Niet tegen zonlicht kunnen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
bes12
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mar 2015, 11:14

Niet tegen zonlicht kunnen

Bericht door bes12 »

Heb sinds een jaar of 2 last van elektrogevoeligheid (klachten door wifi, mobiel bellen, etc) en kreeg tegelijkertijd ook last van zonlicht (terwijl ik dat vroeger nooit had, vond de zon juist heerlijk).

Nu begin ik in februari al hevige klachten door zonlicht te krijgen. Geen uitslag of iets dergelijks maar vooral van binnen klachten. Na korte blootstelling bijvoorbeeld standaard depressief (heb ik normaal geen last van), algehele malaise gevoel en het gevoel alsof je zenuwstelsel overbelast is. Klachten blijven ook een tijdje aanhouden, afhankelijk van de blootstellingsduur.

Zelfs een pet en zonnebril op en factor 50 op ge4zicht is niet voldoende om kwartiertje buiten te zijn met zonlicht.

Hebben anderen hier (zonlicht) ook last van en wordt dit minder op den duur?
Gebruikersavatar
galadriel
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jan 2015, 23:43

Niet tegen zonlicht kunnen

Bericht door galadriel »

Ik heb al jaren last van licht, zonlicht en TL.
Meer dat ik er niet tegen kan in de zin van, een steek in mijn hoofd krijgen,
duizelig en misselijk worden. Doet pijn aan de ogen ook.
elssp
Actief lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 nov 2007, 14:03

Niet tegen zonlicht kunnen

Bericht door elssp »

Als ik alleen thuis ben hou ik het nogal donker binnen. Als ik dan buiten kom, kan ik wat langer tegen de zon. Hetzelfde met geluid. Zo weinig mogelijk na en voor een activiteit.
Gebruikersavatar
bes12
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mar 2015, 11:14

Niet tegen zonlicht kunnen

Bericht door bes12 »

elssp schreef:Als ik alleen thuis ben hou ik het nogal donker binnen. Als ik dan buiten kom, kan ik wat langer tegen de zon. Hetzelfde met geluid. Zo weinig mogelijk na en voor een activiteit.
Ok, dat is wel een goed om te weten. Ga eens kijken of mij dat ook wat helpt.
Gebruikersavatar
bes12
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mar 2015, 11:14

Niet tegen zonlicht kunnen

Bericht door bes12 »

Nog meer tips om hierin verbetering te krijgen en wordt de zongevoeligheid minder op den duur?
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Ik voel me ook slechter door de zon (grieperig en depri). Vermoed dat het komt door de zon geïnduceerde oxidatieve stress en nitrostress (NO, ONOO). Heb niet iets wat echt helpt. Polypodium leucotomos extract, astaxanthin/carotenoids en cucumis melo extract helpen bij mij niet zoveel.
Gebruikersavatar
bes12
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mar 2015, 11:14

Bericht door bes12 »

emootje schreef:Ik voel me ook slechter door de zon (grieperig en depri). Vermoed dat het komt door de zon geïnduceerde oxidatieve stress en nitrostress (NO, ONOO). Heb niet iets wat echt helpt. Polypodium leucotomos extract, astaxanthin/carotenoids en cucumis melo extract helpen bij mij niet zoveel.
Kun je op zonnige dagen wel naar buiten, bv een boodschap doen?
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

bes12 schreef:Kun je op zonnige dagen wel naar buiten, bv een boodschap doen?
Ja, dat is geen probleem.
Gebruikersavatar
bes12
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mar 2015, 11:14

Naaldjes prikken in gezicht bij zonlicht

Bericht door bes12 »

De laatste tijd kan ik niet goed tegen licht en zonlicht en moet hierdoor regelmatig binnen blijven.

Als ik bv op de fiets zit en de zon schijnt dan voel ik regelmatig allemaal speldenprikjes (kan het niet beter omschrijven) op gezichtshuid. Het zijn een soort prikkels (denk iets van een ontsteking).

Nu ben ik benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben en hoe ze hier mee om zijn gegaan.

Hoor het graag.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Naaldjes prikken in gezicht bij zonlicht

Bericht door asje »

Ik ken het zelf niet zo, maar denk niet dat het met ontsteking te maken heeft, wel is het een neuro-klacht die je ook wel van MS-ers hoort.

Niet goed licht kunnen verdragen kennen ME-ers wel, niet om de prikkelingen maar om het licht zelf. Ik zou overigens niet binnen blijven om die prikkels!
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Volgens mij is het handiger als je dit symptoom bij je andere topic zet over 'niet tegen de zon kunnen', want dan staat alles bij elkaar en hebben de andere forumleden een beter overzicht.
http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic-t-9725.html

Groetjes, Ariadne.

Dank ariadne, bij deze samengevoegd. Mod.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Misschien heeft Marlène wel tips voor je, maar ik weet niet of ze nog mee leest op het forum, ben haar naam al een tijdje niet tegen gekomen.

Groetjes, Ariadne.
Gebruikersavatar
bes12
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mar 2015, 11:14

Bericht door bes12 »

Ben nu vier maanden verder nadat ik dit topic had gestart. Zon- en lichtovergevoeligheid werden steeds sterker. Kon op een gegeven moment niet meer naar buiten. Wat bleek? Moest iets proberen en stopte met Sertraline (antidepressiva) anderhalve maand geleden. Sindsdien kan ik weer tegen de zon en het licht. Deze medicatie kan dus die bijwerkingen geven. Nu op zoek naar geschikte medicatie maar zit nu zelfs af en toe lekker in de zon! Medicatie kan dus de boosdoener zijn.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Wow, zo dus! Wel een geluk. Eigenlijk is het altijd even kijken op 'Bijwerkingen, Lareb' bij vreemde verschijnselen + medicijngebruik, blijkt ook nu wel weer. Je kunt het ook daar melden, btw.
Life smells...
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

en hoe gaat het nu met wifi etc?? (m'n grote angst, dat dat het volgende k*t-geintje is wat ME me gaat flikken..)
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Plaats reactie