Hoofd wil niet meer. Kan ik daar zelf iets mee?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Hoofd wil niet meer. Kan ik daar zelf iets mee?

Bericht door robin123 »

Het gaat nu zo slecht met het denken, uitvoeren van taken en praten. Is daar iets aan te doen? Kan je dat trainen of is hetzelfde als met alle andere symptomen: leer ermee te leven...
Gebruikersavatar
meintje
Vertaler
Berichten: 281
Lid geworden op: 10 feb 2014, 12:39

Hoofd wil niet meer. Kan ik daar zelf iets mee?

Bericht door meintje »

Heb bij periodes last van veel brainfog, gaat nu tijdje naar omstandigheden goed (afkloppen).
Geen idee wat die verbetering heeft veroorzaakt. Mogelijk noodgedwongen stoppen met werken (minder stress, betere balans).
Supplementen slikken: acetyl-l-carnitine, vit. B12, Co-Q-10 zou kunnen helpen tegen brainfog.
Bij mij speelt ook mee hoe fysiek actief ik ben geweest. (Ik deed voorheen 2 x p wk aan fysiosport, weliswaar heel voorzichtig en beperkt, maar toch teveel). Of er een ontsteking gaande is.
Maar ik weet niet of daar een wetenschappelijke basis onder hangt....
Mmmm.... aan zo'n antwoord heb je dus ook niks, sorry....
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Hoofd wil niet meer. Kan ik daar zelf iets mee?

Bericht door asje »

Of het gaat tijdelijk slechter, of je doet fysiek te veel. Trainen is niet aan de orde idd ... mogelijk dus wel rustiger aan doen.
Life smells...
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Hoofd wil niet meer. Kan ik daar zelf iets mee?

Bericht door huppelepup »

Misschien heb je teveel gedaan. Bij mij is het hoe vermoeider hoe erger het is. Een goede nachtrust maakt ook verschil.

Verder; LDN en B12
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Hoofd wil niet meer. Kan ik daar zelf iets mee?

Bericht door robin123 »

Minder kan ik niet doen. Ik ben zo goed als bedlegerig en ik ben in 3 maanden tijd hooguit 4-5 keer het huis uit geweest. Ik slaap op dit moment al 2 weken lang 11-14 uur per nacht. De rest van de dag lig ik op bed en komt mijn moeder af en toe even praten of krijg ik thuishulp om gedoucht te worden.

Van meer of teveel doen is absoluut geen sprake. Zelfs nog minder sinds 6 weken. Ik weet me geen raad.

Tv kijken op laptop ging eerst nog wel (shows die ik dan al gezien heb, dus minder prikkels), maar zelfs dat is teveel aan het worden.

Sorry dat ik zo down klink, maar zo voel ik me nu ook.
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Hoofd wil niet meer. Kan ik daar zelf iets mee?

Bericht door abby »

hey robin123, rot voor je :( Ik vroeg me af: eet je genoeg gezonde vetten? Hersenen werken nl. vooral op vetten... Ik neem het zelf via eten op (zalm, makreel, kokosolie,...), maar heb van anderen ook al gehoord dat ze baat hebben bij visolie-supplementen. Niet dat de hersenmist dan helemaal opklaart, maar geeft toch het gevoel dat het denken enzo niet zo stropt.

hoop dat je je snel wat beter voelt. succes!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Hoofd wil niet meer. Kan ik daar zelf iets mee?

Bericht door asje »

Ooh, dat is een ander verhaal. Je klinkt niet down, vertelt gewoon hoe het met je is toch? Slik je eigenlijk dingen (weet ik zo niet meer)? Ik ken het trouwens, absoluut geen tv kunnen kijken of radio luisteren of wat dan ook, bij mij was het steeds tijdelijk. Was er een aanleiding voordat je zo slecht werd?

Wb visoliesuppl., je kunt beter 2x pw vette vis eten. Bij meer dan 1 gram per dag kun je problemen krijgen en wsl is dat al te veel ivm oxidatie en tegenwerking vh immuunsysteem.
Life smells...
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Hoofd wil niet meer. Kan ik daar zelf iets mee?

Bericht door Grigor »

Robin hier zelfde .

Lig nu voornamelijk in bed. Soms bank. 4 maanden niet meer het huis uit geweest en als het boodschappen of wat dan ook gebracht moeten worden wordt daat zonder mij te zien gedaan. Heel stil want kan het geluid en gesprek niet aan.
Filmpjes etc zijn zwaar en kan mijn kat ook moelijk verwerken als informatie .

Ik heb dit jaar te veel gedaan. Foto's van mensen genomen. Dan wel 5 minuten werk maar genoeg en te vaak om nu een stuk minder te zijn.
Wat ik zelf erg merk is hoe slechter mijn darmen des te meer brainfog etc ik heb. Ik leef eigenlijk in een soort wereld die niet bestaat. Raar gevoel. Maar op dagen dat het iettttts beter gaan is het ook allemaal iets duidelijker. Dat geeft hoop. Ondanks dat het een uur later en de volgende 2 weken weer te zo naar de kl**** is .
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Hoofd wil niet meer. Kan ik daar zelf iets mee?

Bericht door mamoes »

Ach Robin123 en Grigor heel veel sterkte.
Rust is aller noodzakelijkste denk ik, in deze situatie is het minimale inspanning en je ben weer terug bij af.

Hier momenteel 2 griep, hoe gaan ze daar weer uitkomen.
Gebruikersavatar
leena
Actief lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jun 2015, 11:43

Hoofd wil niet meer. Kan ik daar zelf iets mee?

Bericht door leena »

Hoi Robin, ik ben er een beetje hetzelfde als jij (en grigor) aan toe. Bedgebonden het grootste deel van de dag en niet buiten kunnen komen tenzij een paar uitzonderingen. Echt klotig als je op het punt zit waarop je voelt dat je meer rust nodig hebt maar gewoon al zo danig weinig doet en niks meer kan inleveren.

Maar daar ik er fysiek slecht aan toe ben valt bij mij de brainfog best wel mee. Ik moet gewoon liggen maar kan me zo cognitief nog wel wat bezig houden. Maar wat me al liggen nog lukt (vb lezen) lukt me echt niet al zitten. Maakt dat bij jou verschil?

Gesprekken hou ik ook niet vol, te intens, maar in m'n eentje kan ik al liggen best wel nog wat dingen, cognitief dan bedoel ik.

Ik heb me al vaak afgevraagd wat ervoor zorgt dat ik fysiek er zo slecht aan toe ben maar cognitief beter ben dan andere bedgebondenen. Nu lees ik hier dat meintje co-enzym-q10 aanraadt. Bij mij staat deze net heel hoog. Zou het daaraan een stukje kunnen liggen of zou dat eerder toeval zijn en helemaal geen verband houden ermee.
Gebruikersavatar
meintje
Vertaler
Berichten: 281
Lid geworden op: 10 feb 2014, 12:39

Hoofd wil niet meer. Kan ik daar zelf iets mee?

Bericht door meintje »

leena, Q10 is mij voorgeschreven als supplement door me-arts in een combi met meer. supplementen. Ben geen arts, dus hoe dat bij jou specifiek werkt.....

en voor iedereen die bedlegerig is en niet meer kan bezuinigen op activiteiten....
Heel veel sterkte toegewenst.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Inderdaad komt geen einde aan. Maar goed. Blijven lachen en hoop houden. Ofzo.
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Bericht door mamoes »

Mm Mmm, ja ofzo. Sterkte
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Clostridium butyricum

Heb onlangs een probiotic gekocht met bovenstaande bacterie. Het schijnt een poging waard te zijn voor juist brain fog. Je kan het Googlen, die bacterie cfs en brain fog. Ik laat wel weten hoe het valt. Ik heb nog steeds mijn bestelling van 30 november van Iherb niet binnen. De l-arginine wat ook op de brain fog zou moeten werken Begin me een beetje ongerust te maken. Hopelijk de feestdagen.
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Bericht door robin123 »

Ik heb nooit meer aan deze thread gedacht, kom 'm ineens weer tegen.

Vroeger was het brain fog. Dat was niet leuk, maar mee te leven.
Nu zijn het alleen door ME te verklaren neurologische verschijnselen
(technisch gezien heb ik neurologisch niets, wat de conclusie was van een opname in het ziekenhuis).

Met brain fog kon ik studeren. Met wat ik nu heb ben ik constant in de war. ik zou niet eens weten wat ik gisteravond gegeten heb. Laat staan dat ik met formules moet werken (bèta student geweest).


Grigor, ik zou willen dat ik er nog een lach uit kon krijgen. Maar ik heb een extra handicap: gevoeligheid voor depressie is genetisch bepaald binnen mijn familie.

Dat wil nog niet zeggen dat ik niet de leuke dingen opzoek. Ik heb een lijst van minstens 25 comedy series gezien en een heleboel met bijna 200 aflevering het stuk. En de meeste heb ik al 2-5 keer gekeken.

Maar weer over de neurologische problemen... Het is nog hardnekkiger aan het worden nu ik me fysiek ook slechter voel. Het gaat met elkaar mee.

Grigor, heel veel sterkte gewenst en de anderen ook!
Plaats reactie