijwerkingen bij sommigen, zoals accute zelfmoordneigingen.
Hierdoor is nauwe begeleiding nodig.
Het tweede is dat LDN geen behandeling is die het probleem bij de bron aanpakt, maar slechts halverwege de ketting van veranderingen die in het lichaam zijn gekomen en de ellende veroorzaken.
Het is beter dan bijvoorbeeld slaappillen , om maar iets te noemen, maar genezend is LDN niet.
Hij raadde me aan, als ik zo nodig moet, een arts te vinden in NL die bereid is het proces te begeleiden.
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Als iemand zelfmoordneigingen krijgt door LDN, zal het niet zijn door het produkt zelf, maar doordat er terug iets bloot gelegd word bij d eze persoon wat hij weggestopt had, en mss door de LDN terug naar boven haalt.
DAs dan iets waar die persoon doorheen moet.

Ik ervaarde ook een mallemolen aan emoties int begin, en daar moet je gewoon doorheen. Das een goei teken.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Ik denk dat sommigen zonder LDN ook al zelfmoordneigingen hebben ... omdat het leven gewoon uitzichtloos is met zo'n rotziekte.

Als je anti-depressiva neemt, heb je ook meer kans op zelfmoordneigingen. Er bestaat een lijst op internet met namen van mensen die zelfmoord (en soms ook moord) gepleegd hebben na het starten met deze medicatie.

LDN low dose (1-4mg) zal geen zelfmoordneigingen geven. De naltrexone (50mg) kan zo'n reacties wellicht wel uitlokken omdat ze je endorfinereceptoren volledig blokkeren. Dat is een wereld van verschil.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
she
Gevorderd lid

Bericht door she »

jaja; ik ken die verhalen over mensen die uit het raam sprongen na prozac kuurtje;
maar ik ga toch begeleiding regelen . ..

ik voelde mij niet goed genoeg om een omweggetje te maken :wink:
stier
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door stier »

Ik vind het 2e argument niet zo sterk: dat LDN geen behandeling is die het probleem bij de bron aanpakt, maar slechts halverwege de ketting van veranderingen die in het lichaam zijn gekomen en de ellende veroorzaken.

Er zijn wel meer ziektes waarvan de echte oorzaak nog niet aangepakt kan worden, maar waar medicatie heel veel verlichting kan brengen. Wat dacht je bijv. van diabetes en insuline spuiten, ziekte van Crohn en ontstekingsremmers slikken, schizofrenie en antipsychotica slikken.

Zolang de echte oorzaken van wat ik heb nog niet bekend zijn, en naar mijn weten is dat het geval, dan ben ik blij met alles wat mijn klachten vermindert.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
she
Gevorderd lid

Bericht door she »

@stier
Helemaal mee eens.
Het beste is dan: procedure DML volgen EN verlichten van symptomen.

@ al en vooral Marlene
Ik weet niet meer of ik het helemaal goed heb, maar volgens mij zei hij ook dat LDN ook hormonaal veranderingen teweeg brengt die onomkeerbaar kunnen zijn.

of wellicht benoemde hij die onomkeernaarheid mbt de zelfmoordneigingen ?
:?
san-34
Gevorderd lid

Bericht door san-34 »

Onomkeerbaar?? Wil ik dat weten..?
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

@ she

ik herhaal het steeds, LDN is en blijft een medicijn en best is een qEEG te laten nemen voor je ermee start. De reden is dat men dan kan zien hoe je cortisol reageert op "stress".

LDN stimuleert de aanmaak van mu opioide receptoren. Deze zitten ook in de HPA-as en herbalanceren de cortisolaanmaak. Ik heb daar al eens een artikel over gepost.

Je cortisol zal dus veranderen. Mensen met echte AD(H)D - het allele A118G - zijn degenen die er het meest last van zullen ondervinden, m.a.w. ziekzijn. Hun cortisol gaat bokkesprongen maken maar dat betert na verloop van tijd.

Mensen met het allele A188G herken je via hun EEG maar via familiale karakteristieken zoals hyperactief gedrag, verslavingen allerhande (roken, drank, spel), enorme gedrevenheid bij interesse, ... Ik ben blijkbaar zo'n geval. Gelukkig ben ik gespaard gebleven van de verslavingen afgezien van het roken indertijd.

Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

En om mensen nog eens gerust te stellen:

Naltrexone geeft geen depressieve gevoelens als nevenwerking zoals algemeen wordt verkondigd.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... =pmcentrez

Dysphoria and depression have been cited as side effects of the opioid antagonist naltrexone. We aimed to assess whether depressive symptoms are a clinically relevant side effect in a population receiving naltrexone as a treatment for opioid dependence.

... Within this context, depressive symptoms need not be considered a contraindication for naltrexone treatment.

... These results suggest that depression need not be considered a common adverse effect of naltrexone treatment or a treatment contraindication and that engaging with or adhering to naltrexone treatment may be associated with fewer depressive symptoms.

diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

stier schreef:Ik vind het 2e argument niet zo sterk:
Ja en nee :)
(naar mijn eigen mening)

Vanuit zijn eigen oogpunt is het m.i. een sterk argument; vanuit ons oogpunt als patiënt inderdaad niet.

Maar aan iedereen hier die de combinatie wilt proberen, @she (e.a.?), succes iig en houd ons op de hoogte hé :) ik vroeg mij onlangs namelijk ook soms eens af wat het effect van een gecombineerd pakket DML + LDN zou zijn.
(niet dat ik dat zelf al overweeg, om dezelfde redenen die DML aanhaalt, maar vind het iig een heel interessante gedachtepiste)

Het lijkt mij niet eens onmogelijk dat beide zelfs complementair zouden kunnen zijn/blijken, bepaalde dingen die DML doet die meer de oorzaken aanpakken, en LDN die dan bv. de schade sneller opruimt of tijdelijk de belasting op het lichaam verlaagd waardoor de rest van de behandeling meer effect heeft, bijvoorbeeld.
Ik speculeer er maar lustig op los :)

Ik ben in ieder geval wel positief verrast over het antwoord dat hij u gaf, @she, precies genuanceerder dan wat er hier op het forum al eerder aan meningen van DML over LDN werd geschreven.
Ik weet weinig.
she
Gevorderd lid

Bericht door she »

Het lijkt erop dat ik een arts gevonden heb die bereid is mij te helpen met LDN (EN kritisch te bekijken wat DML doet, voor zo ver hij dat uiteraard kan. Het vereist diepteonderzoek dat de artsen die ik tot nu toe tegengekomen ben niet bereid zijn om te doen.)
Hij heeft al ervaring met MS patienten en hij klonk erg ME-vriendelijk.
(Wat bijna tranen van vreugde veroorzaakte, na zoveel "muren").

Voorlopig ga ik door met DML protocol, tot dat het geld op is . .

Wordt dus vervolgd
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Goed dat je een arts met LDN-ervaring hebt! Hou wel in het achterhoofd dat MS-patienten anders reageren op LDN dan ME-patienten. Ze kunnen namelijk vaak hogere dosissen aan zonder moeite.

sprankel
Gevorderd lid

Bericht door sprankel »

Fijn she dat je een arts hebt gevonden die je LDN kan voorschrijven en er ook ervaring mee heeft.

Spannend!
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning how to dance in the rain. - Vivian Green.
Plaats reactie