Cortisol

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi yoyo,
yoyo schreef:Is PvM de enige die wat met cortisol doet? En in Amsterdam (heb me daar namelijk net aangemeld :D ).
Er werken meer complementaire ABNG-artsen in Nederland met cortisol.
De meningen van de artsen/internisten zijn daarover (erg) verschillend. Met de combinatie ME/cvs en cortisone, zou ik zelf in ieder geval heel voorzichtig zijn en eerst goed met een arts overleggen dat wel te nemen.

:wink: En heel goed dat je, je (ook) hebt aangemeld bij Amsterdam. :lol: Heeft Amsterdam zo maar in eens een aantal nieuwe cliënten.....ra, ra, ra.

En ik zoek nog ff wat info voor je op over hoog en laag cortisol.

Groetjes, Louisa
daantjuh
Actief lid

Bericht door daantjuh »

misschien het linkje van het boek Louisa, over bijnieruitputting????
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi daantjuh,

:lol: jij mag het ook plaatsen, hoor. :wink: Maar, ik zet het hier ter info nog even neer.

@Hoi yoyo,

Het gaat om de info in deze link: http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... tml#101638
Misschien is dat topic ook nog interessant voor je om te lezen.

En zie dan het berichtje van daantjuh en boek van Marja:
daantjuh schreef:Hoi allemaal,

Ik kreeg een mailtje van Marja, zij heeft een forum over hormoondisbalans.
Ze heeft een boek vertaald naar het Nederlands over bijnieruitputting.
Ik wilde het jullie niet onthouden, misschien herken je er iets in.
Ik denk zelf dat je als gevolg van de ziekte ook nog 's uitgeputte bijnieren kan krijgen.

Hier kun je in het boek kijken (helaas ben ik niet zo goed met linkjes maken, dus dan moet je even knippen en plakken)

http://www.succesboeken.nl/?PC=476178F4 ... 9079872251

groetjes, Danielle
Groetjes, Louisa
daantjuh
Actief lid

Bericht door daantjuh »

hahaha jij bent er handiger in dan ik dat ben. Het verbaasde me dat dit linkje gelukt was.....
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi yoyo,

Ben ik nog even over de cortisol, hoog en laag, en testen. Zijn deze testen wel eens bij jou gedaan?
* Cortisol: 2 keer bloed geprikt op dezélfde dag: voor 9.00 uur en rond 16.00 uur?
Zie: http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=185
* DHEAS. Zie: http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=193
* ACTH. Zie: http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=129

De huisarts had deze testen eigenlijk moeten doen bij de afwijkende waarden, geldt ook voor de natuurarts.

Maar, ik zou nu eerst naar Amsterdam gaan en dit daar gaan bespreken, misschien hebben Visser en Vermeulen wel aanvullende info hierover en/of stuurt men je alsnog door voor aanvullend bloedonderzoek.

Groetjes, Louisa
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

Dank je wel!!! Ja ik ben ook wat huiverig voor gebruik van cortisone omdat vaak wordt gezegd dat je er niet meer afkomt (je bijnieren dan niks meer maken). Maar ja je moet wat als het waarschijnlijk al jaren zo is. Ik ga eerst wel evennaar A'dam en zal het daar bespreken.

Bedankt voor de links!

PS huisarts heeft nooit 2 testen op 1 dagn gedaan, speekseltest van andere arts was wel 24u-test.
Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest.
daantjuh
Actief lid

Bericht door daantjuh »

Ik heb een acth test gedaan in het ziekenhuis via de endocrinoloog. Volgens hem waren de waarde goed. ook loop ik bij dokter Musarella in Zeist, hij zei dat het te laag was, maar daar hoor ik nog meer over eind juni.
Hij werkt met bio identieke hormonen en staat ook goed aangeschreven.
Ben vanochtend in het ziekenhuis geweest. Mijn endorcrinoloog vertelde dat als je cortisol gaat nemen, je bijnieren lui gaan worden. Dus dat dat ook niet ideaal zou zijn. Ik moet me er nog even meer in gaan verdiepen, want ben er ook nog niet helemaal uit, wat nou goed is, zeg maar.
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

Ja dat had ik ook gehoord, van die luie bijnieren. Lastige kwestie!

Ik ga 26 mei naar CVScentrum Amsterdam en zal daar eens vragen hoe ze erover denken en of ze het goed kunnen testen.
daantjuh
Actief lid

Bericht door daantjuh »

Goh ja daar ben ik wel benieuwd naar yoyo.
Ik heb het boek over bijnieruitputting binnen. Erg interessant om te lezen en veel herkenning. Dan denk ik weer, tja als je je er beter bij zal voelen......
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Mijn endorcrinoloog vertelde dat als je cortisol gaat nemen, je bijnieren lui gaan worden.
Je kan dat enigszins vermijden door:

1) de medicatie niet langer dan 10 dagen te nemen
of
2) de medicatie om de dag te nemen dus maandag, woensdag, vrijdag, zondag, ...

Het hangt ook mede af van de dosis. Een deel 's ochtends en minder in de namiddag.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

Ik ga het ook maar eens bestellen. Was er iets speciaals wat eruit sprong voor je?

Heb net boek van Maes uit en was begonnen met die anti-oxidanten van hem (onder begeleiding), dus voor mijn gevoel komen er nu verschillende dingen samen, er staan wat lijntjes open nu. Ook A'dam. Maar ja misschien kan ik dan keuze maken wat mij beste lijkt :D
nijntje
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door nijntje »

marlène schreef: Je kan dat enigszins vermijden door:

1) de medicatie niet langer dan 10 dagen te nemen
of
2) de medicatie om de dag te nemen dus maandag, woensdag, vrijdag, zondag, ...

Het hangt ook mede af van de dosis. Een deel 's ochtends en minder in de namiddag.
Dit klopt als een bus!
En cortisone (of hydrocortisone of fludrocortisone,;...) moet altijd ingenomen worden volgens de normale dag/nachtcurve van cortisol... 's morgens de hoogste dosis en 's avonds de laagste....
ik nam ' s ochtends 20 mg, middag 10 en 's avonds 5 tijdens weekdagen, in het weekend niets.... moesten mijn bijnieren het zo goed als mogelijk overnemen... en op maandag startte ik terug..
daantjuh
Actief lid

Bericht door daantjuh »

Ik heb het boek nog niet eens uit, maar het is heel lekker om te lezen. Aangezien ik een hele slechte lezer ben (geen concentratie hè :oops: ) zegt dat heel wat. Maar een hoop dingen zijn herkenbaar.
Ik zal bij mijn volgende bezoek aan dokter M. ook nog het één en ander navragen.
In het ziekenhuis kijken ze ook alleen maar naar de ziekte van addison of uh........ kom er even niet op.....nou ja zeg. En bijnieruitputting is dan zeg maar de zwakkere versie van addison. Maar kan natuurlijk wel klachten geven en die lijken zo mega veel op me/cvs.
yoyo
Actief lid

Bericht door yoyo »

boek besteld!
mamoes
Gevorderd lid

Bericht door mamoes »

Kga het boek ook bestellen.

Om luie bijnieren te voorkomen is de grens 7,5mg per dag. Dan stopt of stagneerd de eigen productie niet.
Plaats reactie