Last van ogen

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Last van ogen

Bericht door Gabutje »

Hoi hoi,

Ik heb al een paar dagen een zonnebril op wanneer ik achter de computer zit, en moet zeggen dat dit erg ontspannend werkt. Ook wanneer ik hoofdpijn heb, merk ik dat het dragen van een zonnebril erg rustgevend werkt. Zo gek lijkt me dat ook weer niet, maar ik vroeg me af of anderen zelfs in de winter gebruik maken van getinte glazen om meer rust van de ogen te krijgen. Soms voel ik me kiplekker, maar ik kan niet lezen, de buitenlucht doet pijn aan mijn ogen etc... En aangezien een zonnebril raar staat als je eenmaal gaat werken en met minder weer, twijfel ik of ik een leuk montuurtje moet uitzoeken en daar gewoon getinte glazen in te laten zetten. Want een zonnebril werkt goed, maar is ook net iets te donker.

Alle kleine beetjes helpen, dus waarom ook niet?

Groetjes, Gaby
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hoi gabutje
ook ik heb al jaren hele pijnlijke ogen ik heb er kunsttranen voor gekregen maar het helpt niet ,ook ik heeft er erge hoofdpijn bij, en een duizelig gevoel en ik heb sinds vorig jaar getinte glazen
maar die blijven lang donker als ik ergens binnen ben en het helpt niet echt tegen zonlicht wat je ook kunt doen voorzet zonnen glazen over je bril heen doen die heb ik namelijk ook
maar het blijft moeilijk succes
liefs alie
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

De getinte glazen wil ik vooral gebruiken voor computerschermen/tv/leeswerk en de felle lucht (wanneer de zon niet schijnt). Want als de zon schijnt zet ik natuurlijk gewoon mijn zonnebril op.
Ik draag geen bril, heb namelijk gewoon sterke ogen volgens de opticien.

Groetjes, Gaby
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Hoi Gaby,

Heb jij ook last van dat het zo fel is aan je ogen?
Daar heb ik namelijk altijd zo last van. Vooral ook in de auto. Zit altijd met mijn ogen te knijpen. Heb wel lenzen maar de sterkte is wel goed.
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ja, daar heb ik inderdaad last van.
Soms beginnen mijn ogen ook spontaan te tranen.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

gabut
dan heb je mischien wel geiriteerde en droge ogen
en daar zijn druppeltjes voor
mijn ogen traande ook en de oogarts heeft mij daar die druppels voor gegeven toch maar even naar de oogarts gaan hoor gabut
sterkte
liefs alie
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

De oogarts, opticien en apotheker heeft gezegd dat die druppeltjes helemaal niet zo goed zijn en vaak niet eens werken (dit is wat ik hoorde). Maar ik heb geen droge ogen.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Ik heb dit al van kinds af aan (dus al voordat ik ME had).
Overgevoeligheid voor licht dan, met de pc heb ik meestal geen moeite.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik dacht ook dat ik geen droge ogen had
want ze traande als een gek
maar ik denk dat een oogarts best wel weet wat hij doet
en ik heb kunst tranen gekregen maar ik heb er nog geen baat bij
en ik heb ook veel last van het licht ondanks mijn meekleurende glazen
ik denk dat het wel eens oververmoeidheid is en allergie ik ben al jaren hiermee bezig ik ben ook onderzocht op ziekte van lyme want ik had jaren geleden een teek in mijn voorhoofd maar daar kwam niets uit
maar zelf twijfel ik want die plek in mijn voorhoofd zit er nog steeds en daar kan je ook pijn in je ogen van krijgen net als alle klachten die ik heb
maar ik had al m,e voor die teken beet
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ik denk ook dat het gewoon aan de vermoeidheid ligt, maar mijn lichaam is vaak te actief.
Hierdoor wil graag mijn fysieke energie kwijt en dus hoop ik dat getinte glazen me een beetje verlichting geven. Want ik merk dat ik er wel baat bij heb.
Als je droge ogen hebt, dan maak je geen traanvocht aan. Dus je blijft steeds maar druppelen of dat zo ideaal is? Wel moet ik zeggen dat er steeds adertjes in mijn ogen springen, vraag me eigenlijk af of ik misschien gebrek hebt aan bepaalde stof/vitamine?
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
justME
Actief lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:51

Bericht door justME »

Ik ben vanaf kinds af aan al gevoelig voor fel licht, ik had het dus allang voor ik cvs kreeg.
Ik las dat je een zonnebril op doet met name met tv, pc en leeswerk.
Dit laatste herken ik niet omdat ik zorg dat ik lees in een omgeving met niet te fel licht, dan lukt het allemaal goed.
Maar de computer en tv kan je oplossen door het scherm van pc en tv zachter te maken, elke monitor en/of tv is instelbaar.
Het werkt voor mij erg goed.
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ook ik zit in een omgeving met niet fel licht en ook ik heb last van mijn ogen voordat ik me/cvs kreeg. Maar het nadeel met computers is dat de websites en het doel waarmee je werkt nogal wisselend zijn. Dus het veranderen van de instelling is ook weer niet praktisch (want ik heb een laptop) en mijn ouders willen graag gewoon tv kijken. Ik heb vooral moeite met de kleur wit en witte lucht, op school kreeg ik altijd examens op licht getinte papier en dat werkte prima. Het schijnt ook dat je speciale sheets hebt die je over het papier kan leggen, maar hoe of wat dat weet ik niet. Tja, ik ben een complex geval, haha.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
justME
Actief lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:51

Bericht door justME »

Ja als je met anderen in een huis woont moet je het wel elke keer de instellingen veranderen, maar wanneer je alleen kijkt naar de tv....met afstandbediening is het echt appeltje eitje.
Als je een laptop hebt is het helemaal makkelijk dit te verstellen.
Ik werk ook met een laptop waardoor ik nog wel eens van plek verwissel en kan het scherm heel makkelijk aanpassen voor waar ik zit wat betreft licht inval en hoe sterk/zwak het beeldscherm dus moet zijn.
Het verzetten van de scherpte is net zo makkelijk als het geluid harder en zachter zetten op laptop.
Het is daarom ook ideaal op een laptop om bij een fellere website het donkerder te maken.
Bij onze acer en dell moet je (de blauwe letters) 'fn' toets indrukken en tegelijk het knopje feller of minder fel die op pijltjestoets zitten, waar de zonnetjes bij op staan.
Probeer het eens, het scheelt gewoon echt een slok op een borrel.
De tv die iedereen gebruikt is lastig natuurlijk, maar heb je misschien zelf een tv in je slaapkamer, probeer het daar eens mee.
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Bedankt voor de tip! ik heb ook een acer, heb het nooit geweten dat je het zo kon instellen. Werkt perfect! Bedankt! De tv is wat lastiger om die in te stellen en daarnaast mijn ouders en ik zijn vaak thuis, maar de computer is belangrijker om dat ik daar meer mee werk en concentratie nodig heb.

Groetjes, Gaby
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
justME
Actief lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:51

Bericht door justME »

Veel mensen weten dat niet, ik heb al meer mensen in mijn omgeving er op geattendeerd die er blij mee zijn dat dit kan, daarom dat ik het ook even moest melden toen ik dit topic zag.
Het kan je zoveel schelen, ik heb er iig heel veel baad bij.
Nou hopelijk werkt dit voor je, hoef je iig voor je laptop geen zonnebril te gebruiken (ja of misschien vond je het zo erg niet, maar ik heb echt moeite met zonnebril op mijn neus ik kan er in sommige situaties niet omheen, maar als ik een alternatief heb, kies ik toch meestal het alternatief hahaha)
De tv is idd lastig wanneer je ouders en jij vaak tegelijk thuis zijn, nou ja beeldscherm van je lap scheelt al :D
Plaats reactie