Antioxidanten bij ME

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Antioxidanten bij ME

Bericht door zeeman »

In Current Neuropharmacology stond eind vorig jaar een heel uitgebreid artikel over ME/CFS met als titel: "Oxidative and Nitrosative Stress and Immune-Inflammatory Pathways in Patients with Myalgic Encephalomyelitis (ME)/Chronic Fatigue Syndrome (CFS)" Kort gezegd gaat het over vrije radicalen (bijv. bepaalde oxidanten) die een negatieve impact hebben op de gezondheid van ME'ers.

Als eerste maar eens kijken naar wat het Voedingscentrum over Antioxidanten schrijft:
Antioxidanten is een verzamelnaam voor stoffen zoals de vitamines E en C, spoorelementen zoals seleen en bioactieve stoffen, zoals aanwezig in groente en fruit. Antioxidanten vangen vrije radicalen weg. Dit zijn agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven aan cellen en weefsels. Zo kunnen antioxidanten helpen tegen deze beschadiging en daarmee mogelijk op de lange termijn ziekten als kanker en hart- en vaatziekten voorkomen.
Dat zelfde voedingscentrum zegt echter ook dat we geen supplementen hoeven te nemen met Antioxidanten omdat we via voeding toch wel genoeg van deze stoffen binnen krijgen. Geldt dit ook voor ME? Het eerder genoemde artikel is er duidelijk over:
Dietary supplementation with 3 PUFAs, zinc and other antioxidants has already demonstrated promise and supplementation with IV glutathione or its precursors such as N-acetyl cysteine should be considered.
Kennelijk zijn wij ME'ers toch anders dan normale gezonde mensen en maakt ons lichaam teveel vrije radicalen aan om via de normale voeding te neutraliseren.

Maar er is meer, in dit artikel over Vitamine E (Antioxidant) vindt men duidelijk verlaagde waardes bij ME'ers t.o.v. een gezonde controlegroep. De klachten lijken bij ME'ers zelfs in lijn met de Vitamine E status. Dus op slechte dagen een lagere waarde en op betere dagen een hogere.

Van Kukruma (geelwortel) is bekend dat het Antioxidantwerking heeft. In het plaatje hieronder is te zien hoe Kurkuma op verschillende manieren ingrijpt om ontstekingen tegen te gaan. Een ervan, is door het neutraliseren van Reactive Oxygen Species (ROS). Ook Gina Rutherford spreekt in haar presentatie over de spieren van ME'ers over Oxidanten die een negatieve werking hebben op onze gezondheid.

Afbeelding


Al met al dus reden genoeg om te kijken of Antioxidanten ons kunnen helpen bij onze klachten. Lang is de capaciteit van Antioxidanten (in voeding) uitgedrukt in ORAC-waarde. Kortgezegd, hoe hoger de waarde, hoe meer Antioxidantwerking. Later is men gestopt met het publiceren van deze waardes omdat het vooral in het lab werkt, en er te weinig bewijs is voor extra gezondheideffecten bij mensen. Van veel andere stoffen is de Antioxidantwerking in het lichaam wel duidelijk aangetoond. Denk aan bepaalde vitamines, mineralen en spoorelementen. Zelf kijk ik stiekum wel naar enkele ORAC-waardes bij het aanvullen van mijn Antioxidanten. Ik neem dagelijks wat Kruidnagel, Kurkuma en Kaneel, welke allemaal een extreem hoge ORAC-waarde hebben. Ik voel duidelijk dat mijn spieren er beter op gaan (al is het niet gezegd dat dit door de Antioxidantwerking komt). Daarnaast neem ik 2 tabletten Flavoxan die vol zitten met flavonoïden en polyfenolen. Dit zijn bijv. pigmentstofjes die druiven hun blauwe kleur geven. Er zijn totaal wel zo'n 8000 van deze flavonoïden. Daarnaast neem ik een Vitamine E tablet (met gemengde Tocoferolen) en Astaxanthine (nam ik al langer) welke ook mijn energie en spieren goed helpen. De mineralen en spoorelementen nam ik al eerder. Die ga ik hier niet apart vermelden. Al met al krijg ik nu dus een breed spectrum aan Antioxidanten binnen. Zowel als je kijkt naar vitamines/mineralen als naar de ORAC-waarde. Het helpt me wel, al neem ik het meeste nog maar erg kort. Ik ben benieuwd of deze methode werkt over een periode van enkele maanden.

Hier nog wat meer Antioxidanten:

- Enzymen die als Antioxodant werken.
- Resveratrol (dat stofje dat ook in Wijn zit)
- Een breed spectrum aan Antioxodanten per pil.
- 2 Paranoten per dag leveren 100% dagbehoefte Selenium.
- Astaxanthine

Ook Iherb levert dit soort producten. Je kunt daar bijv. zoeken op S.O.D, ORAC of Antioxidants.

Ik neem mijn stoffen op eigen initiatief en ben geen deskundige. Mocht je meer info willen voor je met zoiets begint, vraag dat dan aan je behandelaar of voedingsdeskundige. Hieronder nog een quote uit het eerste artikel dat ik noemde over Oxidatieve stress bij ME'ers. Het is best veelzeggend wat mij betreft:
The proposal made herein is that once generated chronically increased levels of O&NS and immuneinflammatory substances in ME/CFS conspire to generate a multitude of self-sustaining and self-amplifying pathological processes which lead to the development of a chronic illness.
Plaats hieronder jouw ervaring met/artikelen over Antioxidanten.
Plaats reactie