Dossiers opvragen nuttig?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid

Bericht door stargazertje »

Ok, afgelopen week heb ik een groot gedeelte van het dossier van mijn huisarts gekregen. Ik ben het nu aan het lezen, maar er staat veel schokkends in en het moet even rustig bladzijde voor bladzijde gelezen worden omdat ik zo moe ben en niet alles snap.

Nu vraag ik me af of het nut heeft als ME-er om bij de rest van de instanties waar ik de afgelopen jaren ben geweest een kopie van mijn dossier op te vragen. Wat vinden jullie? Dan weet je in ieder geval wat er is geschreven over je. :?
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik heb het wel gedaan, en ik vind het ook nuttig.
Zo weet je naar welke arts je vooral niet meer moet gaan...
Ook staan er soms dingen in die je nog niet weet, zoals testen die als goed bestempeld zijn, terwijl je toch echt een afwijkende waarde hebt.

Verder vind ik het handig om mijn eigen dossier te hebben, voor uwv, wmo, dr de meirleir. Ik heb nu altijd mijn dossier achter de hand op het moment dat het me van pas kan komen. En ik zorg dat het up to date blijft.

Soms is het inderdaad schokkend om te lezen wat ze over je schrijven. Ik heb mijn dossier opgevraagd bij de psychiater, en kwam erachter dat hij vond dat ik borderline had :evil: Terwijl de psychologe die me een jaar begeleidt heeft die diagnose niet bij mij vond passen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Alabama
Gevorderd lid

Bericht door Alabama »

Mij lijkt het ook heel handig om te hebben zoals Felixloena zegt. Maar het gekke is dat ik het zeker 4 keer heb gevraagd aan mijn huisarts, maar ik krijg het domweg niet. De rede is: ze hebben geen zin om te kopiëren.
God is closest to those with broken hearts..
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Maar het gekke is dat ik het zeker 4 keer heb gevraagd aan mijn huisarts,
Dan zou ik ze wijzen op de regelgeving waar ook zij aan moeten voldoen, en als dat niet help zou ik een klacht indienen. Iedereen heeft zich aan regels te houden, zelfs huisartsen

http://www.bbvz.nl/top20klachten/medisc ... _kopie.php
mieperdepiep
Gevorderd lid

Bericht door mieperdepiep »

Ben ik het helemaal mee eens. Ze mogen niet weigeren om je een kopie te geven. Wel mogen ze een redelijke vergoeding vragen voor de gemaakte kosten (met een maximum van €25 geloof ik)

Wijs ze op de wet GBO artikel 456: http://www.tbng-tuchtrecht.nl/userfiles ... n/WGBO.pdf

en als ze dan nog niet mee willen werken dan inderdaad een klacht indienen. Die wetten zijn er niet voor niks!
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Redelijke vergoeding
Een zorgverlener mag een redelijke vergoeding vragen voor een afschrift van uw medisch dossier. Deze vergoeding bedraagt 23 eurocent per pagina, met een maximum van 4,50 euro per bericht. Voor zeer uitgebreide dossiers geldt een maximale vergoeding van 22,50 euro.
Dit is een citaat uit de link die ik hierboven heb neergezet.
Alabama
Gevorderd lid

Bericht door Alabama »

Bedankt felixloena en mieperdepiep, ik heb het gister weer gevraagd. Als ik weer hetzelfde antwoord krijg, zal ik beginnen met dreigen.
God is closest to those with broken hearts..
stargazertje
Gevorderd lid

Problemen met de GGZ bij het opvragen van mijn dossier. Ik vraag heel simpel een kopie van mijn gehele dossier. Nu willen ze een afspraak waarbij ik aangeef welke documenten ik wil hebben en dat ze uitleg erbij geven. Dat wil ik niet dus afspraak is in mijn ogen overbodig. Kan ik gewoon zeggen dat ik volgens de WGBO recht heb op een kopie van mijn dossier?
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Kan ik gewoon zeggen dat ik volgens de WGBO recht heb op een kopie van mijn dossier
Lijkt me wel. Geen verdere discussie en op je strepen staan.
mieperdepiep
Gevorderd lid

Dat vragen ze je waarschijnlijk vanwege de kosten, maar ik zou idd zeggen dat je volgens artikel 456 van de wet GBO recht hebt op een kopie en dat je een kopie wilt van je complete dossier, dus afspraak is overbodig. Eventueel zeg je dat je bij vragen wel aan de bel trekt. Is overigens wel redelijk standaard procedure, dus als ze er op staan zou ik het wel doen. Hou er rekening mee dat je er zo'n €22,50 voor betalen moet maar dan heb je waarschijnlijk ook een bijbel :lol:
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

dus als ze er op staan zou ik het wel doen
Ik zou dat dus zelf niet doen. Dit zou mij onevenredig veel energie kosten, terwijl het niet noodzakelijk is. Daar moeten ze maar begrip voor hebben. Is mijn bescheiden mening :wink:
mieperdepiep
Gevorderd lid

Dat begrijp ik, maar dat kan wel een vereiste zijn om het dossier te krijgen en dan zul je waarschijnlijk een keuze moeten maken.
Hier bij ons in het ziekenhuis is het verplicht en voor mij momenteel dé reden waarom ik mijn dossier (nog) niet thuis heb liggen :wink:
stargazertje
Gevorderd lid

Sinds ik aan heb gegeven dat ik een kopie wil van mijn gehele dossier en dat ik hierdoor geen zin zag in de afspraak heb ik niets meer gehoord. Hoop dat iets een keertje meegeeft en ze nu niet moeilijk gaan doen.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Stargazertje

Als het je teveel energie kost, wil ik er wel achteraan gaan (bellen). Je hebt recht op je dossier en daarmee uit. Zij worden betaald om afspraken te maken maar daar heb jij geen voordeel bij. Integendeel. Het kost je energie en papier is papier. Jij bent naar school geweest en je kan lezen. Het gaat om jouw lijf en zieltje. Als ze professioneel zijn, hoeven ze niets te vrezen toch?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Bericht door Guido_den_Broeder »

Je hoeft overigens geen reden op te geven waarom je inzage wil, daar hebben ze helemaal niets mee te maken.

Dit voor het geval dat ze daar opeens mee komen, want dat gebeurt ook nogal eens.

Groetjes,

Guido
Plaats reactie