Keelpijn wie ook?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Krista32
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 okt 2014, 21:24

Keelpijn wie ook?

Bericht door Krista32 »

Hai Forumgenootjes,

Ik ben benieuwd wie van jullie ook zo regelmatig keelpijn heeft.
Ik heb in slechte periodes veel verschillende symptomen maar een ding is er altijd bij; keelpijn.

Weet iemand waardoor dat nou komt? Het gaat altijd vanzelf wel weer weg (heb de afgelopen twee jaar 'maar' drie keer echt keelontsteking gehad waarvoor ik AB moest) maar het is wel irritant en soms kan ik er niet van slapen en moet dan toch maar weer een paracetamolletje nemen (wat ik liever niet teveel doe).

Volgens de arts van het ME-centrum komt het doordat ik in slechte periodes minder weerstand heb en bacterien/virussen vrij spel hebben en dat deze de keelpijn veroorzaken. Maar het lijkt mij zo sterk dat je die bacterien/virussen altijd bij je hebt en bij een ME-aanval ineens gaat 'muiten'.

Iemand een ander idee? Of herkennen jullie dit?

Groetjes Krista
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Keelpijn,bijna altijd. Vooral s'avonds en s'nachts.
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

Ik heb het wel vaak gehad, voel het ook tijdens slechte ME-periodes met slikken enzo. Dat bacterien en virussen enzo gaan muiten als je verzwakt bent is wel mijn ervaring. Meestal als ik slechte ME-dagen heb, of net al een infectie heb dan komt alles tevoorschijn wat verzwakt is. Heb paar jaar terug lang getobt met urineweg infectie. Die was dan al weken weg na een kuur, maar als ik bijv. grieperig werd dan voelde ik ook dat weer even opspelen. Denk dan dat slijmvliezen nog niet helemaal geheeld zijn ofzo. Wat bij mij helpt zijn wat extra zaken tegen infecties. Dus jodium, zink en regelmatig wortelsap tijdens die slechte dagen. Beetje het immuun systeem wat boosten voor zover dat gaat.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

't Is een bekend symptoom bij ME, hoe het precies zit weet ik ook niet. Hier ook veel last van, ik neem wel zoethoutdropjes zs, helpt wel.
Life smells...
jannie
Actief lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 08 feb 2010, 17:03

Bericht door jannie »

Hier ook vaak keelpijn, ….niet leuk....
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

inderdaad bekend symptoom, volgens mij zijn onderzoekers er niet over eens waardoor het komt.

Hier is het flink afgenomen, komt terug als ik meer doe dan ik aankan ( of op mijn bordje krijg, hitte...virus erbij, emotionele dingen).

Ik neem saliethee om het leed wat te verzachten
jannie
Actief lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 08 feb 2010, 17:03

Bericht door jannie »

Komt me bekend voor jhanne …

sterkte!!
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Ik kan nooit met blote hals lopen, ook niet als het 35º is. Steekt de keelpijn op, dan nog meer eromheen draaien, evt. muts op. Dan zakt het vanzelf weer.

Mijn ervaring is dat bij ontstekingen in de mond/keel kokosolie kan helpen. Dat is dan de niet-ontgeurde, die nog redelijk in zijn kracht is. Rijstwafel met dikke laag kokosolie, lang erop kauwen. Of een mespuntkluitje (momenteel lepelpuntje) erop laten glijden.

Wie nog een goed gebit heeft, kan de mond zuiveren met "olie trekken". Komt ook in de yoga voor: eetlepel olie in de mond nemen, 20 min doorspeekselen en tussen alle tanden en kiezen doorpersen, uitspugen, naspoelen. Niet doen of maar een paar minuten bij blote tandhalzen, want dat olie&spuugmengsel maakt alle aanslag los, dus ook het beschermingslaagje dat je er met het type sensitieve-tandpasta op smeert.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Hier ook een bekend symptoom vooral als ik over mijn grens ga. Toch ervaar ik het als restverschijnsel van mijn pfeiffer.
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Bericht door robin123 »

Op dit moment bijna elke dag wel een moment keelpijn. Zeker met de slechte weerstand en dan de sterk wisselende temperaturen, zowel overdag als 's nachts.

Maar andere periodes is het er ook. Het komt en gaat. Ook een keer keelontsteking gehad, dat zelfs water drinken pijn deed. Ook AB gehad toen.
Plaats reactie