Chronisch ijzertekort

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
veeke
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 okt 2014, 14:43

Chronisch ijzertekort

Bericht door veeke »

Hallo iedereen,
Al jaren heb ik naast alle andere klachten een chronisch ijzergebrek. Ik heb echt al zoveel supplementen geprobeerd, zelfs al injecties en ijzerinfusen. Maar niets helpt. Heeft hier soms iemand een gouden tip om dit probleem aan te pakken?
Heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Chronisch ijzertekort

Bericht door luipaardje »

Heb je ook voeding met veel ijzer, zoals spinazie, geprobeerd?
Gast

Chronisch ijzertekort

Bericht door Gast »

Kennelijk wordt ijzer niet opgenomen,dat heet malabsorptie,
heb je ook vit tekorten?
misschien moet een internist hier naar kijken?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Chronisch ijzertekort

Bericht door asje »

Als suppletie niet helpt, moet de oorzaak van de malabsorptie worden gevonden, die kan volgens mij dan evt behandeld worden.
Life smells...
Gebruikersavatar
veeke
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 okt 2014, 14:43

Bericht door veeke »

Spinazie en dergelijke helpt ook niet veel. Prof DML zei dat mijn lichaam het gewone ijzer uit de voeding niet omzet in de juiste vorm die het lichaam wel kan opnemen. Maar echt een oplossing heeft hij hier nog niet voor gegeven. Ik ga het de volgende keer nog eens in grote letters op mijn briefje zetten zodat ik zeker niet vergeet te vragen hoe we dit probleem beter kunnen aanpakken dan met gewone bio-ijzer.
Bedankt voor de reacties!
vicky12
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:54

Bericht door vicky12 »

Veeke, zou het misschien toch de Bartonella kunnen zijn die nog meespeelt?

Bartonella gedraagt zich als de malaria parasiet, bartonella infiltreert in de rode bloedcellen en de endotheelcellen.
Hij leeft van hemoglobine dat is een ijzerhoudend eiwitmolecuul welke zuurstof en kooldioxide kan binden.
Bartonella kruipt in de rode bloedcellen en maakt deze voortijdig stuk,er kan 1 bacterie in kruipen en er kunnen er wel 8 weer uitkomen.
Je lichaam probeert uit alle macht weer nieuwe rode bloedcellen te maken,hier gebruikt je lichaam oa de insintrieke factor(cobalamine) ,vit b-12, foliumzuur, ijzer en vit c voor.
Hierdoor raken deze bronnen uitgeput en ontwikkel je gigantische tekorten.
Plaats reactie