Buddy systeem

Zoek je een arts, behandelcentrum of wil je contact met mensen met ME etc? Hier kan je je oproepjes plaatsen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Vanessa
Teamlid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 10 apr 2007, 09:57
Locatie: Sint-Katelijne-Waver
Contacteer:

Buddy systeem

Bericht door Vanessa »

De cvs vereniging Nederland heeft al een tijdje een buddysysteem waarbij mensen met ME op zoek kunnen gaan naar een gezond persoon om hen te ondersteunen. In Belgie lijkt dit helaas niet te bestaan. De bedoeling van een buddy kan variëren : iemand met wie je kan mailen of bellen als je je alleen voelt, of praktischer iemand die mee boodschappen gaat doen of je eens mee naar buiten neemt. Zou er interesse zijn om zoiets te proberen starten voor belgie?
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Buddy systeem

Bericht door asje »

Het is de ME/cvs vereniging.

Op zich een goed idee, maar even als NL-se, het loopt niet erg hier hoor. Aanbieders die ver weg wonen van vragers en iha niet veel aanbieders òf vragers.
Life smells...
Vanessa
Teamlid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 10 apr 2007, 09:57
Locatie: Sint-Katelijne-Waver
Contacteer:

Buddy systeem

Bericht door Vanessa »

Ik zou gedacht hebben dat er wel vraag naar buddies zou zijn maar niet genoeg vrijwilligers...
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Buddy systeem

Bericht door asje »

Dat zou je wel denken ja. Toch blijkt het anders, ik weet ook niet zo goed waarom.

Er is in A'dam wel eens een poging voor een buddyproject geweest dat bij een vrijwilligersorganisatie werd ondergebracht, nou, echt geen geschikte mensen hoor, is totaal geflopt.

Ik denk dat veel mensen iemand zouden kunnen gebruiken die voor ze opkomt, contact met organisaties onderhoudt, maar vind maar eens echt goeie mensen zo. En zoiets is ook weer te veel voor een mede ME-er-buddy.
Life smells...
Gebruikersavatar
elena
Actief lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 31 mar 2012, 20:01

Buddy systeem

Bericht door elena »

Ik vind het persoonlijk ook lastig. Mensen komen dan toch op een bepaalde tijd en wij kunnen niet op afgesproken tijden zomaar even boodschappen gaan doen of naar buiten of gewoon gezellig even kletsen. Dat maakt het voor mij persoonlijk al moeilijk om vriendschappen te onderhouden of nieuwe aan te gaan. Het idee is wel heel mooi.
Gandhi
"Vecht niet tegen wat je niet wilt, gebruik je verbeelding om te creëren wat je wel wilt."
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Buddy systeem

Bericht door asje »

In alle gevallen moet je alleen afspraken maken op een tijd die jou uitkomt. Maar buddy is niet helemaal hetzelfde als vriend, die is meer ter ondersteuning voor wat dan ook bedoeld en dat moet zéker op jouw tijd, anders kun je het geen buddy noemen toch.
Life smells...
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Buddy systeem

Bericht door josje15 »

ik heb een vrijwilligster van de Stichting humanitas in nl
Bevalt goed.
Het algemene buddywerk in nl neemt geen ME patienten aan, want zijn niet ernstig ziek genoeg.

Zijn er in belgie geen organisaties, zoals bijv het rode kruis die 'algemene'buddies hebben?
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Buddy systeem

Bericht door asje »

...vrijwilligster van de Stichting humanitas
Dat is alleen een praatje toch? En voor 6 maanden zoiets?
Life smells...
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

Buddy systeem

Bericht door slakkenhuisje »

Leeft het buddy systeem van De cvs vereniging Nederland nog?
http://www.me-cvsvereniging.nl/buddy-project
Ik er helemaal geen berichtjes bij komen.

Ik zou wel eens een keertje willen skypen met iemand.
Heeft iemand van hier interesse?
Typen valt me zo zwaar.

Groetjes!
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Buddy systeem

Bericht door asje »

...het loopt niet erg hier hoor. Aanbieders die ver weg wonen van vragers en iha niet veel aanbieders òf vragers.
Maar bestaat nog wel. Voor skypen is de afstand geen punt, je zou eens kunnen vragen of er iemand is die skypen aanbiedt.
Life smells...
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Buddy systeem

Bericht door josje15 »

Bij Stichting Humanitas gaat het om 'vriendschappelijk bezoek'maar de ervaring leert dat er samen gekeken naar wat de behoeften zijn.
Het is voor een jaar, maar je kunt doorgaan als beiden dat willen.
Zo niet en er is behoefte aan een nieuwe vrijwilliger dan wordt er een nieuwe gezocht.
Het is goed georganiseerd.
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Buddy systeem

Bericht door Grigor »

Wist ik allemaal niet dit. Wat goed. Ga er eens naar kijken.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Buddy systeem

Bericht door asje »

Het is wel afwachten met dit soort dingen, het kan erg wisselend zijn afhankelijk van de plaats en personen daar. In A'dam was het (iig eerder) voor een half jaar, de ME-ster die ik kende was ook doodziek, kreeg alleen een praatje en men geloofde niet in ME.

Maar Grigor, wat zou je precies kunnen gebruiken?
Life smells...
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Buddy systeem

Bericht door josje15 »

afwachten is het met alles waar mensen andere mensen ontmoeten, Asje, ik heb meedere positieve reakties gehoord over Humanitas en als je een vrijwilliger krijgt die je prettig vindt, dan kun je om een ander vragen.
En als zij het niet kunnen , hebben ze kennis van de sociale kaart waar je dan heen kunt in vrijwilligersland.

Zelfs onder lotgenoten zijn de meningen over ME verdeeld dus ja....soms kun je beter iemand treffen die zich er met mij samen in wil verdiepen.
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Je kunt het treffen.

De zus van een vriendin van mij, die een ontslagen of met ziekte verlof gestuurde docent aan een Hogeschool was, had een vrouwelijk psychiater als vrijwilligster via Humanitas. Wat goed liep. Tot die zus zich weer aan alles onttrok......
Plaats reactie