Welke voeding zorgt bij jullie voor een serieuze dip?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

sterre
Gevorderd lid

Bericht door sterre »

Welk deel is testbaar? Welke voedingsmiddelen zijn dat?
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Bij DML kan je een test laten doen op voeding, ik geloof ook bij De Poort, in Lier, verder kunnen anderen hier mss aanvullen, want als je echt wil weten aan welke voeding je juist intolerant aan bent, is de vegatest bij een homeopaat toch ook niet het middel bij uitstek.

En bij allergologen komt ook dikwijls niet veel uit, dus, daar moet je ook niet echt zijn...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Wat natuurartsen kunnen testen weet ik niet;

Voor zover ik het snap, zijn de bloedtesten alleen op dingen waar je immuunsysteem de eiwitten in het voedsel aanvalt.
(die van het eliminatiedieet, zijn dus voornamelijk gevoeligheden aan andere chemische bestanddelen van het voedsel =/= eiwitten)

Je huisarts gaat die waarschijnlijk niet vinden. Ik had kort voor DML aan m'n huisarts gevraagd op melk en gluten testen, omdat ik een heel sterk vermoeden had.
Testte ze alleen de IgE van melk, en coeliakie voor gluten. Terwijl je dus heel goed intolerant kunt zijn voor melk/gluten zonder IgE of coeliakie te hebben. Maar dat weten 99% van de HA dus niet.

Een IgE-reactie zou je waarschijnlijk wel weten als je die hebt. De 'klassieke' allergiën, dan eet je 1 schilfertje pinda en je keel zwelt op, je gaat in shock en dat soort dingen. Die zijn vrij duidelijk zichtbaar ;)
Maar dat zijn degene die HA dus altijd testen.

Maar er zijn ook IgG [en mss ook IgA-allergieën(?) die heb ik nog niet goed gesnapt], die worden veroorzaakt als eiwitten door je darm heensijpelen.
Hiervan zijn de effecten niet binnen 123 zichtbaar maar kan langer duren, waardoor je de link niet meer spontaan legt tussen wat je gegeten hebt en het effect.

Die IgG-antilichamen zijn degene die DML test.
Het is standaard een panel van 96-97 voedingsmiddelen, zowel de 'gebruikelijke' als melkeiwitten, soja, gluten, andere (pseudo)granen, vlees vis en schelpdieren, bepaalde groenten enz.
Teveel om op te noemen, ik kan wel als voorbeeldje eens kijken of ik m'n eigen ding hier kan toevoegen als bijlage als dat interessant is.

EDIT:hm, bestand is te groot :)
Laatst gewijzigd door diederik op 15 aug 2011, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Diederik,

Dat mag altijd, hoor, ik vind je uitleg wel heel interessant trouwens.Ben jij bij DML daarop getest dan, en welke zijn de dingen waar jij niet tegen kan?
Dus, wat wij hebben zijn geen echte intoleranties, maar voeding die door onze lekkende darmen ons lijf binnen dringen...zo had ik het al gedacht, maar nog niet expliciet gehoord van DML.
Vandaar ook dat we bij allergologen negatief testen...

die voeding zorgt daar dan voor ontstekingen, keelpijn ed...???
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Bij mij zorgt het voor enorme slaperigheid, koppijn, en extreme brainfog, net alsof iemand met een voorhamer op je kop heeft geklopt.

Volgens mij ook o.a. te maken dat het je lever heel erg overbelast?

Helemaal goed heb ik het ook nog niet allemaal begrepen hoor, maar dat is idd ook ongeveer hoe ik het snapte.

Thuisverpleging is hier net, ga hier later wel verder op in. Nu ff genieten van mn B12.

Iig zijn de reacties hieronder klasse 4 of hoger de serieuste, maar die van 3 moeten zeker in het begin ook vermeden worden.
Bijlagen
IntTest1.JPG
IntTest1.JPG (83.06 KiB) 788 keer bekeken
IntTest2.JPG
IntTest2.JPG (80.79 KiB) 791 keer bekeken
IntTest3.JPG
IntTest3.JPG (27.88 KiB) 777 keer bekeken
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Als je de afbeeldingen opent in een nieuw venster zijn ze groter (beter leesbaar)
Ik weet weinig.
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
sterre
Gevorderd lid

Bericht door sterre »

Dit zijn wel interessante testen moet ik zeggen. Hmm eens over nadenken.
Diederik bedankt voor je goede uitleg.
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Dat is idd wel heel duidelijk, zeg.
Amai, Diederik, daar zitten er een aantal serieuze tussen.

En de symptomen die ik ervan krijg, zijn vernaderd gedurende de jaren en gedurende de behandelingen, gaande van: opgezwollen klieren, ontstekingen, extreme vermoeidheid, brainfrog, hoofdpijn, spier en gewrichtspijnen, onwerkelijkheidsgevoel, knobbeltjes in mijn borsten, urineverlies, etc etc...
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Hm ja sommige daarvan ken ik ook, bv onwerkelijkheidsgevoel die bij mij onder brainfog viel; urineverlies heb ik ook maar dat is niet opgelost door dieet dus die had ik niet met intoleranties in verband gebrocht.
Ik weet weinig.
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Zou het niet kunnen dat onze organen aangetast worden door die "intoleranties" en daardoor...onze lever overbelast, de nieren, ons hart...
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik heb ook de test via DML bij biotek laten doen, die wat hierboven getoond wordt.
En wat eruit kwam was zeer verrassend, ik had nl niet verwacht dat ik voor die stoffen intolerant zou zijn, had ik met een eliminatiedieet nooit gevonden. Ik ben intolerant voor gist, eieren en caseïne.

Zeer de moeite waard om te laten uitvoeren, deze test, zodat je direct het juiste dieet kunt gaan volgen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
sterre
Gevorderd lid

Bericht door sterre »

WAt kost deze biotek test?
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

+- 200 dacht ik. (of dat euros waren of dollars (200$=140eu) herinner ik mij niet meer maar dat maakt dus wel een groot verschil :P)
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

150 euro in 2010
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Plaats reactie