Restless Legs Syndroom

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Ik vraag me namelijk af of dat bijvoorbeeld hypoglykemie is... of iets anders???
Heb het idee dat bloeddoorstroming wel (tijdelijk) helpt, maar verder geen idee.
Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

Bericht door san-34 »

Die constante spierspanning heb ik idd ook vaak, maar niet alleen in mn benen. Ik betrapt mezelf er vaak op dat ik onbewust bijvoorbeeld heel hard in een koekje knijp :S
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
Gebruikersavatar
moon72
Actief lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 sep 2010, 14:09

Bericht door moon72 »

Bij mij is het meestal een teken dat ik weer eens over mijn grenzen heen ben gegaan.... Om door te kunnen gaan, span ik mijn beenspieren aan, koekje knijpen herken ik ook!!

Het lijkt er een beetje op dat ik de boel onbewust aanspan, om niet om te vallen. Ofzo.

Bewust een ontspanningsoefening doen helpt wel, maar de pijn wordt dan eerst erger. Of eigenlijk wordt ik mij er meer bewust van. Als het echt de spuigaten uitloopt, neem ik een valeriaan, want hoe dan ook; die ontspanning is wel belangrijk...
Wat je niet wilt dat je zelf geschiedt, doet dat ook een ander niet!
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Volgens mij hebben veel ME-oatienten dit. Ik schok meestal erg in mijn slaap. Vaak wordt daarvoor rivotril voorgeschreven. Wat het veroorzaakt? misschien iets binnen het zenuwstelsel?
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Ja ben wel benieuwd wat het veroorzaakt. Er is hier vast wel iemand die dat weet.
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

De internist heeft mij verteld dat het ook kan komen door een functioneel ijzertekort in de hersenen. Ik heb er ook last van en de klachten worden erger als ik over mijn grenzen ben gegaan.

Die constante spierspanning herken ik ook, ik span mijn spieren onbewust aan ook als dat niet nodig is en niet alleen in mijn benen maar overal. Dit vreet energie en ontspannen is heel moeilijk. Inderdaad een ontspanningsoefening geeft tijdelijk verlichting maar in eerste instantie verergerd de pijn en de drang tot bewegen en soms is dat moeilijk te weerstaan en vol te houden. Valeriaan heb ik nog niet geprobeerd, misschien dat ik dat nog eens kan proberen.
Gebruikersavatar
cieke
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 nov 2010, 09:38

Bericht door cieke »

Het heeft te maken met dopamine in de hersenen.
Het kan inderdaad ook komen door een ijzertekort en kan in sommige gevallen ook door tekort aan vit. D.
Ikzelf heb er niet veel last van, enkel overdag soms licht trillen van de benen. Maar gek genoeg heeft mijn man hier s'nachts heel erg last van. Hijzelf wordt er niet wakker van, beseft het eigenlijk niet, maar ik kan er niet door slapen. We hebben wel gemerkt dat bij inname van vit. D er beterschap was.
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Bericht door Lynn »

Kan het niet laten hoor.. Heb er zelf geen last van, maar zag dit op nu.nl gister..

http://www.nu.nl/wetenschap/2482090/mas ... enen-.html
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

Nou dan weten we wat ons te doen staat. :lol: :wink:
Gebruikersavatar
cieke
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 nov 2010, 09:38

Bericht door cieke »

@ Lynn,

Als dit waar zou zijn, kan ik ergens wel gerust zijn wat mijn man betreft, als je begrijpt wat ik bedoel. Ha, ha, ha.
We zijn al bijna 30 jaar samen. Love forever.
Zonder zijn liefdevolle steun en begrip zou ik het niet gered hebben.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

san-34 schreef:Die constante spierspanning heb ik idd ook vaak, maar niet alleen in mn benen. Ik betrapt mezelf er vaak op dat ik onbewust bijvoorbeeld heel hard in een koekje knijp :S
Bij mij is het min of meer verdwenen door onder nog meer beddegoed te slapen en vermoedelijk heeft de extra magnesium er ook aan bijgedragen.

Had nog geen verband gelegd met de extra spierspanning in het algemeen. Ik heb een slechte muisbeheersing, krijg vaak dubbelklikjes waar ik een enkele dacht te geven, bij het schuiven wordt ook nog wel onbedoeld eens wat aangeraakt, waardoor er vreemde dingen gebeuren op het scherm.
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

semma schreef:
san-34 schreef:Die constante spierspanning heb ik idd ook vaak, :S
spierspanning in het algemeen.
Ik vermoed steeds meer dat die algemene constante spierspanning,

voortkomt van mijn rugproblemen,
die ik jaren heb genegeerd,

en onder invloed van stress,

dit verder tot mijn andere kwalen heeft geleid.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Dit komt me zeer bekend voor :shock:

Maar ook de spasme, soms vind ik het lekker, maar als het te lang duurt vind ik het vervelend worden.
Ik heb het zelfs een keer in mijn tong gehad, heel vervelend.

Ook heb ik erg last van tandenknarsen, soms word ik er wakker van omdat mijn tanden op de een of andere manier vast zitten.

Ik heb dit diverse keren aan mijn huisarts doorgegeven, maar er wordt niets aan gedaan.
Ik heb nog nooit scans gehad wat voor soort dan ook.

Zelfs niet voor mijn rug. Ik kreeg toendertijd van mijn revalidatie arts te horen dat tegen de tijd ik verlamd raak het vroeg genoeg was om me te opereren. Op de Rofo's zijn al afwijkingen te zien, waarom dan niet een scan vraag ik mij dan af.

Nu heb ik ontzettend last van mijn knieën. Hier zijn vorige week Rofo's van gemaakt, ik ben benieuwd met de uitslag.
Alleen als ik 's avonds in bed lig dan branden mijn benen zo erg van teen tot bil, krampen erbij. Ik weet soms geen houding te vinden.

Ik ben hier nooit op onderzocht en hoop dat dit toch in de toekomst gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
loren
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 dec 2011, 17:13

Bericht door loren »

Heel herkenbaar allemaal.
Ik heb Restless Legs Syndrome sinds mijn jeugd.
Niet alleen in mijn benen, maar ook in mijn armen en rug.
Na een slaaponderzoek in het UZA, heb ik alle medicatie uitgetest die ze me daar voorstelden. Niets hielp.
Alleen van Rivotril heb ik een beetje effect. Ik neem nu al jaren 0,5 mg per dag.

Vorige week moest ik een kleine ingreep ondergaan onder narcose.
De twee dagen die daarop volgden werd ik gek van de restless legs! Ik kon geen seconde stil liggen in mijn bed. Restless legs in de allerhoogste graad!
Dat deed me toch even nadenken over de oorzaak van restless legs. Als de medicatie die ze geven bij narcose zo een enorm effect heeft op mijn RLS... dan wordt het misschien wel altijd veroorzaakt door iets wat ik neem of eet.

Ik vind het ook frapant dat zoveel mensen met ME ook last hebben van RLS. Zou er een verband zijn?

Eigenlijk zou dit forum door alle artsen die zich met CVS/ME bezighouden moeten gelezen worden.
Hier is veel informatie te rapen voor ons, maar ook voor hen.

Groetjes,
Loren
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Tja het heeft met je spieren en zenuwstelsel te maken en laten die nou net aangetast zijn bij ME'ers ;).
Plaats reactie