vermoeid, behalve bij verkoudheid of griep

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
devoto
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 nov 2014, 10:18

vermoeid, behalve bij verkoudheid of griep

Bericht door devoto »

ik ben al jaren moe, vreemd genoeg behalve bij verkoudheid of griep.

de gebruikelijke onderzoeken (internist, Coucke) leverden niets op.

iemand een gelijkaardige ervaring ?

groeten
Gebruikersavatar
marcog
Actief lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 13 mei 2014, 13:55

vermoeid, behalve bij verkoudheid of griep

Bericht door marcog »

Nee, heb je nog andere klachten naast je vermoeidheid? Kan je nog wandelen en fietsen? Sterkte!
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

vermoeid, behalve bij verkoudheid of griep

Bericht door soof »

geen ervaring maar da's best interessant

- hogere temp -> snellere stofwisseling -> meer schildklierhormoon ofzo? (te weinig kan vermoeien)
- getriggerd immuunsysteem=even geen sluimerend virus?
- je houdt je meer koest bij een koutje? (ok die is te voor de hand liggend en een beetje flauw)

Coucke vond ook echt helemaal niks? ook wel apart, een CVS arts vindt meestal wel íets afwijkends ;)
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

vermoeid, behalve bij verkoudheid of griep

Bericht door asje »

Ja, ben ook benieuwd naar wat Coucke dan onderzocht heeft?

Wat bedoel je met moe, dat je alles kan maar er altijd moe bij bent? Dat is wat ik moe zou noemen.
Life smells...
Gebruikersavatar
devoto
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 nov 2014, 10:18

Bericht door devoto »

al bedankt voor jullie reactie.

aard van de moeheid : zware ogen, spierpijn in voorarmen, soms lichte hoofdpijn en een overheersend gevoel van moeheid. De vermoeidheid belet geen fysieke inspanningen : ik ga bv om de andere dag 5 km lopen.

Coucke : bloed/urine/ontlasting onderzoek. Volgens hem werkt mijn hypofyse niet (MR-scan laten nemen : er is geen tumor). Hij schreef groeihormoon, Cortisol en testosterongel voor. Ik heb dit 5 maand gespoten/geslikt/gesmeerd maar zonder resultaat en ben er daan mee gestopt.

internist : vond niets , maar het onderzoek is al te lang geleden. Ik vroeg in oktober een onderzoek aan bij prof Vogelaers (UZ Gent) maar mag pas eind januari gaan.

het blijft vreemd dat er geen verschijnselen zijn bij bv een verkoudheid, terwijl je dan juist het omgekeerde zou verwachten.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Maar kun je fysiek alles wat een normaal mens kan (zij het met moeheid), zonder verergering van klachten?

Heb je zelf de uitslagen van Coucke, dat is wel belangrijk voor verder onderzoek?

Idd vreemd, met verkoudheid, 't zegt wel iets specifieks denk ik.

Heeft Coucke gezegd na hoe lang je je beter zou kunnen gaan voelen met de med's, soms kan dat een tijd duren?

Vogelaers is van de psycho-sociale school toch, daar moet je niet wezen lijkt me!
Life smells...
Gebruikersavatar
devoto
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 nov 2014, 10:18

Bericht door devoto »

vermoeidheid : fysiek kan ik inderdaad alles wat een normaal mens kan. De vermoeidheid blijft echter aanwezig en ik zie er ook steeds vermoeid uit.
soms (maar steeds zeldener) blijft het gevoel een paar dagen weg, alsof er een aan/uit knop in mij zit.

Coucke : ik heb alle verslagen meegekregen ; werd ook getest op lekkende darm, maar negatief. Hij heeft niet gezegd hoe lang is moest wachten, maar na 5 maand vond ik dat ik toch IETS moest voelen, wat niet het geval was.

soms denk is dat het aan misschien aan mijn hormoonhuishouden ligt (schildklier, serotonine, melatonine...) maar omdat de vermoeidheid iedere keer al bij verkoudheid/griep verdween voor de duur van die verkoudheid/griep, denk ik ook aan een of andere stoornis in het immuunsysteem.

vandaar mijn initiële vraag of er onder de lezers van dit forum nog iemand was met een gelijkaardige ervaring.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

He ik zag dat mijn antwoord niet goed was doorgekomen maar ik heb alleen de dag voor dat ik ziek word ontzettend veel energie ik voel mij eigenlijk beter. tijdens het ziek zijn voel ik mij wel lekker roezig in het hoofd en niet zo alcohol katerig als normaal. Maar ja tijdens het ziek zijn ben ik natuurlijk gewoon erg verkouden en kan ik wel minder dan normaal ik ben aan het eind van de dag al redelijk uitgeteld terwijl ik het normaal wel tot een uur of negen in de avond volhoud. Groetjes en sterkte
ik ben dan ook nog van plan om uit te zoeken wat er precies in het immuunsysteem gebeurd vlak voordat je de ziekteverschijnselen ziet en misschien dat een of ander medicijn dit zou kunnen imiteren waardoor ik mij altijd energiek voel. Dat zou natuurlijk het mooiste zijn.
ik vraag me af of jij dan probeert ziek te worden juist?
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

je hebt (al een tijdje ;)) PB devoto
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Over het algemeen voelt een ME-er zich ook (nog) slechter met een verkoudheid of griep erbij.

Ik zou teruggaan naar Coucke of een second opinion elders vragen.
Life smells...
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

heb je het 'r nog gevraagd/ben je op andere manier al ietsje wijzer? en zeker wel beetje blij mee dan 8-[
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Als gezonde (mantelzorger) ken ik de euforie bij verkoudheid wel.

Maar bij ME - ers weet ik van nabij dat het voord de meesten uitputtend is en weet ik niet hoe het dan zit bij jou.
Gebruikersavatar
superfly_brother
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2011, 22:54

vermoeid, behalve bij verkoudheid of griep

Bericht door superfly_brother »

devoto schreef:ik ben al jaren moe, vreemd genoeg behalve bij verkoudheid of griep.

de gebruikelijke onderzoeken (internist, Coucke) leverden niets op.

iemand een gelijkaardige ervaring ?

groeten
Hey Devoto,

Ik ben ook al jaren vermoeid vanaf 2007 een jaar later hebben ze me de diagnose M.E. gegeven. Net als jij gaat mijn vermoeidheid, hoofdpijn en pijnlijke benen en armen, tijdelijk weg bij koorts. En voel ik me terug bijna zo energievol als voor 2007. Dus raar maar waar, voel ik mij ook beter op het moment dat iemand anders zich zou moeten slecht voelen. En natuurlijk trekken de dokters dan rare gezichten als je dat vermeld.. ach dat zijn we ondertussen al gewend.

Veel sterkte voor iederéén hier aanwezig
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

vermoeid, behalve bij verkoudheid of griep

Bericht door asje »

Het gekke is, dat vóórdat ik ME had, ik ook topfit (extra) was na een griep oid. Dat hield dan zo'n twee weken aan. Het kan een zelfde mechanisme hebben, al is het bij jullie tijdens de ME (:?:).
Life smells...
Plaats reactie