Wat heb jij geleerd van je ziekte?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Marjolijn
Oprichter

Bericht door Marjolijn »

Even een ander soort topic. Ik ben benieuwd of jullie iets positiefs kunnen halen uit jullie ziek-zijn. Ben je er positief door veranderd en op wat voor manier? Wat heb jij van je ziekte geleerd?
Nienke
Actief lid

Bericht door Nienke »

Dat ik toch wel ondanks dat ik ziek ben en weinig kan toch wel mee tel als persoon. Ik heb geleerd dat het belangrijker is hoe je met dingen omgaat, hoe moeilijk/makkelijk ze ook zijn dan dingen die je doet als bv. werken/school..

Groetjes Nienke
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gabutje
Gevorderd lid

Bericht door Gabutje »

Ik heb gezien dat ik behoorlijke prestaties heb bereikt, wanneer ik werk hoor ik sommige collega's/of klasgenoten zo zeiken dat ik denk goh de wereld vergaat! haha. Ik kijk verder dan alleen die ene rotmoment, er is zoveel meer dan alleen cvs en de bijbehorende tegenslagen. Ook heb ik ontdekt wat mijn kernkwaliteiten zijn o.a. doorzettingsvermogen, zelfstandigheid, probleemoplossendvermogen, relativeringsvermogen etc... Mijn wereld eindigt niet bij een kleine tegenslag.

Groetjes, Gaby
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
sammy
Beginner

Bericht door sammy »

genieten van kleine dingen, en daar energie uithalen
groetjes, sammy
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

proberen om nog zoveel mogelijk uit het leven te halen wat ik kan
en proberen om zo positief in het leven te staan
en ook al kan ik niet zoveel meer, ik probeer toch van de kleine dingen
te genieten groetjes alie
heikenie
Actief lid

Bericht door heikenie »

Buiten een paar depressieve periodes was ik altijd al een positieveling.
Nu sinds ik CVS heb maak ik hier echt een punt van. Oke...er gaat veel mis in de wereld maar met een open kijk ontdek je ook de positieve kanten waar je jezelf en de anderen mee kan opkrikken.
Beperkingen hebben mij geleerd om creatieve oplossingen te zoeken om toch nog een beetje mee te kunnen doen.
Vroeger voelde ik me erg eenzaam en was steeds op zoek naar manieren om meer en betere sociale contacten te hebben. Nu alles op een heel laag pitje staat voel ik me wonderlijk genoeg veel minder eenzaam. Ik heb geleerd van mezelf meer te aanvaarden zoals ik ben. Is er een contact dan geniet ik ervan en geef daarin ook wat ik kan maar ik ben niet meer zo wanhopig bezig om toch maar goed gevonden te worden.

liefs

Heike
I will survive
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Dankzij ME ben ik andere dingen dan voorheen belangrijk gaan vinden.
Ik heb weer ontdekt wat voor mij echt belangrijk is,
wie ik ben en
waar ik voor sta.
En dat kunnen genieten bij mij meer afhangt van hoe ik me geestelijk voel, dan van wat ik fysiek kan.
Ik was mezelf deels verloren en heb dat deel weer terug gevonden.
En ik weet nu hoe belangrijk liefde voor anderen voelen is.

Veel liefs, en wie het nodig heeft: Veel sterkte/wijsheid/inzicht/geduld!
( Doorhalen wat niet van toepassing is.....)
Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Bij deze vraagstelling, schieten mij meer zaken te binnen, zoals wat ik heb afgeleerd, wat heb ik aangeleerd, wat heb ik geleerd.

Ik heb geleerd om effiecienter te werken, dacht dat ik dat al goed onder de knie had, het kan dus nog beter. Het bevalt mij ook goed.

Ik heb geleerd dat onze maatschappij bestaat uit, 1 grote egoistische groep mensen, als je maar mee loopt dan hoor je erbij, op het moment dat iemand zijn gezondheid verliest. Dan bungel je ergens, ja waar eigenlijk. Nergens.

Ik heb geleerd dat ik me zelf weer kan zijn, zoals voor mijn ziek zijn, mijn eigen IK, ondanks mijn beperking, en daar ben ik erg blij mee.
had ik niet gedacht, dacht dat ik zou veranderen, mooi niet.

Ik heb wel afgeleerd om impusief te zijn, wat ik jammer vind, ik had geen hinder van deze eigenschap, op dingen afgaan en zien waar het schip strand, en nu vaak wikken en wegen, is het haalbaar i.v.m. beperking.
waardoor ik zaken nog wel eens op zijn beloop wil laten, dat past niet bij mij, als ik een doel heb er recht erop af.
Plaats reactie