Welke voeding zorgt bij jullie voor een serieuze dip?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

@ she

de lijst van baukje is typisch voor een chronisch zieke mens. Alles wat chemisch is en bereid, betekent miserie. Afhankelijk van je lichaamsbouw, komen daar dan nog eens extra zaken bij.

Bv in de ayurveda, de indische geneeskunde zegt men dat er drie "types" personen zijn, Vata, Pitta en Kapha. Elk heeft karakteristieken die zich uiten in lichaamsbouw, immuunsysteem, karaktertrekken en gedrag.

Ayurveda gaat ervan uit dat alle onbalans en ziekten ontstaan in het spijsverteringskanaal.

De energie zetelt in de spijsvertering; Kapha in de maag, Pitta in de dunne darm en Vata in de dikke darm.
Wanneer er een teveel aan een dosha ontstaat, lekt de dosha uit het spijsverteringskanaal en gaat op zoek naar een zwakke plek in het lichaam om daar problemen te veroorzaken.

Het doel van Ayurveda is dus om de spijsvertering optimaal te houden, niet te traag, te snel of onregelmatig, zodat men gezond blijft.

http://www.ayurfreddy.nl/?page_id=3
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
she
Gevorderd lid

Bericht door she »

@ marlene;
ik het de ayu enigzins bestudeerd.
contact gehad met 2 vada's;
niets om over naar huis te schrijven, behalve peperduur consult.

ook bij de chinnes geweest;
de chinees had een tijd lang geholpen (een jaar of 2.5)
met medicijnen.
op een gegeven moment hielp het niet meer.

na een (niet al te zware poging) om af te vallen), ben ik pas goed gecrashed.

Dus : ik beaam dat voedsel en het spijsverteringssysteem hebben wel heel veel mee te maken.
en de oosterse geneeswijzen (vooral ayu) zijn gericht op de geneeskrachtige en belastende kracht van voedsel en spijsvertering.
Chinees bijvoorbeeld :geen koud eten/drinken.

Hoe dan ook - ik ga voorlopig bij westerse metingen.
om een klein voorbeeld te geven : geen van alle oosterse geneesmensen kwam op mijn lactose int. (mijn HA'en ook niet trouwens)

toch wel belangrijk om kennis op te doen bij deze methoden.
maar dan liever vertaald naar westerse , mij begrijpelijke, maatstaven.

als we maar beter worden, toch?

en ogen?

liefs.
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Hmm opvallend, mijn 2de en definitieve crash sinds ik in de ziekere fase ben (de eerste keer was ik half-half uitgekropen na ong. een half jaar in bed, maar niet voor lang dus)
kwam ook net toen ik ging afvallen...

Ik heb de link nooit gelegd, omdat ik toen ook meer ging sporten, maar het is wel een interessante gedachte :)
Ik weet weinig.
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

@She - ik mocht van mijn 'Chinees' ook niet teveel koud water drinken en salades (rauwe groentes dus) eten, omdat ik daarvan teveel zou afkoelen. Zat die Chinees van jou ook in de buurt van de Veluwe?
she
Gevorderd lid

Bericht door she »

@ marlene
sporten en dieeten is funest.

Er zijn tal van onderzoeken (uit het oostelijke halfrond dacht ik)
waarin ze ME/CVS creeren bij ratten - door ze overmatig te laten bewegen en verhongeren.
Ik heb ze nu ff niet voorhanden maar link je later wel.

Het hele verhaal gaat zo:
Als kind een beetje log en weinig energie - ondanks het feit dat ik mijn best deed.
Dat ging over.
Als jong-volwassene redelijk fysiek gefunctioneerd.
2e Zwangerschap:
HEEEEEEEL moe - slechts 2-3 uur per dag op kunnen zijn.
Daarna ging het lek het over maar:
zonneallergie,
allergie voor geurstoffen.
EN
niet meer kunnen afvallen naar beging gewicht.
DUS:
dieeten, sporten.

De vermoeidheid kwam heel stiekum terug.
Warschijnlijk na een winter waarin ik en de kids steeds ziek waren.

Na het sporten werd ik "vermoeid". Afvallen ging niet.
een jaar of 5 zo door gebracht.
Buil problemen erbij.
HA : het is geestelijk (ook buik hahah)
CHinees heeft geholpen.

Toen 2.5 jaar later begon het weer achteruit te gaan:
Dieet (en deze keer ging ik door ondanks honger gevoel)
Binnen 2 weken een giga crash.

na 3 maanden werd het beter.
Vakntie => CRASH!

Onderzoeken => Hashimoto (HEEEEEEL licht verhoging TSH)
T4 => geholpen voor 6 weken
Ik huppelend rond
Gyga crash => nooit meer goed.

T4 helpt niet meer.

dit is nu 1 jaar geleden.

zo ff in het kort gedoe van 12 jaar.

maar ter onze zake: ja dieet+sporten: een BIG risico.

Zie trouwens het verhaal van SIlva (een BNL'er)]

ENz.
liefs
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

@ she

dieet is zowieso een fout woord want het betekent dat je in de toekomst je verkeerde voedingsgewoontes weer gaat aannemen die ertoe hebben gezorgd dat je een dieet bent begonnen ...

en inderdaad, als we maar beter worden!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
she
Gevorderd lid

Bericht door she »

een voorbeeld . .
maar er waren andere waarin ze ook de ratten verhongerden.
zoekzoek

Epigallocatechin gallate ameliorates behavioral and biochemical deficits in rat model of load-induced chronic fatigue syndrome.

Journal: Brain Res Bull. 2011 Jul 28. [Epub ahead of print]

Sachdeva AK, Kuhad A, Chopra K.

Pharmacology Research Laboratory, University Institute of Pharmaceutical Sciences, UGC Centre of Advanced Study, Panjab University, Chandigarh 160 014, India.

Abstract

Chronic fatigue syndrome is a heterogeneous disorder with unknown pathogenesis and etiology, characterized by tiredness, difficulty in concentration and memory, and concomitant skeletal and muscular pain, thus affecting both mental and physical domains. The pathogenesis of chronic fatigue syndrome is multifactorial and involves increased oxido-nitrosative stress along with generation of pro-inflammatory cytokines such as TNF-α. In the present study chronic fatigue was produced in rats by plunging a load of 10±2% body weight and subjecting them to forced swim inside a rectangular jar daily for 28 days. Endurance capacity and post-swim fatigue were assessed on 1st, 7th, 14th, 21st and 28th days. EGCG was administered daily by oral gavage 30min before forced swim session. On the 29th day, after assessment of various behavioral parameters, blood was collected through tail vein, and animals were sacrificed to harvest the brains, spleens and thymus. Chronic fatigue group exhibited significant behavioral alterations along with enhanced oxido-nitrosative stress and serum TNF-α level as compared to naive group. Chronic treatment with EGCG restored all the behavioral and biochemical alterations associated with chronic fatigue syndrome. The present study signifies the therapeutic potential of EGCG for the treatment of chronic fatigue syndrome.

Copyright © 2011 Elsevier Inc. All rights reserved.

PMID: 21821105 [PubMed - as supplied by publisher]

@marlene:
alweer niet geheel met je eens.
maar ja - daar zijn fora toch voor ?
:)
aankomen niet nodzakelijk het gevolg van" slechte eetgewoonten". Maar dit is weer een ander onderwerp. Of wellicht niet - wellicht toe was er al iets ontregeld ? Want na het sporten was ik onevenredig hongerig.

wordt voorlopig helaas vervolgd.
S
she
Gevorderd lid

Bericht door she »

@ bloemetje

neu - gewoon een chinees in amsterdam, bij mij op de hoek.
En ook eentje in zeist of zo.

Ik dacht dat dit gewoon een vast gegeven bij de chinese tradite- koud eten is slecht omdat het vereist meer energie van je spijsvertering en lichaam om dit naar lichaamstemp. te brengen.
In het in evenwicht houden van koud en warm - en zo.

wel grappig - allemaal naar de chinees gaan en diagnose en behandeling vergelijking.
Ze zei wel dat bij mij de "milt" niet functioneerde, dat het bloed niet goed was en dat het mede door de spijsvertering kwam.
Voor wat het waard is.
Haar pilltejes hebben me wel 2.5 jaar geholpen . . . maar ik heb geen IDEE wat erin zit.
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

In de kursus die ik volgde werden ook koude dranken, en voeding afgeraden, en deze kursus is een verwestelijking van de oosterse geneeswijzen...
Dus, ik geloof ook wel een algemeen gegeven...

En ME kan door verschillende zaken veroorzaakt worden, waarschijnlijk door een immuunverstoring, dus ook bij vb. zware dieten, maar kan ook door zware griep, jarenlange overbelasting, infectie, vb. EBV...

En als je al een neiging hebt naar ME zou een dieet idd de doodsteek kunnen zijn, geloof ik wel hoor...
Laatst gewijzigd door karolien op 12 aug 2011, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
orange
Beginner
Contacteer:

Bericht door orange »

Diëten heeft onder andere gezorgd dat ik er zeer slecht aan toe geweest ben. Volgende week ga ik op eerste consult naar de energiekliniek en ik weet dat één van de eerste stappen is: dieet. Ik ga zeer eerlijk zijn en onmiddellijk aangeven dat ik het niet zie zitten om mij weer uit te hongeren. Ik doe er al een dik jaar over om te komen waar ik nu ben. Ik kan weer dingen eten en al wat hoeveelheden eten. Kan nog veel beter hoor maar naar mijn mening ben ik qua eten op de goeie weg en dat wil ik niet op het spel zetten. Toen ik op mijn magerste was woog ik slechts 43 kg ... dat is afschuwelijk. Nu schommel ik rond de 45 kg, nog niet veel maar die 2 kilo maken alvast een wereld van verschil! Ik wil ze dan ook behouden!
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Het is wel belangrijk om een duidelijk onderscheid te maken tussen dieten om af te vallen en de ME-dieten waar veel ME-ers beter door worden, nl. letten op voeding waar ze intolerant aan zijn...

dit voor eventuele nieuwe mensen hier op het forum...

Hej Orange, door welk dieet ben je dan zo slecht geworden? Als ik dat mag vragen...
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Inderdaad.

Ik betwijfel of ze iemand van 45kg op een afslankdieet gaan zetten, zoals waar wij het de laatste berichtjes over hadden.

De diëten die ze voor ME voorschrijven zoals jij waarsch. bedoelt, zijn niet bedoeld om af te vallen, maar om bepaalde voedingsstoffen te vermijden die voor veel ME'ers slecht zijn, zoals suikers en gluten e.m.

Mààr op een streng restrictief dieet van het 2de type, is het altijd nog moeilijk om bij te komen of op gewicht te blijven omdat je moeilijker aan je calorieën komt, dus ik snap wel dat je ook daar bezorgd voor kunt zijn ook al is het geen afslankdieet. :)
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Mijn dochter is juist weer op haar gewicht gekomen, door een eliminatiedieet...

Ze was 7 kilo afgevallen, door haar ziekte (ME), DML stelde bij haar lactose-intolerantie vast, en sinds ze geen melk meer drinkt, werken haar maag en darmen weer veel beter en is ze die 7 kilo weer aangekomen...

Dit kan dus ook, he...
Nu had ze wel alleen melkintolerantie, dus, dat viel nog wel mee...
sterre
Gevorderd lid

Bericht door sterre »

Hoor ook vaak negatieve berichten over dieten. Sommige ME'ers die een dieet hebben gevolgd kunnen hierna niet veel meer verdragen. dus nog minder als voor het dieet. Ik vraag me af of dit wel goed is.

Groetejs,
Sterre
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Sterre,
je kan dat vergelijken met sigaretten roken, een roker heeft weinig of geen last van de sigaretten, maar als ie 2 maanden stopt met roken en dan weer begint, staat ie ook te draaien op zijn benen, dus, dan voel je wel het effekt er van op le lijf...

En ik voel heel goed het verschil,... als ik gluten, melk...eet,g eraak ik een aantal dagen later niet meer uit mijn zetel, veel last weer van brainfrog etc...dus voor mij is niet dieten geen optie...wil ik nog wat kunnen functioneren...
Plaats reactie