Heb ik ME?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
angel20000
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2014, 11:12

Bericht door angel20000 »

Wat ontzettend lief jullie snelle reacties, doet mij heel goed! Esmee, ik ben bij de Kno arts geweest die kon niets afwijkends vinden. Verder is mijn bloed er (volgens mij) op getest, scan vanmiddag de uitslagen.

Wat ik heb geslikt is een aantal maanden melatonine, 1 mg alprazolam, magnesium en vitamine C. Tevens B12 supplementen maar dit is al een half jaar geleden. Het hielp niet.

Ik heb net op de B12 stichting gekeken, er schijnen verschillende soorten testen te zijn. is het een idee om met mijn laatste uitslag nd HA te gaan en toch te bespreken om spuiten te krijgen of gaat dit niet zo snel...

Sorry dat ik niet altijd heel duidelijk ben, dit typen kost enorm veel energie, laat staan stukken info lezen ....ik voel mij extreem uitgeput...net of ik gedrogeerd ben. Onze poets is nu beneden bezig, net even beneden geweest maar alleen het praten al vermoeid mij enorm. Herkennen jullie dit? Als ik lig gaat t wel alleen dan voel ik weer allerlei sensaties beter...

Slikken jullie ook Benzo's? is er bij jullie ook angst geconstateerd?

Liefs
Gebruikersavatar
angel20000
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2014, 11:12

Bericht door angel20000 »

Nona, hell wat een herkenning aan klachten! Niet normaal! Je zou denken he dat het allemaal door dat tekort komt, tjeetje....
Het lastige alleen is dat deze klachten ook bij angststoornis, lyme, chv en heel veel andere dingen staan. Overtuig je HA maar eens... :(
Had ik maar een gebroken been....
Gebruikersavatar
angel20000
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2014, 11:12

Bericht door angel20000 »

Nog een laatste iets...ik zat laatst in de auto en kreeg een complete brainfog. Ik wist niet meer waar ik heen ging. Echt doodeng. Toen ben ik heel erg geschrokken...(vermoeidheid door slecht slapen, b12?)
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

angel20000 schreef:Nona, hell wat een herkenning aan klachten! Niet normaal! Je zou denken he dat het allemaal door dat tekort komt, tjeetje....
Het lastige alleen is dat deze klachten ook bij angststoornis, lyme, chv en heel veel andere dingen staan. Overtuig je HA maar eens... :(
Had ik maar een gebroken been....
Door het tekort maak ik gebruik van een scootmobiel, voor die tijd was er weinig aan de hand.
Vroeger gingen mensen er dood aan. De officiele term is pernicieuze anemie = verderfelijke (dodelijke) bloedarmoede. En ik denk dat er vandaag de dag nog steeds wel mensen dood aan gaan, simpelweg omdat het ziektebeeld niet herkent wordt.

Jouw waarde is inderdaad lastig om een arts te overtuigen. Die mensen doen niets anders dan kijken of de uitslagen tussen de referentiewaardes liggen, waarbij een lichte afwijking meestal ook geen probleem is. Het komt vaak helaas al lang niet meer op kennis (of ervaring) aan

Ik wil je nogmaals aanraden om je op het B12 forum aan te melden. Het kost je dan €15 maar ik beloof je dat het de moeite waard is en dat je goed advies zult krijgen. De B12 strijd (ik spreek uit eigen ervaring) is bijna niet te doen zonder hulp, advies en steun.

Je zou pas van CVS/ME mogen spreken als alle andere aandoeningen zijn uitgesloten en bij jouw is een B12 tekort zéker niet uitgesloten, maar eerder zeer aannemelijk
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

angel20000 schreef:Nog een laatste iets...ik zat laatst in de auto en kreeg een complete brainfog. Ik wist niet meer waar ik heen ging. Echt doodeng. Toen ben ik heel erg geschrokken...(vermoeidheid door slecht slapen, b12?)
Kan ook los staan van het slecht slapen. Het is een veel gehoorde klacht bij B12 tekort. Mist in het hoofd, slechte concentratie, geheugenverlies, vermoeidheid and the list goes on and on and on...:wink:
Gebruikersavatar
angel20000
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2014, 11:12

Bericht door angel20000 »

Mieperdepiep, is prima, alle hulp is welkom dus ga het bedrag doneren. Wat kan ik aan hulp verwachten?
Gebruikersavatar
angel20000
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2014, 11:12

Bericht door angel20000 »

M, wat erg een scootmobiel, dat het zover heeft moeten komen zeg...
nona
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 jun 2011, 15:26

Bericht door nona »

Ik zal het wat makkelijker voor je maken en de belangrijkste informatie hier kopiëren.

Ik weet wat het met je doet als je b12 tekort hebt.
Ik kon zelfs niet meer kaarten op de computer omdat ik mijn ogen niet meer kon focussen op 1 punt.
Ik had 's nachts ook angstaanvallen.
Deze zijn nu verdwenen dankzij de b12 injecties :-)

Wat ik jou aanraad is dat je jezelf eerst heel goed informeert naar b12 tekort. Als je er zelf niet toe in staat bent, vraag dan aan je partner/vriendin/familielid/... of zij je willen helpen.
Zorg ervoor dat je in ieder geval weet welke testen moeten gedaan worden (zie hieronder en ik raad je ook echt aan om op de website van Hindrik de Jong te (laten) kijken).
En ook heel belangrijk: laat je niet afschepen door je dokter. Sta erop dat die testen gebeuren. Neem desnoods ook iemand mee die voor je kan opkomen. Dit is veel te belangrijk voor je!

Bron: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/onderzoek-pa.htm

Wat te doen?

Bij klachten die lijken op een tekort en een laag/normale B12-waarde is het verstandig om voordat er een injectie wordt gegeven het bloed te laten onderzoeken op homocysteïne en methylmalonzuur. Verhoging van deze twee, maar vooral de laatste duidt op een tekort aan B12 in de cellen/weefsels. Als na injecties deze waarden normaliseren, wordt het tekort nog eens extra bevestigd.
Let op! Bij de Schillingtest wordt een B12-injectie gegeven. Dus de tests op homocysteïne en methylmalonzuur hebben na de Schillingtest geen nut meer. 
Ook is het verstandig om te testen op Intrinsic factor-antistoffen. Als deze aangetroffen worden dan is de ziekte Addison-Biermer zeker. Niet iedereen met de ziekte A-B heeft IF-antistoffen in het bloed. Dus met deze test is de ziekte wel aan te tonen maar niet uit te sluiten.
Een mens trachten te begrijpen is zo moeilijk dat men hem gemakkelijkheidshalve veroordeelt - Georges van Acker
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Schillingen-test is heel erg achterhaald en wordt ook (bijna) niet meer gedaan. Vrij standaard is serum B12+methylmalonzuur+homocysteine (maar dan ook meteen foliumzuur mee laten testen, omdat homocysteine ook door een foliumzuurtekort verhoogd kan zijn)
Actief B12 (holo-TC) wordt ook steeds meer uitgevoerd, maar ook die test kent een grijs gebied. Er is geen 1 test waarmee een B12 tekort 100% kan worden uitgesloten. Het is vaak een combinatie van bloedonderzoek en klachten. Een proefbehandeling is vaak ook aan te raden, maar dan wel minimaal 10 injecties lang (5 weken 2 per week, of 10 wekelijks achterelkaar aan). Het verminderen van de klachten kan dan ook als bewijs voor het tekort worden gezien

Testen op antistoffen is iets wat later ook nog zou kunnen, is niet nodig voor de diagnosestelling
Gebruikersavatar
angel20000
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2014, 11:12

Bericht door angel20000 »

Bloedwaarden
Gebruikersavatar
angel20000
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2014, 11:12

Bericht door angel20000 »

Bloedwaardes
Bijlagen
foto.JPG
foto.JPG (94.33 KiB) 713 keer bekeken
Gebruikersavatar
angel20000
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2014, 11:12

Bericht door angel20000 »

Nog 1
Bijlagen
foto.JPG
foto.JPG (129.87 KiB) 707 keer bekeken
foto.JPG
foto.JPG (129.87 KiB) 709 keer bekeken
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

ik kan de uitslagen niet zo heel goed lezen, en dat ligt aan mij! :wink: , maar je B12 weet je en je D is aan de lage kant
Meestal wordt als ondergrens daarvoor 50 gehanteerd, maar 80 is meer wenselijk. Een lage vit D kan ook stevige (spier)klachten geven

Een ondergrens van 130 voor B12 is te laag, is meestal 150 en dat is eigenlijk ook al te laag. Onder de 250 kun je al (ernstige) klachten ontwikkelen

Voor zover ik kan zien ziet te rest er wel goed uit
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

==Zo'n begin heb ik nog niet eerder gehoord, maar alles kan. ==

Die reactie van asje had ik ook gelijk.

Verifieer je klachten nader, zou ik zeggen. Op dit net zijn de criteria genoemd en door anderen naar verwezen.

Ik hoop voor je dat je geen ME hebt, overigens. Wat vlgs mij nog kan omdat zoveel nog niet is onderzocht.

Sterkte en succes.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hoi angel,
Wat je hebt weet ik niet.
Zo'n black out heb ik ook gehad in het begin van mijn ziekte, heel naar, vond mezelf terug in de winkel en wist niet wat ik daar deed.
Achteraf weet ik dat ik een PEM/PENE had, post exertional malaise of neuro-immune exhaustion. De avond ervoor had ik me laten overhalen te gaan dansen, want er "was toch niks aan de hand" volgens de neuroloog. Daarna dus ernstige klachten.
Nu ik mijn energie beter verdeel komt dit minder voor.
PEMs worden veel beschreven bij ME, maar kunnen mi ook bij andere chronische aandoeningen voorkomen.
Verder kunnen er bij ME veel ontregelingen bestaan. Dit kán dus onderdeel zijn van...
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Plaats reactie