Hele dagen slapen - goed of slecht?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Overmatig veel slapen

Goed
5
63%
Slecht
3
38%
 
Totaal aantal stemmen: 8
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Daar kun je een wekker voor zetten, als je je bijv bij 10 uur slapen 't best voelt, op die tijd de wekker zetten.
Life smells...
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Dat weet ik. Maar omdat iedere dag anders is, blijft het moeilijk plannen.
En een gemiddelde nemen werkt maar tijdelijk. Er zijn ook nachten dat ik helmaal niet slaap.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja, ik ken het, heb ook zo geleefd. Maar zodra ik iets goeds vond om altijd in te kunnen slapen, was dat probleem voorbij. Heb je iets voor de slaap?
Life smells...
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Ik heb lang melatonine en amitriptylin gebruikt maar dat hielp op een gegeven moment niet meer.
En had ook behoorlijke afkickverschijnselen.
Ik heb best goede weken erbij maar wordt door bv. één te zware dag maar zo weer een week uit mijn ritme gehaald en los dat op met paracetamol en af en toe een slaappil.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

melatonine en amitriptylin
Ik geloof dat dat ook eigenlijk niet samen mag ... Wel eens marihuana overwogen?
Life smells...
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Bericht door robin123 »

Het vele slapen overdag heeft bij mij in elk geval niet zijn vruchten afgeworpen. Het lijkt er zelfs op dat het mijn situatie heeft verslechterd.
Of ben ik te ongeduldig?

's Nachts sliep ik altijd perfect dankzij de amitrityline en melatonine. Maar dat raakt nu ook uit balans, ik slaap zelfs met die middelen niet meer zo goed als eerst.

Of moet het eerst slechter worden voordat het beter word?

Maar de vraag is: wil ik overdag wakker blijven? En, zo ja, hoe? Ik lig het overgrote deel van de dag op bed, dus lekker van alles gaan doen is het ook niet.

Ik blijf nog even denken...
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Nee, marihuana nog niet geprobeerd. Lijkt me wel wat,hi,hi.
Robin: naar mijn beleving is meer slapen alleen goed als je je nachten langer maakt en je dagen korter. Anders verstoor je je dag/nachtritme en wordt het (bij mij) een puinhoop. (Ik doe overdag nu één dutje van max. een uur en daarnaast mijn rustpauzes natuurlijk (op de bank) en slaap/rust s'nachts zo'n 12-14uur, dan voel ik mij het best)
Heb ik teveel inspanning/prikkels wordt mijn slaap direct slechter en ben dagen uit balans en helemaal kapot.
Amitriptylin en melatonine ben ik uiteindelijk mee gestopt omdat het bij mij ook niet meer werkte. Wel drie weken afkicken en drama.

Dit is natuurlijk mijn beleving na 10 jaar ziek zijn en weet niet of anderen het ook zo ervaren?

Gisteren een twee uur wezen zeilen met onze zoon,zijn vriendin met zijn zeilboot, dus weer helemaal stuk en weer uit mijn ritme. Maar dat heb ik er wel voor over.
Gebruikersavatar
peter89
Actief lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 nov 2014, 19:59

Bericht door peter89 »

@NooitOpgeven

Zelf ervaar ik dat niet zo nee. Ik slaap altijd goed, ongeacht het aantal uur dat ik extra slaap overdag. Ik probeer het ook niet als iets slechts te zien, want kennelijk heeft mijn lichaam het nodig en ik hoef me ook geen zorgen te maken dat het invloed heeft op mijn nachtrust.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het vele slapen overdag heeft bij mij in elk geval niet zijn vruchten afgeworpen. Het lijkt er zelfs op dat het mijn situatie heeft verslechterd.
Of ben ik te ongeduldig?

's Nachts sliep ik altijd perfect dankzij de amitrityline en melatonine. Maar dat raakt nu ook uit balans, ik slaap zelfs met die middelen niet meer zo goed als eerst.

Of moet het eerst slechter worden voordat het beter word?
Het is niet zo dat je van veel slapen beter wordt, maar als je lichaam erom vraagt, moet je er aan toegeven. Wat is er verslechterd?

Toen ik nog heel slecht en instabiel was, werd ik veel rustiger en stabieler als ik veel kon slapen, maar lomer in m'n lijf; bij rust wordt dat dan zoals je er eigenlijk aan toe bent als je er niet tegen vecht en van daaruit kun je op een gegeven moment, met een beetje geluk, langzaam weer iets meer. Mss voel je dat ook in je lijf en noem je dat verslechtering?

Ik schreef al eerder dat ami. en mel. wsl niet goed samengaan (idg ook een fout van Lelystad). Daarnaast kan ik me voorstellen dat als je zoveel kan slapen, die middelen overdone zijn. Dan zou ik toch weer een vast ritme gaan houden, maar wel met veel uren slaap, zoals NO schrijft. Omdat het bij jou niet werkt zoals bij peter - dan zou er niets aan de hand zijn. En ik zou, eenmaal weer een ritme hebbend, zien of je één van de twee middelen kunt afbouwen (ik zou de mel. doen).
Heb ik teveel inspanning/prikkels wordt mijn slaap direct slechter en ben dagen uit balans en helemaal kapot.
Helemaal ME. Marihuana was mijn eerst redmiddel, het veranderde alles, slaap in één keer geregeld enz, en in zo'n situatie van te veel, iets meer gebruiken en gewoon kunnen slapen.
Life smells...
Plaats reactie