Dieet

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Nou voor afvallen hoef ik het niet te doen want ik heb al een probleem om op gewicht te blijven. En Plien zeker heb ik hier wat aan. Dus mijn huisarts heeft wel gelijk. Hij zei; als je je er goed bij voelt is het goed maar het resultaat zal echt heel klein zijn op je klachten. Nou lees ik dat dit ook bij jou het geval is. Vind ik wel interessant om te horen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het heeft idd niet heel veel effect op de algehele ziekte, maar als je specifieke klachten hebt, zoals maag- en/of darmklachten kan het toch wel veel schelen.
Life smells...
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

ik doe mijn hele leven al bij perioden dieet vanwege darmklachten. Veel dingen heb ik zelf moeten uitvinden. Maar helemaal stoppen met gluten en melk heeft de brainfog echt gigantisch vermindert, volgens mij werd ik na het stoppen met koeiezuivel ook minder moe. maar daarna heb ik nog weer een langdurige virusinfectie gehad en ben dus gigantisch teruggevallen.
Suiker en alcohol deed ik al heel lang niet meer. Ik denk dat het toch ook wel iets minder moe maakt trouwens.

Van pinda en kaas ( ook geit/schapekaas) krijg ik hevige opflakkering van MEklachten ( pijn, nog slechter slapen, nog meer spierspanning, gezichtsstoornissen)

Ben vorig jaar bij een mevrouw geweest die door spiertesten kon voelen wat wel/niet goed voor me was... een mens probeert eens wat.

Maar haar adviezen waren zo ontzettend goed! Ik had toen continu echt hele hevige buikpijn, toen ik haar adviezen een week had gevolgd had ik ineens weer een buik inplaats van een berg pijn, heel apart!

allergieën heb ik gelukkig niet, maar wel allerhande soorten eten waar ik hevig buikpijn van krijg.

verder alles zo schoon/bio mogelijk. Ik word ziek van reguliere medicatie en trek dat door naar allerhande toevoegingen/kunstmatige stoffen in modern voedsel. dat eet ik dus niet

dus eten is hier een heel voorzichtig dingetje, soms voeg ik weer eens wat toe, en als dat goed gaat ben ik reuze blij.
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Bericht door luipaardje »

jhanne schreef:
Van pinda en kaas ( ook geit/schapekaas) krijg ik hevige opflakkering van MEklachten ( pijn, nog slechter slapen, nog meer spierspanning, gezichtsstoornissen)
Dan zou ik uitkijken met pindakaas :D
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

asje schreef:Zo onbetrouwbaar is het. Allergieën moet je gewoon regulier testen en er is nog een ademtest voor fructose en lactose, verder gewoon wat je zelf merkt. 2 X per week vette vis geeft veel omega 3.

Als je geen lactose-intolerantie hebt, zijn melkproducten geen enkel probleem. Wel ben ik voor alle dierlijke producten in principe biologisch.

Naast lactose-intolerantie bestaan er ook melkeiwittenintolerantie en -allergieën. Er zijn ook nog mensen die geen melkvet verdragen. In wei zit bijna alles, dus Rivella en overige produkten op basis van wei kunnen dan ook een boosdoener zijn.

Vis is qua bouwschema heel gezond, maar het leeft in een smerig milieu en daarom vindt het TNO dat het niet te vaak mag. Niet 2x/week maar 1x/2 weken. In vet oplosbare afvalstoffen als PCB'en blijven namelijk in je lichaamsvet hangen en gaan jaar in jaar uit flink opstapelen.
De grote roofvissen als tonijn eten kleinere vervuilde vissen en zijn zelf al een vuilnisbak.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

luipaardje schreef:
jhanne schreef:
Van pinda en kaas ( ook geit/schapekaas) krijg ik hevige opflakkering van MEklachten ( pijn, nog slechter slapen, nog meer spierspanning, gezichtsstoornissen)
Dan zou ik uitkijken met pindakaas :D
:D :D :D

juist afgelopen week heb ik me bezondigd aan rijst met kip groente en een beetje pindasaus.... :oops:
dan weet ik het weer...voorlopig echt nog niet doen dus.

vraag me wel eens af of er meer mensen zijn die dat hebben, echte opflakkeringen van bepaald voedsel.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

Heb ik al gedaan twee maand geleden toen had ik netelroos. Daar kwam uit: Graspollen, boompollen, kruidpollen, hazelnoot, tomaat, kiwi, sesamzaad.

Maar toen zei de huisarts veel zit ook gekoppeld aan de hooikoorts.
Maar ik heb het ook bij andere noten soorten zoals paranoten enz en andere soorten fruit, banaan, appel enz. en die kwamen niet uit de test. Toch typisch.

En gist en lactose is niet getest.
regulier testen voor allergieen is in jouw geval zeker een goed idee. En gezien je niet voor je zweetvoeten op het forum zit, kan je gerust ook om meer vragen.

Zelf uitzoeken is ontzettend lastig, hele leven al mee bezig. En zeker als je ME hebt dus door de bomen van alle verschijnselen toch het bos al niet meer ziet.


koemelk eiwitten /gluten en soja kan je echt intolerant voor zijn en dat word regulier dus niet geloofd/erkend. Bij mij is zowel glutenallergie als coeliakie getest, zou goed zijn. Maar van gluten krijg ik rollende buikpijn en enorme brainfog.
doen we dus maar niet meer, net als die pinda's waar ik helemaal niet tegenkan. ( peper ook niet trouwens, en paprika, maar dat weet ik al jaren)

en als er een test is voor niet tegen gist kunnen, dan hoor ik dat heel graag ( staat bij mij ook op de lijst van daar kan ik niet tegen maar niemand weet waarom. Mijn buik blaast op als een ballon dus ook foute boel)
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Dieet

Bericht door sterre »

samengevoegd. Mod.

Wie volgt er een dieet en wat eten jullie dan?
Bijvoorbeeld ipv tarwe, fruit, noten.


Groetjes,
Sterre
Gebruikersavatar
kimberley
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jan 2018, 14:12

Bericht door kimberley »

Ik ben sinds bijna 1 jaar en 5 maanden veganist. Ik eet van mezelf altijd al heel gezond en weinig suikers, zelden frisdrank en alcohol en kom altijd aan al mijn vitamines en mineralen. Helaas heeft het voor mij niks betekend voor mijn Fibromyalgie, ME en POTS. Wel heb ik minder hoofdpijn en buikpijn wat ik voorheen veel vaker had. Natuurlijk was het niet mijn nummer 1 reden dit besluit maar ik geloof zeker wel dat mijn lichaam me er dankbaar voor is omdat je minder tijd nodig hebt om alles te verteren.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

De orthomoleculaire arts zei me jaren geleden dat pinda's de werking van de schildklier vermindert.

Vegetariërs en veganisten nog meer, moeten erg letten op voldoende (en in de juiste verhoudingen) vitamines en mineralen.

Wat kan helpen is een specifiek combinatiedieet: geen portie vlees/eiwitbron met portie koolhydratenbron. Dus òf vlees/ei/sojazooi met groente òf aardappels/rijst/etc. met groente. Overbelaste en/of geïrriteerde darmen zijn dan rustiger. Jaren geleden las ik in een interview dat iemand zei geen diabetesmedicatie meer te moeten slikken. Mij heeft het jaren geleden ook geholpen, maar bij maaltijden zonder koolhydraten blijft onbevredigdheid hangen.
Plaats reactie