Amalgaam tandvullingen

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

En tandartsen die er aan meewerkten dus ...

Maar uit welke hoek kwam het zo'n beetje?

Mogelijk ook omdat flink kauwen een goede invloed heeft op je brein, het schijnt te lijken op wat beweging doet met je brein.

PS Leuk voor ons die weinig kunnen bewegen:) Hoewel niet iedereen meer kan kauwen:(
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

asje schreef:En tandartsen die er aan meewerkten dus ...

Maar uit welke hoek kwam het zo'n beetje?
De eerste waar ik het over hoorde, had een tandarts die ertoe overgehaald moest worden. Het kwam uit een van de honderdduizend hoeken die je in de volksmond aantreft. En ik denk dat je eerder moet denken aan de huismiddeltjesrichting dan aan de alternatieve hoek. Nog niet zo lang geleden liep iedereen met een fietsenrek of met kunsttanden rond (en was het zaterdag bad- of douchedag). Zo was er de stelling voor zwangeren: elke baby kost je een tand.
Mogelijk ook omdat flink kauwen een goede invloed heeft op je brein, het schijnt te lijken op wat beweging doet met je brein.

PS Leuk voor ons die weinig kunnen bewegen:) Hoewel niet iedereen meer kan kauwen:(
Dat hoeft niet. Ik ben op tai chi geweest en daar leerde ik dat je de beweging eerst moet visualiseren. Daardoor kan je het ook in je stoel zittend of op je bed liggend doen: visualiseren dat je het doet en dat dus de bloed- en energiestromen op de gewenste manier door je lijf lopen. Dat je lijf dus in beweging is. Dat visualiseren gaat natuurlijk makkelijker als je het eerst in een groep in het echt heb kunnen doen.

Op deze manier kan je ook je ademhaling verbeteren, echt belangrijk bij een liggend bestaan waarin je blaas en longen zich zo slecht legen.
- Op de uitademing met inzakkende buik verzamel je het afval naar je centrum (de dantiaan iets onder je navel), vandaar via de longen en luchtwegen naar buiten, je lijf en het raam uit. Je moet de beweging sturend volgen van binnen naar buiten.
- Op de inademing met naar voren rijzende borst adem je zuurstof naar deze dantiaan en verspreid het door je lijf.

Door bewegingen te visualiseren en je aandacht op zo'n beweging te richten "voel" je de betrokken lichaamsdelen/organen. Daarmee worden de corresponderende hersendelen geactiveerd.

Ik ben bar slecht in visualiseren. Maar met leren "voelen" kan je zo beginnen:
- Handpalmen tegen elkaar en handen zachtjes uit elkaar bewegen
- Handpalmen tegen elkaar en handen zachtjes uit elkaar bewegen
De ongevoeligen beginnen het te voelen aan warmer of kouder en aan een optrekkend magnetisch krachtenveld in de ruimte tussen de handpalmen.
- Dan denk je aan beide duimtoppen en houd ze met een denkbeeldig draadje verbonden (gaat "tintelen").
- Daarna denk je aan de volgende vingerparen.
- Als je opnieuw de parenronde begint, staan de andere paren al te trappelen, voelt een beetje als vingertoppen die kloppend weer warm worden als je 's winters bij vorst buiten fietst (wel lang geleden dat ik dat zo voelde voelde).
- Als je alle verbindingen tussen je alle vingertopparen tegelijk goed vasthouden kan, ook bij naar en uit elkaar bewegen, kan je het nog moeilijker maken door je linker duimtop met je rechter grote teen te verbinden en andersom, dus rechter duimtop en linker grote teen. Alle vinger-teenverbinden afgaan.
Zulke oefeningen houden je lichaam actiever, terwijl je volkomen plat ligt. Jammer van de hersenmist, want ik denk er nu pas weer aan. Lang geleden dat ik het dagelijks deed.

Maar waar ik deze lastige zomer met z'n pieken en dalen wel aan dacht: bij in bed schuiven met koude voeten, koude benen of koude helemaal eerst installeren en dan met de tenen friemelen. Je stimuleert dan de bloedstroom tot in de extremen. Aansluitend hele voet laten "friemelen" en bewegen. Je raakt intern en extern kou kwijt, want door de wrijving met het beddegoed masseer je jezelf ook warmer in het door jouw warmte warmer wordende bed. Dat is het tegendeel van liggen koukleumen en nog verder verkrampen. Inslapen gaat dan stukken beter.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

OKééé, er zijn nog mogelijkheden :)

Maar ik denk altijd ook aan degenen die helemaal niet meer kunnen bewegen - dus al grote moeite met een pink een klein stukje 'optillen', dan houdt het wel op ...
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

asje schreef:OKééé, er zijn nog mogelijkheden :)

Maar ik denk altijd ook aan degenen die helemaal niet meer kunnen bewegen - dus al grote moeite met een pink een klein stukje 'optillen', dan houdt het wel op ...
Ook wie plat ligt en fysiek niets kan, kan aan het ene pinktopje denken en aan het andere; kan met hulp leren ze in gedachten met bijna tastbaar draadje verbinden en dus die pinktopjes activeren.
Duimen en grote tenen zijn wel makkelijker te bereiken als je hier nog geen ervaring mee had.
Plaats reactie