fietstrainer

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gast

fietstrainer

Bericht door Gast »

Ik heb in een zorgwinkel in het ziekenhuis een fietstrainer gekocht,en dat bevalt me erg goed
Voor wie nog wel kan fietsen is het een handig apparaat,erg licht,makkelijk voor je stoel te plaatsen,het is dus een hulpmiddel met alleen trappers,ook kun je het op tafel zetten en dan de armen trainen
Kost E 39,95,en met mijn zorgpas kreeg ik ook nog eens 10% korting
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

fietstrainer

Bericht door NooitOpgeven »

Veel positieve reacties ga je denk ik niet krijgen.
Wat moet ik (en de meeste andere ME patiënten) met een fietstrainer. Ik heb al zo weinig energie en dat ga ik echt niet verspelen op een fietstrainer.
Gast

fietstrainer

Bericht door Gast »

Begrijp ik als je bedlegerig bent ,maar als je wel iets meer kunt bewegen is het een uitkomst,het is geen hometrainer maar een klein apparaatje,ik
gebruik hem zittend in mijn sta op stoel
ik ben van mening dat elke beweging meegenomen is,hoe klein ook,maar idd het moet wel mogelijk zijn,en ik heb het geplaatst onder topic hulpmiddelen,toch?
bedankt voor je reactie..
Gebruikersavatar
kiwietje
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2012, 16:56

fietstrainer

Bericht door kiwietje »

No offence, maar dit Lijkt me ook behoorlijk zinloos. Een betere conditie bouw je er niet mee op als je ME hebt. Je kan die energie beter gebruiken voor iets leuks/nuttigs denk ik.
Gebruikersavatar
leena
Actief lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jun 2015, 11:43

fietstrainer

Bericht door leena »

Maar misschien vinden sommige mensen dit wel leuk :)

Ik denk wie hier vaak post weet goed genoeg dat je met bewegen/conditie opbouwen helemaal niet plots magisch zal beter worden. Maar bewegen kan ook nog andere doelen hebben toch?

Natuurlijk moet je heel goed opletten en helemaal ruim binnen je grenzen blijven, maar voor wie dat nog kan mag het toch. Als een soort van pacing dan, niet als get natuurlijk.
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

fietstrainer

Bericht door soof »

Zo is dat, gewoon lekker (vrijwillig!!) doorpeddelen ;0)
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
meintje
Vertaler
Berichten: 281
Lid geworden op: 10 feb 2014, 12:39

fietstrainer

Bericht door meintje »

ME komt in soorten, maten en subgroepen.

Een fietstrainer die je zittend kunt gebruiken, als je dat kunt, is toch prima?
Ik wist niet dat die dingen ook bestonden (behalve dan die ellendige handbike die ze op de fysiosport gebruiken en waar je met je rolstoel achter kunt zitten).

Mits er maar niemand met een schema en een zweep naast staat om je er van te overtuigen dat je gewoon nog even door moet peddelen.

Ik heb thuis een hometrainer met hartslagmeter (geen POTS of OI, dus ik kan rechtop zittend beperkt dingen doen). En heb in mijn eigen tempo, langzaam en binnen de grenzen van mijn hartslag pacend mijn conditie een heel klein beetje kunnen vergroten. Daar stopt het dan ook (helaas) met opbouwen, maar ik onderhoud graag wat er nog is.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Hier hetzelfde als Meintje, onderhoud graag wat er nog is.

Zelf doe ik krachttraining, en niet omdat ik dat nou ontzettend leuk vind om te doen.
Maar omdat ik op de wat betere dagen daardoor veel minder spierpijn krijg als ik iets meer doe.
Echt opbouwen zit er bij mij ook niet in, maar begin gewoon iedere keer weer opnieuw.

Als je niet beweegt worden je spieren ook steeds slapper, waardoor je dan uiteindelijk ook geen leuke dingen meer kunt doen.

Het gaat er denk ik met de fietstrainer ook niet om dat je conditie opbouwt, maar dat je gewoon een beetje beweegt, is ook goed voor de werking van de darm en bloedsomloop.

Ach tja... iedereen zijn eigen manier ;)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

feuer schreef: Als je niet beweegt worden je spieren ook steeds slapper, waardoor je dan uiteindelijk ook geen leuke dingen meer kunt doen.
Zo werkt het niet bij ons, kan ik je verzekeren.
Life smells...
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Helemaal gelijk Asje!
Ik durf zelfs te stellen dat mijn conditie niet eens zo heel slecht is.
Fysieke en mentale inspanning kan ik niet leveren omdat ik daar letterlijk ziek van wordt.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja. Dat beetje wat ik kan bewegen, gebruik ik persoonlijk graag om iets te doen ipv oefenen, kost 't zelfde.
Life smells...
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

Om ff de knuppel in het hoender-met-de-vogelgriep-hok te gooien; ging opeens helemaal uit mezelf tuinieren van de zomer en het lijkt wel of het sinds een paar maanden iets beter gaat, qua energie dan, want andere dingen als brainfog is nog steeds een ramp en nu ik soms zelfs een blokje om ga des te erger te merken wat een wazige bedoening de wereld daarbuiten is

Maarrr ging ik de tuin in omdat het al beter ging? en snoept het nu energie af van andere dingen zoals mijn weerstand tegen vreemde stoffen, ben zo ongeveer allergisch voor alles behalve zuurstof tegenwoordig? Misschien offtopic dit maar geen zin om nieuwe aan te maken voor dit
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Alles komt en gaat meestal ook wel weer over. Echter sommige echte ME klachten blijven regelmatig terug komen.
Dat ik zeg dat mijn conditie nog redelijk is merk ik als ik lange tijd (een week of langer) echt rust neem dan bouw ik blijkbaar een buffer op of ben dan pas hersteld en kan ik een dag lichamelijk goed presteren.
Maar als ik iedere dag mijn grens opzoek kan ik helaas niet veel. Komt natuurlijk omdat ik niet snel herstel.
Gebruikersavatar
willemijnd
Actief lid
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 nov 2013, 23:04

Bericht door willemijnd »

Precies zo'n fietstrainer als waar Brandy het over heeft heb ik een tijdje te leen gehad. Beviel mij prima, maar hij is natuurlijk niet voor iedereen geschikt. Alleen handig voor wie dit écht binnen z'n grenzen kan doen.

Je moet het woordje 'trainen' weglaten: ik gebruikte 'm om rustig rond te peddelen. En dan deed ik het vooral als ik achter de computer zat. Goed voor de doorbloeding van de benen = tegen kouwe pootjes. En ik kon me soms ook beter concentreren als ik wat gedachteloos met mijn benen rondging.

Voordeel ten opzichte van naar buiten gaan en op een echte fiets stappen is dat je niet ergens naartoe gaat en dan tot de ontdekking komt dat je geen energie meer hebt om terug te fietsen.

Kortom een prettig ding voor sommigen, maar bepaald geen onmisbaar item.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja, zo kan ik 't me wel voorstellen. Maar met 'iets doen' bedoel ik overigens gewoon in huis, een fysiek of mentaal werkje, wat me dan net zoveel energie zou kosten.
Life smells...
Plaats reactie