Geeft de apotheek het aan de huisarts door als je ...

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
anaska
Actief lid

Bericht door anaska »

via een andere arts een recept inwisselt?
Ja, ik weet het, het is een beetje een rare vraag. Maar er zijn dingen die mijn huisarts onzin vindt, zoals een hoge dosering B12. Dat kan ik waarschijnlijk via een andere arts op recept krijgen, maar ik weet zeker dat mijn h.a. zich dan gepasseerd voelt en dat komt de verstandhouding niet ten goede.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wordt normaal gesproken alles doorgegeven aan de huisarts, of is dit privé?
Gast

Bericht door Gast »

Het lijkt me privé, maar je kan het altijd voor de zekerheid navragen bij je apotheek. Misschien hangt het ook af van het feit of je al of niet toestemming gegeven hebt om opgenomen te worden in het landelijk elektronisch patientendossier (EPD), hoewel de eerste kamer onlangs tegen dit concept gestemd heeft.

Miek
allura
Actief lid

Bericht door allura »

Ik ben natuurlijk geen apotheker, maar zoals ik het begrepen heb werkt het zo:

Je krijgt een recept van de arts met zijn naam op. De apotheker moet dit recept hebben, omdat hij met dat recept van de overheid het remgeld krijgt (dat jij dus niet moet betalen en wat hij dus eigenlijk te weinig ontvangt). De naam van de arts en zijn gegevens moeten erop staan omdat de overheid moet kunnen verifiëren dat het om een authentiek recept gaat, en geen vervalsing is van een drugsverslaagde of van een apotheker die wat extra geld wil kunnen kijgen. De apotheker neemt dus geen contact op met de huisarts om per recept na te gaan of het wel juist is.
stargazertje
Gevorderd lid

Bericht door stargazertje »

De huisartsen en apotheken in mijn plaats hebben een elektronisch systeem waarmee ze gegevens uitwisselen. Ik zou het ook navragen hoe het zit bij de apotheek.
danny1964
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door danny1964 »

@ anaska

welke dosering ? want normaal krijg je vit b12 zonder voorschrift
anaska
Actief lid

Bericht door anaska »

Bedankt voor de reacties. Dus bij de ene apotheek wordt het wel doorgegeven (elektronisch systeem) en bij de andere niet.
Ja, ik kan het vragen aan de apotheker, maar als ik bijvoorbeeld een vraag stel over een medicijn krijg ik alleen maar 'dat moet via de huisarts' als antwoord.
Heb het idee dat ze me veel te eigengereid vinden. Maar eigenlijk is dat niet mijn probleem, maar dat van hun he?

@danny, ik ben per maand ruim € 200,- kwijt aan supplementen en dergelijke. Alles wat ik wél vergoed kan krijgen, haal ik liever op recept.
Plaats reactie