Ziek van flixotide tegen luchtweginfectie?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hofrank
Actief lid

Ziek van flixotide tegen luchtweginfectie?

Bericht door hofrank »

Beste mede-forumgebruikers,

Door een toenemende mate van astmatische bronchitus puf ik af en toe met flixotide. Daarin zitten corticosteroiden tegen de luchtweginfectie.
http://www.consumed.nl/medicijnen/1127/Flixotide%C2%AE

Deze zomer kreeg ik last van bronchitus en ben ik dit spul voor het eerst vrij intensief gaan gebruiken, nu ruim een maand elke dag twee pufjes. Ik raakte steeds meer uitgeput. Gisteravond viel opeens een kwartje en dacht ik, 'het zal toch niet?"

In de bijsluiter lees ik eigenlijk weinig verontrustends. Wel schimmelvorming en heesheid. Ik heb alleen die heesheid, maar ik spoel goed na. Ik herinner mij dat bij ME-patienten de bijnierschors die ook dat hormoon produceert snel uitgeput kan raken. Maar met het medische daarvan weet ik nooit van de hoed en de rand.

Weten jullie of je als ME-patient volledig uitgeput kan raken door het gebruik van corticosteroiden? Is er iemand die mijn kennis wat kan opfrissen?

Groetjes,
Frank
nasa
Actief lid

Bericht door nasa »

Geen idee...
Ik weet alleen dat ik mijn kat met astma ook puf met flixotide. En dat de dierenarts uitlegde dat dit ook corticosteroïden zijn, maar dan zonder nadelige gevolgen. Omdat ze rechtstreeks naar de longen gaan en niet in het bloed terecht komen, kan je ze zonder gevaar op bijwerkingen langdurig gebruiken, itt corticosteroïden in pilvorm of injectie. Die zijn schadelijk op langere termijn. Maar door het puffen komt het spul direct terecht waar het moet zijn, zonder dat het ergens anders schade kan aanrichten. Mijn kat krijgt ook 2 pufjes per dag. Maar goed, dit is de uitleg van de dierenarts, geen idee of het bij de mens ook zo werkt.
hofrank
Actief lid

Bericht door hofrank »

Hi Nasa,

Wat een gek verhaal van je dierenarts. Iets wat in je longen wordt opgenomen komt toch juist in het bloed terecht? Zou je denken tenminste.

Ik was bij mijn manueel therapeut waar ik uitlegde dat het met mij alweer een stuk beter gaat. Na het stoppen met de corticosteroiden heb ik eindelijk weer wat puf. Toen ik hem dat zei sloeg hij zich op zijn voorhoofd. "Oh, wat stom," zei hij. "Ik had het kunnen weten toen je me vorige keer van je terugval vertelde, maar ik dacht er niet aan!"

Ik had hem toen ook van dat medicijn verteld.

"Oh, oh, wat stom!!!" herhaalde hij. Ik zeg: "Nou, zo erg is het nou ook weer niet hoor." "Daar gaat het niet om, maar mijn zoon, een druk baasje had met dat spul exact hetzelfde als jij. Ook helemaal kapot. Toen hij stopte was het zo weer over."

Ik postte mijn vraag hier omdat ik mij iets herinner van de werking van corticosteroiden op sommigen en met name ME-patienten. Ik heb daar in het verleden over gelezen. Maar kennenlijk gaan er hier geen lampjes branden. Ik las ooit dat de bijnierschors van ME-patienten snel uitgeput raakt en dat dan tot extra uitputting leidt. Maar hoewel ik klokken hoorde luiden weet ik nu niet meer waar de klepel hangt.

Volgende week heb ik weer eens een afspraak met m'n huisarts. Door het niet meer gebruiken van het medicijn neemt direct die ontstekingsreactie in m'n longen weer toe. Dat geeft ook slapte, maar niet zo erg als dat medicijn. Dat was echt slopend...
Laatst gewijzigd door hofrank op 27 aug 2011, 01:32, 1 keer totaal gewijzigd.
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hi frank,
Bij mij gaat er midden in de nacht toch nog plotseling wel een lampje branden Afbeelding, lekker handig :lol:.
hofrank schreef:Ik postte mijn vraag hier omdat ik mij iets herinner van de werking van corticosteroiden op sommigen en met name ME-patienten. Ik heb daar in het verleden over gelezen. Maar kennenlijk gaan er hier geen lampjes branden. Ik las ooit dat de bijnierschors van ME-patienten snel uitgeput raakt en dat dan tot extra uitputting leidt. Maar hoewel ik hoorde klokken hoorde luiden weet ik nu niet meer waar de klepel hangt.
Via Zuiderzon (beheerder) kreeg ik ooit deze info, die ik weer aan een van onze leden heb doorgegeven:
louisa schreef:Ik las ook in een berichtje dat je cortisone gebuikt op voorschrift van jouw internist. Uit bezorgdheid geef ik je belangrijke informatie over cortisone en ME/CVS. Gebruik van cortisone is niet aan te bevelen bij ME/CVS.

Bron: Conferentie Dr. Mikovits, 27 april 2010, Barcelona.
Onderwerp: Detectie van XMRV bij CVS en prostaatkanker
Het virus (XMRV) wordt geactiveerd door bepaalde seksuele hormonen zoals DHT (dihydrotestosteron), oestrogenen, cortisol (stresshormoon) en corticosteroïden, de ziekte is dus meer "symptomatisch" (verergert) in bepaalde perioden van stress, ovulatie en zwangerschap.
Als je meer informatie wilt, moet ik dat even voor je gaan navragen.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
tavy
Actief lid

Bericht door tavy »

er zijn zeker gevallen , denk niet alleen bij ME warbij het gerbuik van flixotide de bijnier beinvloed, menig longarts weet dit niet! Het is eencomplex mechanisme en je kunt heel erg ziek worden alsje bijnier niet werkt.

Mag ik vragen welke dosis je gebruikt? Ik gebruik hem zelf ook en ook singulair in tablet vorm, ik kan werkelijk niet zonder de flixotide, maar ik heb ook ernstige bijnier problemen gehad.
flixotide schijnt een krachtige inhaltie cortison te zijn. Ik kan er zelf niet zonder en moet dus schipperen.
hofrank
Actief lid

Bericht door hofrank »

Hi Louisa,

Dank voor je info. Ik vind het een interessant en steeds terugkerend onderdeel, die andrenale problemen door bijnier of toegevoegde hormonen. Als je meer hebt wil ik 't graag lezen. Ook handig om de kennis volgende week mee naar m'n huisarts te nemen.

Groetjes,
Frank
louisa schreef:Hi frank,
Bij mij gaat er midden in de nacht toch nog plotseling wel een lampje branden Afbeelding, lekker handig :lol:.
hofrank schreef:Ik postte mijn vraag hier omdat ik mij iets herinner van de werking van corticosteroiden op sommigen en met name ME-patienten. Ik heb daar in het verleden over gelezen. Maar kennenlijk gaan er hier geen lampjes branden. Ik las ooit dat de bijnierschors van ME-patienten snel uitgeput raakt en dat dan tot extra uitputting leidt. Maar hoewel ik hoorde klokken hoorde luiden weet ik nu niet meer waar de klepel hangt.
Via Zuiderzon (beheerder) kreeg ik ooit deze info, die ik weer aan een van onze leden heb doorgegeven:
louisa schreef:Ik las ook in een berichtje dat je cortisone gebuikt op voorschrift van jouw internist. Uit bezorgdheid geef ik je belangrijke informatie over cortisone en ME/CVS. Gebruik van cortisone is niet aan te bevelen bij ME/CVS.

Bron: Conferentie Dr. Mikovits, 27 april 2010, Barcelona.
Onderwerp: Detectie van XMRV bij CVS en prostaatkanker
Het virus (XMRV) wordt geactiveerd door bepaalde seksuele hormonen zoals DHT (dihydrotestosteron), oestrogenen, cortisol (stresshormoon) en corticosteroïden, de ziekte is dus meer "symptomatisch" (verergert) in bepaalde perioden van stress, ovulatie en zwangerschap.
Als je meer informatie wilt, moet ik dat even voor je gaan navragen.

Groetjes, Louisa
nasa
Actief lid

Bericht door nasa »

Verder weet ik er ook niks van, alleen wat de dieren cardioloog me vertelde :D Mijn kattenbeest doet het er goed op, maar da's verder niet te vergelijken met ons.

Ik hoop dat je nu de reden van je terugval hebt gevonden. En dat je een ander middel vindt voor je ademhalingsproblemen.
Plaats reactie