doktersverklaring i.v.m. studie-beperkingen

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

doktersverklaring i.v.m. studie-beperkingen

Bericht door annac »

Mijn zoon moet, als ie een opleiding start, een dokterverklaring overleggen.

Maar de arts bij wie ie onder behandeling is, is De Meirleir.

Zou die een willen geven en, zo ja, wordt die dan geaccepteerd?

Hij kan ook zijn huisarts vragen?

Straks als ik op vakantie ga wordt hij door diens assistente geprikt en moet hij het ook daar maar ter sprake brengen...

(Zo heb ik ff hardop zitten denken)...
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

doktersverklaring i.v.m. studie-beperkingen

Bericht door Marloes »

Ik kreeg van mijn huisarts destijds geen verklaring, maar dat ligt er ook aan hoe je huisarts tegenover ME/CVS staat.
Volgens mij kun je wel een kopie van het dossier aanvragen waarin de diagnose is gesteld (in mijn geval was dat de internist). Ik weet niet of dat geldt als verklaring.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

doktersverklaring i.v.m. studie-beperkingen

Bericht door Marjolijn »

Ik had ook een doktersverklaring nodig, in mijn geval voor de IBG. Ik kon deze gewoon via de huisarts vragen (afspraak maken, kort gesprekje). Als je officieel de diagnose hebt dan heeft de huisarts die in je dossier staan en mag die dat volgens mij niet eens weigeren.
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

doktersverklaring i.v.m. studie-beperkingen

Bericht door Marloes »

Het ging er bij mij om (en ik denk dat dat ook voor de zoon van annac geldt) dat er een verklaring moet zijn dat je daadwerkelijk last hebt van concentratiestoornissen etc. Bij mij omdat ik een half uur langer de tijd zou krijgen op examens (en bij de zoon van annac misschien ivm de recorder?).

Mijn huisarts wilde dit dus niet. Hij wilde opschrijven dat de diagnose ME/CVS was gesteld, maar niet dat ik daardoor last had van concentratiestoornissen, omdat dat niet bewezen is.

(Maar goed, zoals ik al zei, mijn huisarts wilde verder niks met ME/CVS, behalve CGT voorschrijven, omdat er niks bewezen is).

Als het om de IBG gaat, dan is inderdaad een verklaring dat de diagnose is gesteld genoeg.
Die kun je dus bij huisarts aanvragen, of zoals ik hierboven al aangaf, als kopie van het dossier.
Nou ja, het is dus nogal huisarts-afhankelijk.
Keep on rockin'
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Bedankt, mensen, voor zo ver.

De verklaring is niet alleen nodig voor zo'n recoordetje maar voor alle uitzonderingen die gemaakt zullen moeten worden voor hem.

Ook de info i.v.m IBG is nuttig. Kun je trouwens bij het IBG ook duidelijke info/uitleg krijgen hoe e.e.a. geregeld kan worden i.v.m. beperkingen? Leverde dat geen stress op, ik bedoel vnl wegens tijdslimieten en bureaucratische beslommeringen enzo?

Misschien dat ie probeert in de Bijstand te blijven, maar ja, een echte studie beurs levert ook weer moreel wat op qua er echt bij horen bv. Wij wonen in Groningen dus kunnen rechtstreeks a/h loket ook e.e.a. mondeling vragen.
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Voor zover ik weet kun je dingen voor beperkingen etc veel beter regelen met de school zelf (bv in samenwerking met Handicap en Studie) dan bij de IBG.
Keep on rockin'
Plaats reactie