Introductiefolder ME Vereniging Nederland
Moderator: Moderators
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
- huppelepup
- Gevorderd lid
Ik vind dit stuk test ook helemaal niks. Het geldt niet voor iedere me-er dat ze deze klachten / problemen hebben met deze handelingen.U wilt uw kopje thee optillen, maar mist de kracht. Iemand praat tegen u, maar u hoort de woorden niet. U gaat staan, en wordt helemaal duizelig. Vervolgens loopt u de trap op, en daarna voelt u zich volkomen uitgeput en heeft u dagenlang overal pijn. Plotseling weet u de naam van uw dokter niet meer. Van een goede nachtrust komt weinig terecht, uw voeten zijn koud, en in de morgen komt u maar langzaam op gang. Als dit u bekend voorkomt, en u bent serieus beperkt in uw functioneren, dan lijdt u mogelijk aan ME.
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
Ze worden wel allemaal genoemd, zij het in medische termen, in de Internationale Consensus Criteria.
Als het uitgangspunt moet zijn dat we alleen maar klachten noemen die iedere ME-patiënt heeft, wordt het lastig.
Als het uitgangspunt moet zijn dat we alleen maar klachten noemen die iedere ME-patiënt heeft, wordt het lastig.
'Soms mist u nog de kracht om een kopje thee op te tillen. U heeft moeite met helder denken. U kunt geen vlot gesprek voeren, zoekt naar woorden en wat tegen u gezegd wordt dringt niet tot u door. U gaat staan en bent plots duizelig. U loopt met moeite een trap op en bent eenmaal boven totaal uitgeput. U heeft nieuwe pijnen waar onder spierpijn. U herinnert zich vaak namen niet meer. U slaapt moeilijk in en of wordt vaak wakker. U wordt niet uitgerust wakker en komt moeilijk op gang. Na een inspanning kunt u dagen slechter zijn.'
Zoiets?
Zoiets?
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
Dank je, Asje.asje schreef:In het blokje 'Wat is ME?' staat als eerste 'ernstige vermoeidheid'. Zou dit niet beter nà 'lichamelijke en geestelijke uitputting' kunnen, en dan vermeld als 'verlammende vermoeidheid'?
Het begint nu een beetje cvs-achtig...
Deze hele pagina komt nog van de ME/CVS Vereniging en wordt binnenkort herschreven. Dan wordt dit zeker aangepast.
Groetjes,
Guido
Guido, lees ik dit nu goed?????Guido_den_Broeder schreef:@Yvonnedp: dank je, daar kan ik iets mee. Ik heb wel een vraagje: voldoe jij alleen aan de criteria, of zijn er bij jou ook medische afwijkingen gevonden?
Edit: Ah, ik zie het al. Jij hebt de diagnose Ziekte van Hashimoto. Dat is niet hetzelfde als ME. Een deel van de klachten is hetzelfde, maar een ander deel mis je.
Ik heb werkelijk geen idee hoe jij een diagnose kan stellen, en dat nog wel op afstand en zonder onderzoeken?
Ik vind dit ongelovelijk knap van je, en ik snap werkelijk niet waarom niemand tot nu toe deze gave van jou heeft gezien.
Guido, je hebt je nu compleet belachelijk gemaakt in mijn ogen. Je bent duidelijk de weg kwijt, en kan m.i. niet meer serieus genomen worden.
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
Alsjeblieft zeg, kan dit idiote gedoe eens ophouden. Ik heb gewoon gelezen wat je zelf schreef.yvonnevdp schreef:Ik heb werkelijk geen idee hoe jij een diagnose kan stellen, en dat nog wel op afstand en zonder onderzoeken? (...)
Ga vooral zo door, dan is dit forum binnen de kortste keren net zo dood als een hele reeks andere.
ik weet niet of je zelf ook ziek bent, maar de opmerkingen die je maakt kunnen bij mensen die al jaren ziek zijn en tegen een hoop onbegrip aanlopen behoorlijk vervelend overkomen
mensen vechten soms jaren om überhaupt een diagnose te krijgen en dan ga jij even vertellen dat ze een andere ziekte hebben
dan kun en moet je gewoon niet doen, ik bedoel... wat is de medische onderbouwing daarvoor?
sowieso symptomen herkennen in lijst van klachten is het 'makkelijkste' wat er is, op die manier zou iedereen wel ziek kunnen zijn
jij kent de medische achtergrond en geschiedenis van deze desbetreffende persoon helemaal niet, dus op die gronden een diagnose uitspreken is gewoon not done!
als je dan toch graag wil zeggen wat je denkt, denk dan heel goed na over hoe het formuleert
je mag best een vermoeden uitspreken of een tip geven aan iemand, maar niet op de manier waar op jij t doet
ik hoop dat je nu begrijpt dat je mensen daar mee kunt kwetsen, ook al bedoel je t misschien goed...
mensen vechten soms jaren om überhaupt een diagnose te krijgen en dan ga jij even vertellen dat ze een andere ziekte hebben
dan kun en moet je gewoon niet doen, ik bedoel... wat is de medische onderbouwing daarvoor?
sowieso symptomen herkennen in lijst van klachten is het 'makkelijkste' wat er is, op die manier zou iedereen wel ziek kunnen zijn
jij kent de medische achtergrond en geschiedenis van deze desbetreffende persoon helemaal niet, dus op die gronden een diagnose uitspreken is gewoon not done!
als je dan toch graag wil zeggen wat je denkt, denk dan heel goed na over hoe het formuleert
je mag best een vermoeden uitspreken of een tip geven aan iemand, maar niet op de manier waar op jij t doet
ik hoop dat je nu begrijpt dat je mensen daar mee kunt kwetsen, ook al bedoel je t misschien goed...
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch
"Drop The Lyme"
"Drop The Lyme"
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
Guido, ter info een stukje uit de nieuwe ICC richtlijnen voor ME
SHAME ON YOU!
En verder nog 3 woorden:Comorbiditeiten
Fibromyalgie, Myofasciaal Pijn Syndroom, Temporomandibulair syndroom, prikkelbare darm syndroom, interstitiële cystitis, het fenomeen van Raynaud, mitralisklepprolaps, migraine, allergieën, Meervoudige Chemische Sensitiviteit, Hashimoto's thyroïditis, Sicca-syndroom, reactieve depressie. Migraine en prikkelbare darm syndroom kunnen ME voorafgaan, maar raken er dan mee verbonden. Fibromyalgie overlapt.
SHAME ON YOU!