1 jaar verder

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Glutenvrij betekent alleen maar ander graan moeten eten, verder eet je hetzelfde. Het speelt wèl meer bij veganisten.
Life smells...
Gebruikersavatar
ronald.be
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 okt 2014, 14:34

Bericht door ronald.be »

semma schreef:Wat is AGS?
Ben je al bij een orthomoleculair arts geweest? Die kijkt naar de nutriënten incl. verhoudingen, stuurt bij met eetadviezen en supplementen. Sommigen zijn ook in schildklieren gespecialiceerd. Maar ik weet weinig over de verschillende behandelaars in Nederland en niets over de Belgische.
Hier staat AGS uitgelegd. Dorst is altijd mijn grootste probleem geweest, dus dat pleit voor Coucke zijn diagnose.
http://www.medirecord.eu/register/a/adrenogenitaal.htm
neen, nog nooit bij een orthomoleculair arts geweest. Ik zal het eens verder bekijken. Ik moet over 2 weken terug naar Coucke, dus ik ga even zien wat die zegt.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Orthomoleculair helpt heel vaak niet en kost (ook) bakken met geld. Coucke weet specifiek meer over 'ons', zou het lekker bij hem houden. Als het nog niet gebeurd is (?) kan hij ook je voedingsstatus testen en verder zien.
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

asje schreef:Glutenvrij betekent alleen maar ander graan moeten eten, verder eet je hetzelfde. Het speelt wèl meer bij veganisten.
Het kan verdraaid moeilijk & duur zijn om geschikte granen te vinden. Bovendien zijn ze lichter. Gierst vult niet, het is als witbrood waarvan je na een half brood ploft maar al gauw weer honger hebt.

Wie glutenvrij moet, doet er goed aan om even goed naar zuivel te kijken. En niet om de lactose maar om de proteïnes. De term koemelkallergie (en -intolerantie) is ergerlijk. Het slaat ook op de melk/zuivel van andere zoogdieren.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Koemelkeiwit heeft niets te maken met het eiwit in gluten. En er zijn wel mensen die alleen niet tegen koèmelk kunnen. Je hebt koemelk-allergie en lactose-intolerantie.
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

asje schreef:Koemelkeiwit heeft niets te maken met het eiwit in gluten. En er zijn wel mensen die alleen niet tegen koèmelk kunnen. Je hebt koemelk-allergie en lactose-intolerantie.
Neemt niet weg, dat het vaak samengaat.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Vaak weet ik niet, maar het komt dan geloof ik omdat de darmen al beschadigd zijn. Met dieet gaat dat dan vaak wel weer goed.
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Kortom, wie glutenvrij moet, doet er goed aan om ook naar de zuivelconsumptie te kijken (en naar nog veel meer).
Gebruikersavatar
ronald.be
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 okt 2014, 14:34

Bericht door ronald.be »

Ik heb nog maar enkele ingrediënten die ik kan eten, dus ik weet niet goed hoe het verder moet. Ik vind het zo vreselijk moeilijk om uit te vinden waar ik tegen kan. Als ik naar mijn lichaam luister, zou ik niks meer kunnen eten.
Ik ga nu proberen ontbijt over te slaan en dan 's middags linzen met groenten en 's avond linzen met groenten :)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

ronald schreef: Ik heb nog maar enkele ingrediënten die ik kan eten...
Omdat je gelijk een reactie krijgt? Of anders?

Deze week naar Coucke?
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

ronald.be schreef:Ik heb nog maar enkele ingrediënten die ik kan eten, dus ik weet niet goed hoe het verder moet. Ik vind het zo vreselijk moeilijk om uit te vinden waar ik tegen kan. Als ik naar mijn lichaam luister, zou ik niks meer kunnen eten.
Ik ga nu proberen ontbijt over te slaan en dan 's middags linzen met groenten en 's avond linzen met groenten :)

En waarmee start je dan 's morgens? Wat zegt Couke over je dieet?
Gebruikersavatar
ronald.be
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 okt 2014, 14:34

Bericht door ronald.be »

Ik krijg inderdaad zeer snel reacties als ik iets verkeerd eet. Meestal 4uur na het eten van iets. Op zich vind ik het niet zo erg, maar ik ben bang dat ik het erger maak. Dus dan probeer ik het maar te vermijden. 's Morgens eet ik niet meer, om 10 uur een peer of een banaan. En voor de rest linzen met groenten. Ik was vroeger al erg mager en ik ben de laatste tijd nog 10kg afgevallen. Ik ben 1m90 en weeg nu rond de 68kg.
Ik weet niet of je al ooit bij Coucke geweest bent maar voor hem is alles geen probleem he. Hij zei ... we hebben toch een intolerantie test gedaan, je kan alles eten wat ok is. Ik heb het geprobeerd maar de test zegt niet alles vermoed ik. Ik ga hem woensdag vragen of histamine een factor kan zijn.

Maar ik ben toch beter een zicht te krijgen op mijn ziekte. Het is duidelijk een hormonaal probleem (hypofyse?,hypothalamus?). Ik heb vorige keer een ITT test gedaan en na de test was ik 2 weken genezen. Alle klachten weg en ik heb toen zelfs een nacht geslapen. Nu zit ik weer in een heel slechte periode. Ik slaap maar een paar uur per nacht en dat is echt te weinig

Woensdag zal ik meer weten. Ik ga eens proberen een deftig gesprek te hebben, maar hij is nogal druk dus het is niet zo simpel :D
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Zorg je wel voor voldoende vet bij je eten?

Bedoel je een Insuline-TT?

Neem ja alleen hydrocortison of nog meer middelen?

Ben benieuwd, morgen Coucke!
Life smells...
Gebruikersavatar
ronald.be
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 okt 2014, 14:34

Bericht door ronald.be »

Neen, ik kan niet tegen vet spijtig genoeg. Ik heb al verschillende vetten geprobeerd maar ik word er iedere keer erg ziek van. Ik beperk me tegenwoordig (of probeer dat toch) tot linzen koolhydraten. Ik denk ook dat de eerste en meeste belangrijke regel is dat je dingen eet waar je niet op reageert. Ik eet bv soms suiker bevattende dingen. Ik weet dat het slecht is, maar ik moet ook aan mijn calorieën komen.

Ja, de insulineTolerantieTest. De test heeft blijkbaar AGS bevestigd. We zullen dan maar verder doen met de hydrocortison.

Voor de rest was alles op papier veel beter. Coucke kijkt vooral naar beta-defensine-2 voor de darmen en dat was bij mij nog een beetje gedaald tot 58. Ik kom van 150 en het streefdoel is 23 dacht ik.
DHEA-s was ook gedaald tot 370 dacht ik. (Ik heb de papieren nu niet bij mij, zit op het werk.)

Dat ik zo enorm opgefokt ben, zou door de hydrocortison komen. Ik slaap nog maar enkele uren per nacht en Coucke zei .. dat is geweldig, veel mensen 'hier' zouden daar van dromen. Hij heeft natuurlijk gelijk, maar het is niet leuk.
Hij blijft een zeer moeilijke dokter om een gesprek mee te voeren vind ik. Alles is geen probleem voor hem. Misschien heeft hij wel gelijk, maar als je al je half leven aan het zoeken bent, dan is het moeilijk om het te geloven.

Buiten hydrocortison neem ik nog mucopure, symbioflor en enzymen voor de darmen. Dit heeft Coucke mij voorgeschreven.
Op eigen houtje neem ik nog actieve b-12, zink, vit.d en multivitaminen. Ik ga nu nog bio-kult bestellen maar of dat allemaal iets doet weet ik niet. Vooral de b12 heeft bij mij een zeer groot verschil gemaakt.

Ik had de indruk dat het voor Coucke in orde was. Ik moet in februari terug en dan zouden mij darmen in orde moeten zijn. Afwachten maar.
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

ronald.be schreef: Dat ik zo enorm opgefokt ben, zou door de hydrocortison komen. Ik slaap nog maar enkele uren per nacht en Coucke zei .. dat is geweldig, veel mensen 'hier' zouden daar van dromen.
wtf!?
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Plaats reactie