Bron: site ME/CVS Stichting: http://www.me-cvs-stichting.nl/nieuws/i ... ewsId=2124
Ik word niet helemaal gerust gesteld of er een goed onderscheid is gemaakt tussen CV en ME/cvs, omdat Nijmegen en Bleijenberg er bij betrokken is geweest.Tweeduizend jongeren in Nederland lijden aan ME/CVS
26-04-2011
Sanne Nijhof van het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht – niet te verwarren met de gelijknamige winnares van Hollands Next Top Model – heeft uitgezocht hoeveel jongeren in Nederland lijden aan ME/CVS. Het resultaat van haar studie luidt: ongeveer 2000 jongeren van 10 t/m 18 jaar in ons land lijden eraan. Ter vergelijking: het aantal volwassenen met ME/CVS in ons land wordt geschat op 30.000.
Voor haar onderzoek heeft ze gegevens opgevraagd bij zowel huisartsen als kinderartsen. Die gegevens komen goed overeen. Huisartsen rapporteerden het vóórkomen van de ziekte in hun praktijk (prevalentie) en kinderartsen registreerden de nieuwe gevallen (incidentie). In het jaar 2008 kwamen er 12 nieuwe gevallen bij op 100.000 jongeren. Volgens het Bureau voor de Statistiek waren er in Nederland in 2008 1.8 miljoen jongeren in die leeftijdsgroep. In 2008 registreerden de Nederlandse kinderartsen dus in totaal twaalf maal achttien = 216 nieuwe gevallen.
Nijhof heeft goed gelet op het onderscheid tussen CV en CVS. In haar onderzoek gaat het duidelijk om jongeren van wie de vermoeidheid zo ernstig is, dat ze feitelijk invalide zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld de lessen op school niet meer volgen als gevolg van hun ziekte.
Vandaar dat er een groot verschil is tussen de cijfers van Nijhof en Ter Wolbeek (ook van het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht) die “ernstige vermoeidheid” onder jongeren onderzocht in 2006. Volgens Ter Wolbeek lijdt maar liefst 1 op de 5 meisjes in de tienerleeftijd daaraan, een percentage dat indertijd menige wenkbrauw omhoog deed gaan.
Nijhof pleit ervoor dat huisartsen jongeren die aangeven dat ze ernstig vermoeid zijn, standaard doorverwijzen naar de kinderarts. De reden: kinderartsen zijn beter bekend met de diagnose CVS en vervolgtrajecten.
Willem Bulter
Bron
Adolescent Chronic Fatigue Syndrome: Prevalence, Incidence, and Morbidity
Sanne L. Nijhof, MDa, Kimberley Maijer, MDa, Gijs Bleijenberg, PhDb, Cuno S. P. M. Uiterwaal, MD, PhDc, Jan L. L. Kimpen, MD, PhDa, Elise M. van de Putte, MD, PhDa
a Department of Pediatrics, Wilhelmina Children's Hospital, and
c Julius Center for Health Sciences and Primary Care, University Medical Center Utrecht, Netherlands, and
b Expert Centre Chronic Fatigue, Radboud University, Nijmegen Medical Centre, Netherlands
Published online April 18, 2011
PEDIATRICS (doi:10.1542/peds.2010-1147)
En zou het getal niet hoger zijn dan 2000?
En zouden de ouders van deze kinderen ook ME/cvs hebben?
Zo maar een paar gedachtespinsels van mij......
Groetjes, Louisa