Ik ben wel benieuwd of er hier misschien opvallend veel mensen zijn die voorafgaand aan ME/CVS (ernstige) problemen hebben gehad met organen van het lymestelsel, waarbij bijvoorbeeld een operatie nodig was om het probleem te verhelpen.
Denk hierbij aan:
- Keel- en/of neusamandelen
- Thymus (zwezerik)
- Milt
- Lymfeklieren
- Lymfeweefsel in de darmen (bv de blinde darm of de platen van Peye)
Bij de optie "(alleen) ergens anders" zou het fijn zijn als je in dit topic een reactie plaatst met wat meer uitleg, dus welk orgaan en wat er mee aan de hand was.
Het verwijderen van de keel- en/of neusamandelen werd (en wordt) in Nederland veel uitgevoerd; bij ongeveer 10-30 op de 100 personen is dit als kind (onder de 15 jaar) gebeurd. Ik ben benieuwd of dat cijfer hier duidelijk hoger ligt.
Bij mij zijn op zeer jonge leeftijd mijn neusamandelen verwijderd, en toen ik 13 was heb ik een gesprongen blinde darm gehad. Vandaar dat dit me aan het denken zette of dit misschien geen mede-oorzaak kan zijn voor het ontstaan van ME/CVS.
Wie heeft er problemen gehad met het lymfestelsel?
Moderator: Moderators
-
- Gevorderd lid
"grappig" magnetronnie, bij mij ook als kind neus- en keelamandelen eruit gehaald en toen ik 8 jaar was ook een gesprongen blindendarm (en dus buikvliesontsteking) gehad.
Verder ook als kind chronische blaasontsteking en een paar keer nierbekkenontsteking gehad.
Bij mij is het gedonder begonnen (voor mijn gevoel) na de ziekte van pfeiffer (de dokter noemde het een zusje van de ziekte, wat dat betekende weet ik nog steeds niet). Heb ook wel hashimoto en ijzerinsuffiecientie.
Verder ook als kind chronische blaasontsteking en een paar keer nierbekkenontsteking gehad.
Bij mij is het gedonder begonnen (voor mijn gevoel) na de ziekte van pfeiffer (de dokter noemde het een zusje van de ziekte, wat dat betekende weet ik nog steeds niet). Heb ook wel hashimoto en ijzerinsuffiecientie.