HRV (hartritmevariatie)

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

yoyo
Actief lid

HRV (hartritmevariatie)

Bericht door yoyo »

Iemand wel eens zijn/haar HRV (hartritmevariatie) laten meten?
Ik heb net zo'n apparaatje (stresschecker van Respilex) gekocht om dat te meten, maar ik score wel heel erg slecht. Hoe krijg ik mijn HRV omhoog?
visje
Gevorderd lid

Bericht door visje »

Hoi Yoyo,

interessant. Waar heb je dat apparaatje gekocht? Is het duur?

Ik heb laatst een topic over geactiveerde zuurstoftherapie ter verbetering van o.a. de HRV gepost. Verder weet ik niet wat je zou kunnen doen. Misschien hartcoherentie (dacht dat het zo heet tenminste).

lieve groetjes, Visje
emootje
Actief lid

Bericht door emootje »

Met "deep breathing" kun je de HRV verbeteren. Door langzaam en diep adem te halen verlaag je de sympathische activiteit en verhoog je de parasympathische activiteit. Het is belangrijk om de uitademing veel langer te maken dan je inademing.
Bijlagen
guage_finished.png
guage_finished.png (132.87 KiB) 2974 keer bekeken
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

Thanks! Ik had nog niet naar die zuurstoftherapie gekeken. Heb wel net een boekje geleend met ademhalingsoefeningen.

@visje. Dit is een thuisapparaatje (respilex) en niet zo duur, dus niet bruikbaar voor de wetenschap, maar wel genoeg om een idee te krijgen hoe het ermee gesteld is en te kijken wat helpt. Ik heb het via vitaminstore.nl gekocht voor 49,95. Via respilex.nl is het 69,95 maar volgens mij zelfde ding.
Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest.
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

niet zo duur vergeleken met de professionele apparaten bedoel ik. Want het is wel weer 50 euries.
emootje
Actief lid

Bericht door emootje »

Hoi Yoyo,
Weet jij of je met de stresschecker real-time je stressniveau kan meten? Of moet je steeds een minuut wachten?
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

@emootje: wat bedoel je precies? Hij meet direct, dus weet niet precies wat real-time niveau is of heb ik wat gemist? :D
emootje
Actief lid

Bericht door emootje »

@yoyo
Op het filmpje zag ik dat je ongeveer een minuut moet wachten op de stress index uitslag. http://www.youtube.com/watch?v=aubC3UWEejI
Het lijkt mij fijner als het apparaat continu je stress-index meet en de uitslag direct (real time) doorgeeft. Ik heb zo'n vermoeden dat het bij de optie "experimenteren" wel mogelijk is.
Als het apparaat de uitslag continu en real time weergeeft dan gaat ie op mijn verlanglijstje. :D

ps: Is je stress index nog heel erg slecht?
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Stress is volgens mij alles wat het lichaam belast . Het wordt dus ook veroorzaakt door virussen en bacterieën. En de psychische gevolgen van die zooi in je lijf.

De oefening die ik doe om de HRV te vergroten betaat uit 3 stappen:
- focus op je hart
-- stel je voor dat je door je hart ademhaalt
--- activeer een aangenaam gevoel van liefde, dankbaarheid of prettige herinnering.

Eventueel kan je de hrv verbeteren door wat dieper te ademen.
Door deze oefening dagelijks verschillende keren te doen kan je op termijn de hrv verbeteren. Het doen van de oefening is belangrijker dan die hrv verbeteren.

Omdat bij een goede hrv het autonome zenuwstelsel beter werkt, ( dat immuunsysteem regelt, hartslag ,bloeddruk, cortisolhuishouding etc) en het weinig energie kost om te doen, vind ik dit voor mij een belangrijke oefening (die ook prettig is om te doen). Ik heb een apparaatje dat wel meteen feedback geeft, maar helaas veel meer kost.

Warme groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
emootje
Actief lid

Bericht door emootje »

Hoi Henny,
Wat voor een biofeedback apparaatje heb jij?
Ik heb net als yoyo de stresschecker van Respilex, maar heb mijn twijfels over de nauwkeurigheid van het apparaatje, iedereen die ik test scoort heel erg slecht.
Op mijn Nellcor hartslag/saturatiemeter zie ik direct verbetering bij dieper ademen, iets wat je niet ziet bij de stresschecker. Ik ga denk maar eens opzoek naar een beter biofeedback apparaatje...:cry:
Groet Emootje
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Emwave (via Hearthmath Benelux) heeft het apparaat en uitgebreide beschrijving en met oefeningen en een ademhalingscoach (op apparaat zelf, maar ook een cd-rom voor op de computer)
Ik heb het geluk gehad het eerst van iemand te kunnen lenen en uittesten.
Daarna heb ik en het apparaat (handig voor in bed) en nog het uitgebreidere (stimulerender) programma met uitgebreidere feedback en meer variatie (ook met hartslagmeting) voor op de pc gekocht. Kan inmiddels misschien ook op Iphone of tablet als er een usb aansluiting op zit.

De feedback kan je (bij beiden) op verschillende moeilijkheidsgraden instellen. Als ik het hoogste (vierde) niveau kies als ik bijna in slaap val, dan blijft het apparaat aangeven dat er geen hartcoherentie is, terwijl op het laagste niveau er dan wel vrijwel voortdurend hartcoherentie wordt gemeten.
Het kan dus goed zijn dat het apparaatje dat je nu hebt op een te hoog niveau staat ingesteld.
Als je er echt mee aan de slag wil zou ik je aanraden om gedurende minstens een jaar meerdere keren per dag minstens 5 minuten de oefening Quick Coherence Technique te doen.
Als je koude oren hebt, is de hartslagmeting slecht. Heb je eerst oorlelmassage nodig. Bij de het apparaatje kan je nog met je vinger (lekker warm onder de deken) de hartslag laten meten.

Uit interesse heb ik ook uitgebreid de bijbehorende literatuur doorgenomen. Heb je nog vragen stel ze gerust. Ik heb geen zakelijke connecties met de club en ben gewoon een ervaren en (heel) geïnteresseerde gebruiker.

Warme groet, Henny

PS Nog een tip ivm de beginpost: Een van de manieren om meer wat coherentie te bereiken is om tijdens de oefening heel ontspannende muziek af te spelen.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Schiet me nog wat te binnen:
Als je de oefening doet, merk je dan veranderingen in je lichaam op?
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

:?: Het pc programma kan natuurlijk alleen op een iphone als je op die iphone een programma op kunt installeren. De usb heb je nodig voor het doorgeven van de gegevens van de hartslagmeting. Hoe zit dat eigenlijk met iphones?
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

@emootje, ik heb ook die van Respilex en scoor de hele tijd 0.2 of 0.3
Dat is echt het laagste van het laagste. Maar er is dus hoop bij een beter
apparaat begrijp ik :)

@Henny: bedankt voor je uitgebreide toelichting. Fijn dat je er baat bij hebt. Ik heb even geen geld voor ander apparaat (wat kost die van Emwave eigenlijk?), maar wat houd de oefening Quick Coherence Technique in? Kan ik die vast oefenen.
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

De oefening die ik doe om de HRV te vergroten betaat heel kort uitgelegd uit 3 stappen:
- focus op je hart
-- stel je voor dat je door je hart ademhaalt
--- activeer een aangenaam gevoel van liefde, dankbaarheid of prettige herinnering en voel dat in je hart.

De aanvulling op de oefening is dik gedrukt.

NB Er zijn ook contra-indicaties bij. Redenen om de oefening niet te doen. Ik vind het te ver gaan om dat allemaal hier neer te zetten.

(Buiten de apparatuur bestaan er ook meerdere Engelse en een paar Nederlandse boeken met oefeningen om hartcoherentie te krijgen en langer te behouden en veel uitleg van Hearthmath. )
Plaats reactie