Momenten van tijdelijke depressie & CVS

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

daantjuh
Actief lid

Bericht door daantjuh »

Oh ja jemig, wat een herkenning! Hebben jullie wel eens je vitamines na laten kijken. Als ik mijn ijzertabletten en mijn b12 zuigtabletten en vitamine d, dan voel ik me ook depressief worden. Heel raar. Ik kan zeggen dat ik langzaam aan opknap.
Ik slik ook antidepressiva, maar dat helpt dus gewoon niet. En heel leuk dat artsen dat dus als eerste uitschrijven terwijl je door een simpel vitamine/mineralen tekort, jezelf echt heeeeeeel slecht kan voelen.

groetjes, Danielle
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

Ja Maes legt uit dat het komt door teveel aan vrije radicalen. Je kan er dus niks aan doen, maar mogelijk wel tegen doen!! Dat geeft hoop.
Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest.
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

@Daantjuh: ....................en die uitgeputte bijnier (lage cortisol) begrijp ik nu van jou, kan ook depressie geven. Dat verklaart wellicht bij mij ook weer een hoop. En vandaar dat slapen dan wellicht helpt, omdat je bijnier dan weer ietsiepietsie rust heeft gehad.
daantjuh
Actief lid

Bericht door daantjuh »

volgens mij heb ik dat boek van Maes ook liggen, ga toch 's meer lezen geloof ik.

Tja cortisol, zou het dan toch???
angelsandra
Actief lid

Bericht door angelsandra »

Ik heb ook kleine momenten waarop ik heel deprie kan worden maar dit is echt een gevolg van de M.E. Het is ook niet niks om deze ziekte te hebben en er zijn betere en slechtere dagen en soms zijn de slechtere dagen zo slecht qua pijn en uitputting dat het van mij wel afgelopen mag zijn maar ik heb een hele lieve man en aan hem denken alleen al laat die depressieve momentjes snel verdwijnen :) Ik weet waar ik voor vecht.
Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil: for you are with me ~Psalm 23:4
daantjuh
Actief lid

Bericht door daantjuh »

wat mij is opgevallen is dat er meerder soorten depressies zijn voor mijn gevoel.
Als ik mijn vitmanientjes niet bij neem, voel ik me echt eng worden in mijn hoofd. Puur het lichamelijke, heel naar.
Maar door de gebeurtenissen depri voelen is voor mijn gevoel weer anders.....

En tja, door de me depri voelen is natuurlijk absoluut niet raar...de rot ziekte, bah
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

ja denk dat er wel verschil is inderdaad.
che
Beginner

Bericht door che »

Idd Nessie,zo als jij het omschrijft herken ik me 100% in,dit lijkt me toch een reactie van een sterk geestelijk gezond iemand,elk ander mens zou zo'n zelfde reactie hebben,op de ziekte die wij moeten doorstaan,met al zijn onbegrippen,en gebrek aan kennis,sterker nog de gemiddelde mens zou waarschijnlijk gillend gek worden van dit Stephan King bestaan! ](*,)
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

@che: ik denk (ik zeg het niet hoor) ook vaak genoeg over anderen: stel dat jullie je zo zouden voelen zoals ik me altijd voel, zouden jullie dan ook nog zoveel proberen te doen als ik ondanks alles. En zouden jullie dan ook niet af en toe zwaar de shit erin hebben?
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

Maar ja daar schiet je ook niet echt wat mee op. Dus ik probeer het maar iets meer te accepteren dat niet iedereen het begrijpt. En dan probeer ik me meer te richten op: gelukkig maar dat anderen dit niet hoeven voelen.
che
Beginner

Bericht door che »

YoYo is misschien wel het verstandigst,maar kan me voorstellen dat je wel eens denk,had jij maar 1 week mijn lijf en ziekte....Heel menselijk toch?!,maar ook ik denk dat er veel zouden afhaken,dat maakt ons toch weer sterk toch!?
aranysindra
Beginner

Bericht door aranysindra »

hoi allemaal, ben ook een nieuweling hier :p ik moet eerlijk zeggen dat ik hier enorm veel last van heb, die depressieve gevoelens bedoel ik. momenteel ben ik in behandeling bij dr coucke. tegen de depressievieteit neem ik spralexa. nu ben ik een paar dagen gestopt omdat ik een itt test moest laten doen, nie normaal! ik reageer OVERemotioneel op ALLES. echt verschrikkelijk vervelend, ik kan uitvliegen voor het minste, beginnen huilen voor nix... denk dat ik snel terug mijn pilletjes ga innemen :p
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

hallo aranysindra

welkom alvast!

Laat ik je geruststellen. Over-emotioneel reageren is niet hetzelfde als depressief zijn! Als je sterk emotioneel reageert, heb je een tekort aan cortisol. Dat kan meerdere oorzaken hebben maar is eigen aan o.a. ME/CVS.

Een depressie is geen zin meer hebben in het leven en zie je alles zwart in. Van pillen word je afhankelijk, gaat je mentale chemische structuur veranderen en je gevoelens afvlakken, je libido naar beneden, riskeer je pschose of langere termijn, ...

Als je onder behandeling bent bij dr Coucke, kan je met hem praten over een andere oplossing.

Depressieve gevoelens komen wel duidelijk naaar boven als je zieker wordt bv, dat is omdat het lichaam reageert op ontstekingsstoffen in je bloed maar dat is zeer tijdelijk.

Andere mensen worden wel depressief van de uitzichtloze situatie waarin ze verkeren. Dat is wat je noemt een secundaire depressie. Echter wat jij beschrijft, herken ik eerder als een cortisol deficiëntie en zijn randfenomenen.

Veel moed nog,

Marlène
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

Misschien goed je cortisol een keer te laten testen met een speekseltest.
aranysindra
Beginner

Bericht door aranysindra »

speekseltest? dit is het eerste wat ik hierover hoor. heb al wel verschillende bloedtesten laten doen en een ITT test, meer niet. heeft er iemand meer uitleg over deze test? alvast bedankt!
Plaats reactie