Onderzoek zichtbare en onzichtbare symptomen bij MS

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Onderzoek zichtbare en onzichtbare symptomen bij MS

Bericht door lulu »

Eigenlijk geen nieuws maar "ouds", een artikel uit 2008 over MS patienten met de vraag: welke klachten dragen nu het meeste bij tot gezondheidsleed bij MS, de zichtbare klachten (duizeligheid, slechter spreken, gebruik van hulpmiddelen) of de onzichtbare klachten (vermoeidheid, pijn, angst en depressie).
En blijkt: vooral ook de onzichtbare klachten, depressie en pijn, vermoeidheid, dragen bij aan het leed (en hulpmiddelen). Met een aanbeveling aan de verpleging om daar rekening mee te houden.
Wie weet, komt er ooit nog eens compassie ook met onze "onzichtbare" klachten.

(Maar ja, wat is onzichtbaar nu precies? Zoals we in een ander topic ook bespraken, voor huisdieren, kinderen én sherpa's is onze aandoening duidelijk zichtbaar, merkbaar, ruikbaar, hoorbaar, voelbaar én invoelbaar.)
Journal of Neuroscience Nursing
April 2008 - Volume 40 - Issue 2
Invisible and Visible Symptoms of Multiple Sclerosis: Which Are More Predictive of Health Distress?
White, Carmel Parker; White, Mark B.; Russell, Candyce

The purpose of this study was to examine whether it is the invisible or the visible symptoms or signs of multiple sclerosis (MS) that are associated with greater health distress. Visible symptoms include the use of assistive devices, problems with balance, and speech difficulties, while invisible symptoms include fatigue, pain, depression, and anxiety. In a sample of 145 adults with MS, participants reported on these symptoms and their current level of self‐reported health distress. ....
The invisible symptoms of pain and depression were the most significant predictors of distress. For a subset of the sample that had had MS for more than 11 years, pain and depression continued to be important predictors, but assistive‐device use and fatigue were also important. Nurses should be aware that invisible symptoms may be more troubling to patients than visible symptoms and should ensure that adequate screening and treatment are provided for those with MS.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Onderzoek zichtbare en onzichtbare symptomen bij MS

Bericht door soof »

denk dat alle klachten op zich naar en vervelend zijn maar bij de onzichtbare moet je (wéér) om hulp vragen ipv dat het automatisch aangeboden wordt en dat is dus dubbel ruk

ruikbaar? :) (ben niet te moe maar gewoon te lui om naar topic te zoeken)
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Onderzoek zichtbare en onzichtbare symptomen bij MS

Bericht door lulu »

Zeker ook ruikbaar.
Bijvoorbeeld: andere transpiratie, niet altijd tof om te ruiken. Snel transpireren bij inspanning. Uit je mond stinken.
Veranderde afstoot van afvalstoffen zeg maar. Veranderde huidlucht. Veranderde biose in andere lichaamsopeningen.

Mijn opa was kinderarts. Kon aan de kindjes vaak ruiken als ze ziek waren. Zeker is geur een belangrijke aanwijzing.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gast

Onderzoek zichtbare en onzichtbare symptomen bij MS

Bericht door Gast »

Maar ook zelf niet meer tegen normale luchtjes kunnen
zoals deodorant of etenluchtjes,het komt allemaal zo heftig binnen,
toen ik op mijn slechts was had ik daar veel last van,net als drukte en lawaai
ben pas een poosje gestopt met amitriptyline ,gebruikte dit eerst voor zenuwpijn,
later voor in te slapen,nu voor reumapijn en slapen
dus ben even gestopt,en echt! alle klachten kwamen weer terug, prikkelingen in been,ergere pijn reumaklachten en ongelofelijk,kon ook niet meer tegen bep.luchtjes
las laatst een verhaal over een medicijn/zalf met scherpe peper,voor iemand die altijd vieze luchtjs ruikt,terwijl die er dus niet zijn,deze zalf beinvloedt weer de zenuwen die gebruikt worden bij ruiken..
zo zie je maar weer...





zo zie je maar
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Onderzoek zichtbare en onzichtbare symptomen bij MS

Bericht door lulu »

Ha ja, zeker ook in die zin "ruikbaar"!
STOP de mishandeling van ME patiënten!
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

HA, HA,

"ruikbaar"

Ik associeerde het gelijk met lekkende darm......
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Honden kunnen het ruiken als iemand kanker heeft.
Life smells...
Plaats reactie