Verkrampte vingers

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid

Verkrampte vingers

Bericht door stargazertje »

De laatste paar dagen heb ik vooral 's avonds enorm veel pijn in mijn vingers wat trekt naar mijn polsen. This echt een soort enorme kramp en kan dan moeilijk tikken, vingers tintelen vaak en mijn handen lijken dan wel vuisten als ze in een ontspannen stand zijn. Eerste site die ik opzocht had het al over overbelasting. :roll: Ok dat is dus duidelijk. Maar is er iets waardoor ik de pijn tijdelijk kan verlichten?
nyx
Donateur
Donateur

Verkrampte vingers

Bericht door nyx »

He Stargazertje,

Heel erg herkenbaar, soms dagen geen last van en dan opeens zo erg dat ik mijn voornamelijk linker hand niet meer open kan krijgen.

Heb gemerkt dat er vrij weinig tegen te doen is. Arm/ hand zo ontspannen mogelijk neerleggen.
Ik merk zelf dat ik echt bewust bezig moet zijn om hem niet nog verder te laten verkrampen.
Ik neem vaak 2 paracetamol met codeïne (op doktersvoorschrift). Heb ook andere spier ontspanners geprobeerd maar reageerde hier erg slecht op.

Ook 's nachts wil mijn hand nog wel eens verder verkrampen, door de krampachtige slaap. O.a. hiervoor krijg ik nu van het slaapcentrum in Ede 0,5 mg Rivotrill. Als ik dan mazzel heb is de volgende morgen mijn hand weer open.

Maar het heeft duidelijk te maken met: slaaptekort (vermoeidheid), stress en/of overbelasting.

Hoop dat je hier iets mee kan.
Succes!!

Gr.
Nyx
stargazertje
Gevorderd lid

Verkrampte vingers

Gelukkig zo erg als jij heb ik het nog niet. This wel vervelend he want dan pas ontdekt je waarbij je je handen allemaal bij gebruikt. Maar geen echte oplossing dus? Bommers.
nyx
Donateur
Donateur

Verkrampte vingers

Bericht door nyx »

Nee helaas geen echte oplossing. :(

Je gaat alleen je handen een heel stuk meer waarderen als ze normaal functioneren :lol:

Wees wel voorzichtig om het nu niet te veel te overbelasten want bij mij is het ook licht begonnen en toch doorgegaan want het is erg onhandig als je je hand niet (goed) kan gebruiken maar daardoor is het wel erger geworden dus wees a.j.b. voorzichtig.
stargazertje
Gevorderd lid

Verkrampte vingers

Zal ik doen. :^o :wink:
nasa
Actief lid

Verkrampte vingers

Bericht door nasa »

stargazertje schreef:Zal ik doen. :^o :wink:
:lol:
stargazertje
Gevorderd lid

Verkrampte vingers

Hmm, heb nu naast verkrampte vingers ook naaldsteken in mijn vingers en handen. Hoort dit erbij?
ikje
Beginner

Verkrampte vingers

Bericht door ikje »

weet niet of dit bedoeld wordt maar heb geregeld het gevoel alsof m'n vingers gebroken zijn en dat de puntjes van het bot tegen elkaar aan wrijven... maar de rest van mijn handen doet dan geen pijn...

de naaldsteken door stargazertje omschreven klinken ook bekend...
stargazertje
Gevorderd lid

Verkrampte vingers

Nee, het is echt alsof mijn handen slapen of er stroom door gaat. Vandaag heeft de masseuse me flink onder handen genomen en o.a. mijn schouders losgemaakt.
nyx
Donateur
Donateur

Verkrampte vingers

Bericht door nyx »

He stargazertje,

Ik weet wat je voelt. Je vingers tintelen en het is net alsof je je elleboog (telefoonbotje) stoot.
Ik hoop dat de masseuse heeft geholpen. Zit er zelf ook over te denken want mijn linkerkant zit ook echt helemaal vast.
De kramp heeft zich nu soms zelfs uitgebreid naar mijn schouderblad.
Ik leef met je mee want het is echt een K** gevoel.

Gr.
Nyx
mehans
Actief lid

Verkrampte vingers

Bericht door mehans »

Zou dit misschien schrijverskramp kunnen zijn ?

Schrijverskramp is een zuivere handelingsdystonie die zich alleen voordoet wanneer de persoon begint te schrijven of een andere fijngevoelige handfunctie uitvoert.

De hand- en vingerspieren trekken samen of spreiden zich, maken de handeling gebrekkig of veroorzaken een blijvende overdreven stand. Dit is vaak pijnlijk. Sommige personen delen mee dat de hand gedurende het heen en weer gaan over het papier verstijfd en beschrijven de hand als het hebben van “een eigen wil”.

Zodra het schrijfgereedschap uit de hand is weggelegd ontspannen de spieren zich weer. In rust of bij het verrichten van de gewone dagelijkse dingen ziet alles er volledig normaal uit. De aandoening kan beperkt blijven tot de vingers; dan strekt zich één der vingers. Het gevolg is dat de persoon niet meer vloeiend kan schrijven, het schrift verslechtert na enkele woorden of zinnen.

Voor velen is het onmogelijk langere tijd achter elkaar leesbaar te schrijven, terwijl de pijnlijke spierkramp lang achter elkaar schrijven verhindert.

Bij anderen treden de spierverkrampingen niet alleen bij het schrijven op maar bij allerlei handelingen, zoals bij het vasthouden van een kopje en het eten. Bovendien bij het scheren, het opmaken en het gebruiken van gereedschappen, zoals een schroevendraaier ed.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
marlène
Gevorderd lid

Verkrampte vingers

Bericht door marlène »

Ik hoef helemaal niets te doen van inspanning. Mijn handen gaan gewoon dicht en ik krijg ze niet open.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
nyx
Donateur
Donateur

Verkrampte vingers

Bericht door nyx »

De ene keer komt het in de loop van de dag.
De andere keer wordt ik er 's morgens al mee wakker.

Maar ik weet zeker dat het geen schrijverskramp is.
Anjac
Beginner

Bericht door Anjac »

Hoi stargazertje,

Weet je wat echt goed helpt -> triggerpointtherapie / massage. Ik doe dit nu een half jaar bij een hele goeie triggerpointcoach en het helpt echt veel meer dan een gewone massage. Ze masseert/druk dan op je spierknopen (triggerpoints). Vervolgens moet je het thuis goed bijhouden en je merkt echt heel snel resultaat. Je moet er maar eens op googlen.

Groetjes Anja
ingeborg
Beginner
Contacteer:

Bericht door ingeborg »

Het is heel belangrijk om je vingers voorzichtig en langzaam te strekken en te buigen en dit meerdere keren per dag. Als je handen te zeer tot vuisten gebald zijn of je hebt er niet de kracht of energie voor, laat dan iemand je vingers strekken en buigen. Door dit strekken en buigen hou je het een beetje soepel en is er een kans te voorkomen dat je handen vuisten blijven. Dit strekken en buigen is erg pijnlijk, maar wel noodzakelijk. Ik heb jarenlang geen handen maar vuisten gehad, dat mijn nagels in mijn handpalmen sneden, maar dat strekken en buigen heeft toch geholpen. De laatste jaren heb ik hier alleen nog last van als ik mijn handen teveel heb gebruikt (bv teveel typen).

Overigens hoeft zich dit niet te beperken tot je handen. Ook je arm of been kan totaal verkrampt raken en dat er geen beweging in te krijgen is. Mijn vriend deed ook dan altijd de betreffende arm of been voorzichtig strekken en buigen. Hij moest heel hard trekken en was bang dat hij mijn botten zou breken, maar volgens de huisarts was dit wel het beste wat we konden doen. Mijn vriend moest er wel op letten dat hij lang genoeg mijn arm deed strekken en buigen, want als hij te snel stopte dan zat mijn arm in no-time weer tegen mijn bovenarm aan.

Inderdaad helpt een spierontspanner zoals rivotril (ik gebruik dit zelf ook inmiddels al 12 jaar).
Als je niet dagelijks rivotril nodig hebt dan kun je het ook af en toe (1-2x per week) voor het slapen gaan nemen, dan werkt het nl als slaapmiddel.
Plaats reactie