Ik weet niet zeker of iedereen "vroeger" wel de juiste diagnose-stelling in Nederland heeft gekregen.karolien schreef:Tja, vroeger kreeg iedereen de diagnose CVS door uitsluiting van een aantal ziekten.
Daar kun je misschien nog wel een vraagteken bij zetten of de onderzoeken, die nodig zijn voor het uitsluiten van andere (ernstige) ziekten, wel goed zijn gebeurd.
Ik twijfel zelf of de diagnose-stelling ME, CVS, CV, door Lelystad wel altijd goed is gegaan de laatste tijd (2010 - 2011).
Ook hebben (huis)artsen/internisten in Nederland vaak niet de Canadese Criteria gevolgd. En er zijn helaas ook mensen die het label "ME(cvs)" opgeplakt hebben gekregen, zonder al deze onderzoeken, enkel via een "vragenlijst".
De gecreëerde vergaarbakdiagnose CVS zal in Nederland dan ook goed bekeken moeten worden om onderscheid te kunnen gaan maken voor ME-patiënten en CVS-patiënten.
In Nederland hebben wij, helaas, een grote patiënten organisatie die geen onderscheid wil maken tussen ME, CVS en CV en de gecreëerde vergaarbakdiagnose CVS in stand wil houden.
Er is nog veel werk aan de ME-winkel te doen in ME(cvs)-Nederland

Groetjes, Louisa