Ziekteverzuim bij de politie

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Ziekteverzuim bij de politie

Bericht door lulu »

De politie moet zo snel mogelijk duizenden incomplete ziekteverzuimdossiers van medewerkers op orde brengen. Van twaalf procent van de zieke agenten weet de politie niet waarom ze thuiszitten of wat ze mankeren. Dat zeggen vakbonden en belangenorganisaties zondag tegen de NOS.
.......
Uit het onderzoek blijkt dat van de 64.000 medewerkers van de politie er 3.600 langdurig ziek zijn. De politie doet er ook veel te weinig aan om het personeel weer aan het werk te krijgen.
.......
Uit het onderzoek blijkt verder dat de politie zich ook niet aan de wet houdt. Zo zou dertien procent van de zieke werknemers al langer dan twee jaar thuis zitten zonder dat er met hen afspraken zijn gemaakt over terugkeer. Het UWV legt in deze gevallen normaal een straf op. TNO stuitte ook op agenten die al veertien jaar thuiszitten, met behoud van loon.
.....
Deskundigen en belangenorganisaties betwijfelen of het de politie lukt om de dossiers op orde te krijgen en het verzuim te verminderen. Onder hen is de vooraanstaande hoogleraar psychiatrie en PTSS-deskundige Berthold Gersons. Hij is al ruim dertig jaar adviseur van de politie. Volgens hem zijn er bij de politie veel te weinig maatschappelijk werkers en psychologen.
Men heeft wel maatschappelijk werkers, maar dat is een handjevol op de 60.000 politiemensen. Er zijn slechts drie psychologen in dienst. Dus dat is niet zoveel. Er zijn er veel meer nodig.
Berthold Gersons – hoogleraar Psychiatrie AMC
De volgende ramp voltrekt zich....

Er wordt hier duidelijk gemeten met twee maten.

Maar wat een nog erger scenario wordt, is als al deze zieke mensen, waarbij een groot deel natuurlijk lijdt aan een door ptss getriggerde vorm van ME, dmv duur ingekochte psycholoogjes weer aan het werk gepest gaan worden.

Lichamelijke klachten bij ptss, darmproblemen, slaapproblemen, overgevoeligheden, prikkelbaarheid, overalertheid, worden door dit soort ptss"deskundigen"/"hoogleraren" weggezet als psychosomatische problematiek. Ik ben benieuwd hoe deze geleerde heer dit voor zich ziet, dat zieke mensen weer aan het werk zouden kunnen door maatschappelijk werk of psycholoog in te zetten. Zeker, zorg voor deze zieken moet er zijn, maar de gedachte dat ze hiervan beter worden mag naar de prullenbak.

Dus zal er een traject volgen met veel pesterijen, onbegrip, onnodige behandelingen door deze gedrags"deskundigen" om erachter te komen dat veel van deze mensen echt beperkt zijn en blijven. Maar niet nadat ze alles ontnomen zijn, waardigheid, geloofwaardigheid, inkomsten, huis. Een volgende financiële en humanitaire ramp zal zich voltrekken in NL.

Niet opentrekken, deze beerput.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Vreemd dat men enkel spreekt over het inzetten van meer psychs en maatschappelijke werkers maar niet rept over (bijkomende) lichamelijke onderzoeken.
Dat alleen al doet vragen rijzen en komt, bij mij althans, vrij bevooroordeeld over.
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
teunie
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 20 jan 2013, 11:19

Bericht door teunie »

Of dit een ramp is lijkt me nogal overdreven. Psychosomatische klachten komen toch ook voor? Het probleem is dat dat etiket op van alles en nog wat wordt geplakt, maar je kan ook doorslaan naar de andere kant en alles wat onverklaard is ME noemen. In sectoren als de politie is de werkdruk erg hoog, veel stress, ook veel onzekerheid door reorganisaties: logisch dat veel mensen daardoor met burn-out en andere psychische klachten thuis zitten.
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Zeker. Maar net om te voorkomen dat men alles ME gaat noemen, zijn m.i. ook lichamelijke onderzoeken nodig en ik heb de indruk, als ik het artikel lees, dat men daar nu net te weinig aandacht aan besteed.
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Psychosomatische klachten bestaan niet.
Dit is niet anders dan een verzonnen term voor reële klachten bij de patient die niet begrepen worden door de arts.
Wel kan je grondig kapot gaan aan ernstige, langdurige stress. Ook dan zijn de klachten niet psychosomatisch, maar blijven reële, lichamelijke klachten.
Medici weten NIETS over deze frequent voorkomende klanten, vandaar dat ze een laf stickertje bedacht hebben.

Excuseer mijn felle toon, dat is niet voor jou bedoeld, teuni!
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Maatschappelijk werkers en psychologen op het werk bedoelen ze, dus ter voorkòming van PTSS.
Life smells...
Plaats reactie