Ik weet niet wat ik heb!!

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
l_ara
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2013, 11:53

Ik weet niet wat ik heb!!

Bericht door l_ara »

Hoi allemaal,

Ik ben Lara, ik ben 25 jaar en ben al een tijd meelezer op dit forum, maar heb nog niets gepost. Ik twijfelde of ik wel goed zat hier omdat ik niet weet wat er met mij aan de hand is, alleen dat ik me hondsberoerd voel. Ik heb namelijk allerlei problemen, menstruatieproblemen, haaruitval op mijn hoofd en hirsutisme, ben jarenlang niet ongesteld geweest en dat is nu weer op gang gekomen door het nemen van inositol. Ik ben altijd duizelig, misselijk, ben heel depressief, straatvrees, het laatste jaar heb ik OCD ontwikkeld en moet nu alles checken :( mijn huid wordt steeds geler, verstoord dag- en nachtritme, totaal uitgeput gevoel, last van benauwdheid en vreselijke pijn op de borst en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb ook een flink verstoorde hormoonhuishouding en heel hoog testosterongehalte.

Dit heeft zich langzaam opgebouwd over de periode van een jaar of tien (misschien wel langer maar data weet ik niet). Ik heb psychologen, psychiaters, endocrinologen, internisten en gynaecologen gezien en ik ben steeds naar huis gestuurd omdat ze denken dat er niks aan de hand is. Ik was veganist en ben weer vlees gaan eten (biologisch en weinig) op advies van de arts, eieren ook. Ik eet alleen nog eigengemaakte dingen, niks wat voorgefabriceerd is.

Ik heb nu via een orthomoleculaire arts heel uitgebreide testen laten doen en zou ze eigenlijk aan iemand voor een second opinion willen voorleggen. Er zijn zoveel dingen niet goed in mijn uitslagen en ik heb zoveel onbeantwoorde vragen.

Ik heb bijvoorbeeld een heel laag cortisol gehalte en daarbij een vraag:
Testen op speeksel - Cortisol 08h - 1.6 nmol/L referentiewaarde is nmol/L 11.0-24.0
Testen op 8 uurs urine- Vrij cortisol (8u) 4.2 ng/mL referentiewaarde 10-30 ng/mL
Ik neem aan dat de bijnieren zijn uitgeput want ik leef al jaren met extreme psychische stress. Alles lijkt vast te zitten. Mijn stress kan ik niet kwijt, als ik een eindje probeer te fietsen op de hometrainer voel ik me enorm duizelig na afloop en dan doe ik nog kalm aan. Ik probeer wat rek en strekoefeningen te doen, en in de tuin te zitten elke dag, weer of geen weer, omdat ik anders niet buiten kom. Ik sta op met stress en ga er mee naar bed. Hoe kan het dat ik ondanks mijn enorm lage cortisol niveau juist heel veel stress voel? Of is dat juist logisch?

Ik voel me zo'n zeur soms, maar niemand weet raad en ik zak steeds verder in een gat weg.

Kan iemand die er verstand van heeft even naar mijn uitslagen kijken? (Ik zal ze pas toevoegen als iemand dat wil doen) Daar zou ik heel erg blij mee zijn.

Veel liefs,
Lara
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Welkom op het forum! :)


Het is lastig advies te geven en mee te denken zonder de bloeduitslagen, dus daar ben ik best nieuwsgierig naar
Ik ga niet beweren dat ik een expert ben in het aflezen van bloeduitslagen, maar mbt schildklier, vit D en vit B12 ben ik er aardig wegwijs in
Ik wil best naar je uitslagen kijken of míj iets opvalt als je dat wil
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

hallo Lara

cortisol kan je ook een anti-stress hormoon noemen dus als je zonder zit, voel je je doodziek, uitgeput en kan je erg weinig verdragen.

Ze zijn de batterijen van je lichaam die latente ziektekiemen onder de duim houden en aanvallers buiten de deur.

Zonder cortisol slaat heel je hormoonhuishouding tilt maar het kan ook zijn dat je ergens anders een foutje hebt in de aansturing waardoor je bijnieren zijn platgevallen. Dat noemen ze de HPA-as.

Bijnieruitputting gebeurt niet op 1.2.3., dat is een langer proces en om het om te keren ben je ook een hele tijd bezig. Je kan dit best met een arts bespreken om verder te testen waardoor de oorzaak ligt. Soms is dat een foutje in de hypofyse. Misschien heb je ooit een whiplash gehad? Of een chronische infectie die al je energie wegzuigt?

Een gele huid wijst op zware bijnieruitputting en wie weet zelfs Addison dus je moet echt behandeld worden. Inositol is ruim onvoldoende.

Als je niet graag vlees eet, kan je het aanvullen met eiwitpoeder waar aminozuren inzitten. Dat heb je nodig om beter te worden.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
l_ara
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2013, 11:53

Bericht door l_ara »

Ha Mieperdepiep,

Ik moet eerst wat aan de lijsten vertimmeren voor ik ze kan uploaden, ze zijn te groot (MBs). Ik dacht het even te doen, maar ik heb geen energie meer over. Zal het morgen doen. Dank voor je warme welkom en je aanbod om even te kijken.

Lara
Gebruikersavatar
l_ara
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2013, 11:53

Bericht door l_ara »

Hoi Marlène,

Ik heb heel erg veel laten testen omdat ik ten einde raad was/ben. Dus ik heb een heleboel dingen al klaar. Alleen is het zoveel dat ik door de bomen het bos niet zie en mijn huidige behandelaar ziet ook heel veel dingen tegelijk, maar kan toch niet echt tot duidelijke conclusies komen en die zijn nu wel nodig. Ik voel zelf dat er een kern van dit alles ergens is, waar het helemaal mis gaat en mijn lage cortisol niveau zal daar zeker mee te maken hebben. Ik stuur morgen even wat uitslagen naar dit forum. Ik heb geen whiplash gehad en alhoewel mijn lab uitslagen aangeven dat er ergens een infectie is (is geweest), zou ik zelf niet weten waar die zat. Wel nierstenen gehad een aantal keren en op mijn uitslagen staan ook hoge aspergillus hpp antistoffen wat zou kunnen betekenen dat ik een schimmelinfectie heb(gehad). Morgen verder, veel dank voor je bericht.
Gebruikersavatar
l_ara
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2013, 11:53

Bericht door l_ara »

Deze mail is even door een familielid gedaan omdat ik hier echt de puf en concentratie niet voor heb, maar zijn wel mijn woorden. Hier komt mijn lijst van afwijkende uitslagen. Referentiewaarden tussen haakjes. Ik hoop dat dit niet afschrikt maar misschien staat er hier iets zo overduidelijk tussen wat over het hoofd gezien wordt. De uitslagen die binnen de marges vielen heb ik niet meegenomen, de lijst is zo al lang genoeg. De uitslagen zijn van twee verschillende uitgebreide onderzoeken een afgenomen in januari en een in juni van dit jaar. Ik heb via de orthomoleculaire arts na de eerste test supplementen genomen en daardoor zijn bepaalde dingen vooruit gegaan in de testen van juni. Bijvoorbeeld Q10 en jodium. Nu slik ik dagelijks supplementen om de tekorten in het tweede onderzoek aan te vullen onder begeleiding natuurlijk. Ook eet ik van alles wat gezond is en zo gevarieerd mogelijk. Ook eet ik geen gluten meer, wel gezonde vetten, veel groenten, minder fruit maar nog steeds twee stuks per dag etc. Ik wilde heel graag een second opinion omdat ik ondanks alles me steeds beroerder voel worden. Ik wil hierbij ook zeggen dat ik niet denk dat mijn behandelaar niet goed is, maar wel dat uit de ervaringsdeskundige hoek vaak antwoorden komen die de professionals niet altijd zo op het netvlies hebben.

O ja, er staat geen B12 tussen. Na het eerste onderzoek heb ik wekelijks B12 injecties gehad omdat de waarde laag normaal was. Bij het laatste onderzoek was B12 >997 bij een ref. waarde van 540-2702 ng/l. Ik ben ongeveer een jaar geleden - ton ik de deur nog uit kon -naar een endocrinoloog geweest die mijn bijnieren heeft onderzocht via een bloedtest en een CT-scan en die constateerde wel dat mijn bijnieren waarschijnlijk uitgeput waren - nadat ik vroeg of hij die aandoening serieus nam- maar hij zei ook dat hij daar verder niets mee kon doen en verwees me naar een gynaecoloog. Daar ben ik niet meer geweest. Was zo boos en uitgeput.

Januari 2014:
BIOCHEMIE
VERZADIGDE VETZUREN
Lauric Acid +52 (2,3-25,2 µmol/l)
Arachinezuur +30 (8,7 – 29,2 µmol /l)
L-carnitine
vrij carnitine - 25,0 (32,0 - 60,0 µmol/L)
acylcarnitine + 16,0 (6,0 - 15,0 µmol/L)
acyl/totaal ratio + 0,39 (0,12 - 0,30)

ORTHOMOLECULAIRE TESTEN
Coenzyme Q10 - 519 (869 - 1158 nmol/l)

SEROLOGIE DIER/SCHIMMEL/GIST
Aspergillus spp IgG + >200,0 (< 37,0 mg/l)

HORMONOLOGIE-BLOED
Androgenen
Testosterone + 6,25 (0,35 - 2,10 nmol/l)
Sex hormoon bind. glob. - 24 (35 - 140 nmol/l)
Vrije testosterone + 142,3 (3,4 - 27,7 pmol/l)
Vrije testosterone-index + 25,7 (0,4 - 4,5 index procent)
Bioavailable Testosterone + 3297 (69 - 694 pmol/L)

METALEN OP PLASMA / SERUM
Arseen - 0,0028 (0,0067 - 0,1255 µmol/L)

HORMONOLOGIE-URINE
Jodium (totaal) - 3,5 (10,0 - 30,0 µg/dl)
17-steroïd fractionatie
androsteron (A) + 17,1 (2,3 - 9,7 µmol/24 uur)
11-keto-etiocholanolone + 3,3 (0,3 - 1,8 µmol/24 uur)
11-OH-androsterone + 10,3 (1,3 - 4,8 µmol/24 uur)
E/A - 0,37 (0,7 - 1,9)
17-Keto's (berekend) + 39,85 (9,9 - 30,6 µmol/24 uur)
allo-THF (aTHF) + 9,2 (1,1 - 5,6 µmol/24 )
17-OH's (berekend) + 25,5 (10,2 - 23,6 µmol/24 uur)

ONTSTEKING-RHEUMA
CRP hooggevoelig + 2.18 (0-0.55 mg/L)

ANTIOXIDANTIA PROFIEL
Beta-Caroteen + 1739 (75-500 ng/ml)
Selenium - 77 (90-143 µg/L)

SCHILDKLIER ANTILICHAMEN
Vrij cortisol (8u) - 4.2 (10-30 ng/mL)
IGF Bindingsproteïne 3 + 6.45 (2.96-4.96 mg/L)
IGFBP-3/IGF1 + 8.10 (0-4.5 mol/mol)

TESTEN OP SPEEKSEL
Cortisol 08h - 1.6 (11.0-24.0 nmol/L)

ENDOCRINOLOGIE IN URINE
Aldosteron + 21.7 (5.0-20 µg/24u)
Dopamine -129,0 (137-338 µg/g creat)
2/16 OH-oestrene -1.0 (>1.5)

ORGANISCHE METABOLIETEN OP URINE
Bacteriën module
2-OH-Phenylacetate +0.57 (mmol/cr <0.43)
4-OH-Phenylacetate +14.39 (mmol/cr <13.8 )
4-OH-Phenyllactate +0.42 (mmol/cr <0.41)
Tricarballylate +0.24 (mmol/cr <0.2)
Hydrocaffeate +0.17 (mmol/cr <0.13)

ONTLASTING DARMFLORA/SCHIMMELS ETC.
Residente flora
Escherichia coli 10^4 (10^6 – 10^7)
Enterococcus sp. 10^4 (10^6 – 10^7
Bifidobacterium sp. 10^7 (10^9)
Bacteroides sp. 10^7 (10^9)
Lactobacillus sp. 10^3 (10^5 – 10^7)
Transiënte flora
Enterobacteriaceae groep2 10^4 (<10^4)

DYSBIOSE FACTOR
Dysbiose 4 (<1)

VIRULENTE FACTOREN
Katalase 1 (0)
Urease 1 (0)
Gelatinase 1 (0)

ENDOCRINOLOGIE IN URINE
Metabolisme van de oestrogenen
2 OH-oestrone 20.3 ng/mL
16 alpha-OH-oestrone 19.8 ng/mL
2/16 OH-oestrone 1.0 (>1.5)

ENDOCRINOLOGIE IN URINE
T3 691 (800 - 1800 pmol/24u)
T3/T4 ratio 0.36 (0.63 - 1.00 ratio)


Deze testen zijn afgenomen in juni/juli van dit jaar:
AMINOZUREN IN 24-UURS URINE
ESSENTIËLE AMINOZUREN -
Isoleucine 52 (5 - 33 μmol/24u)

EIWIT AMINOZUREN -
Asparaginezuur 275 (29 - 149 μmol/24u)
Serine 619 (132 - 580 μmol/24u)

METABOLISCHE AMINOZUREN
Taurine 1631 (220 - 1292 μmol/24u)
Fosfoethanolamine 87 (19 - 55 μmol/24u)
α-Aminoadipinezuur 60 (9 - 51 μmol/24u)
α-Aminoboterzuur 9 (11 - 35 μmol/24u)
ß-Aminoisoboterzuur 227 (0 - 208 μmol/24u)
Homocystine 7 (0 - 4 μmol/24u)
Ethanolamine 480 (146 - 352 μmol/24u)
1-Methylhistidine 136 (128 - 392 μmol/24u)

ESSENTIËLE ELEMENTEN PER 24 UUR
Natrium 3455 (1380 - 2362 mg/24u)
Zink 0.09 (0.50 - 1.50 mg/24u)
Mangaan <0.1 (1.00 - 6.00 μg/24u)
Lithium 27.6 (50.0 - 155.0 μg/24u)
Vanadium 0.2 (6.0 - 46.0μg/24u)

TOXISCHE ELEMENTEN PER 24 UUR
NUCLEOSIDE
Adenosine 24.8 (16.8 - 21.4 10^-8 M)

ELEMENTEN HAAR
Mangaan <0.1 (0.15 - 2.30 ppm)
Chroom <0.1 (0.15 - 1.40 ppm)
Natrium 15 (18 - 90 ppm)
Kalium 1 (15 - 45 ppm)
Vanadium 8 (9 - 80 ppb)
Molybdenum 0.01 (0.05 - 0.15 ppm)
Jodium 0.6 (2.5 - 13.0 ppm)

TOXISCHE ELEMENTEN
RATIO\'S
Calcium/Magnesium 40.1 (5.0 - 18.0 ratio)
Zink/Koper 6.0 (4.0 - 10.0 ratio)
Zink/Cadmium >2000 (>= 400 ratio)

METABOLIETEN
S-Adenosylmethionine (RBC) 216 (221 - 256 nmol/dl)
S-Adenosylhomocysteine (RBC) 53.7 (38.0 - 49.0 nmol/dl)

FOLIUMZUUR METABOL. (plasma)
THF 0.48 (0.60 - 6.80 nmol/l)
Folinezuur 8.0 (9.0 - 35.5 nmol/l)
Foliumzuur, actief (RBC) 346 (400 - 1500 nmol/l)

HEMATOLOGIE
MCV 83 (87 - 98 fl)
Bilirubine direct 7.7 (0.0 - 4.0 μmol/l)
ALT (ALAT/SGPT) 37 (0 - 30 U/l)
1) CRP-HS <0.2 (0.00 - 1.00 mg/l)

LIPIDE METABOLISMEPROTEINEN
Ureum 3.2 (3.0 - 7.0 mmol/l)

DIVERSE CHEMIE
Malondialdehyde 1.34 (< 1.75 μmol/l)

AMINOZUREN IN PLASMA
Glutathion (geoxideerd) 0.53 (0.16 - 0.50 μmol/l)
Glutathion (gereduceerd) 3.4 (3.8 - 5.5 μmol/l)

VITAMINES
Vitamine A 59 (63 - 115 μg/100ml)
Totaal-caroteen 557 (187 - 407 μg/100ml)
Vitamine B2 (Riboflavine) 232 (300 - 700 μg/l)
Vitamine B6 act. (P-5-P) 96.7 (12.0 - 30.0 μg/l)
Totaal Choline 416 (260 - 350 mg/l)
Acyl Carnitine 2.9 (0.9 - 2.3 mg/l)
Coenzym Q10 2.1 (0.6 - 1.2 mg/l)
Vitamine D3 (25OH) 32.0 (32.8 - 86.8 μg/l)

VITAMINES (ANDERE EENHEID)
Vitamine A 2.0 (2.2 - 4.0 μmol/l)
Totaal caroteen 10.4 (3.5 - 7.6 μmol/l)
Vitamine B2 (Riboflavine) 616 (797 - 186 nmol/l)
Vitamine B6 act. (P-5-P) 391 (49 - 121 nmol/l)
Acyl Carnitine 18.0 (5.6 - 14.3 μmol/l)
Vitamine K1 296 (400 - 1200 ng/l)
Vitamine D3 (25OH) 80.1 (82.0 - 217.0 nmol/l)

Dan nog een laatste ontlastingsonderzoek:
Omschrijving
VERTERING
pH 7 (6.0 - 6.8 )
Zetmeelvezels Veel (Geen)
Vetgehalte 7 (< 4 gr/100 gr)

IMMUNOLOGIE, INFECTIE- EN ONTSTEKINGSMARKERS
secretoir IgA 188 (300 - 2040 μg/ml)
IgA anti-t-Transglutaminase 126 (<= 100 U/l)

Dat was mijn hele lijst. Heb hem maar gekopieerd en geplakt zoals ik hem in worddocument heb staan,want pdf of image file maken lukte niet. Hoop dat het leesbaar is.

Lara

P.S. Als deze lijst teveel van het goede (slechte) is, weet iemand ook waar ik eventueel terecht zou kunnen met mijn lijst zonder dat ik ergens naartoe moet reizen? Een arts online misschien?
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Helaas zijn het alternatieve onderzoeken en daar ben ik niet in thuis, moet het meer van het reguliere hebben :wink:

Wat me op valt (en dan ga ik er van uit dat het gewone bloedonderzoeken zijn geweest): de ondergrens van vit D ligt mooi hoog, je waarde is ook mooi, maar die moet je ook echt zo houden. Een verlaagde vit D status kan nl vervelende klachten geven. Je waarde zou altijd >80 moeten zijn

Je vit B6 is erg hoog, slik je iets bij waar dat in zit?
Zo nee, dan zou dat een indicatie voor vit B12 tekort zijn. Bij een B12 tekort gaan B6 gaan stapelen.
Het feit dat je schrijft dat je eerder een laagnormale B12 het, injecties kreeg maar dat die weer gestopt zijn, stemt me niet hoopgevend :?
Dat je meest recente B12 waarde zo hoog was is logisch, dat komt door de injecties en die waarde kan ook heel lang nog vertekend zijn
Je MCV is verlaagd, kan komen door ijzergebrek en zou ook een hint richting B12 tekort kunnen zijn. Helaas zie ik verder geen waardes van een ijzerpanel, dat is jammer

Weet je toevallig nog wat je laagst gemeten B12 waarde was?

IgA anti-t-Transglutaminase 126 (<= 100 U/l)
zoals ik het lees valt die test positief uit-->coeliakie (glutenallergie) en zou een reden kunnen zijn waarom jouw B12 laagnormaal was. Goed dat je nu glutenvrij eet, heeft je darm weer kans om te herstellen

Mijn advies zou zijn om de injecties weer op te pakken en kijken wat dat doet. Zomaar met injecties stoppen omdat de waarde hoog was, is niet zo'n goed plan :wink:

De rest van de uitslagen zegt me helemaal niks, dus daar kan ik je niet mee helpen
Gebruikersavatar
l_ara
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2013, 11:53

Bericht door l_ara »

Ik ben niet zomaar gestopt hoor :) Ik ben van een keer per week naar een keer per maand gegaan en nu neem ik tabletten. Alles onder begeleiding van een arts.

IJzerstatus is wel gedaan maar staat niet op de lijst omdat dat allemaal binnen de waarden valt (ferritine wel laagnormaal).

IJzer 23.5 (14.0-36.0 μmol/l)
Ferritine 22 (16-280 ng/ml)
Transferrine 2.78 (1.90-3.20 g/l)
Laagst B12 (2011) 274 (20-29 jaar: 207- 796 pmol/L)

Ja B6 is hoog en snap dat niet. Het is de actieve vorm van B6 heb ik mij laten vertellen, de P5P, alleen lijkt het zijn taak niet te doen en zich op te stapelen.

Groetjes,
Lara
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Geen HB?
Je ferritine is niet erg hoog, die zou wel iets ruimer mogen.

Het kan zijn dat je niet genoeg hebt aan die tabletten, en je voelt je duidelijk niet goed anders zat je hier niet :wink: Heb je de mogelijkheid om weer over te stappen op injecties? Dan zou je na een tijdje kunnen kijken of MCV en B6 weer bijtrekken en (meest belangrijk natuurlijk) of je je weer beter voelt.
Gebruikersavatar
l_ara
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2013, 11:53

Bericht door l_ara »

Hemoglobine is 8.8 mmol/l (ref. 7.5-9.5 mmol/l) dus okay. Pfff...verwarrend allemaal.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hoi Lara,
Met de biochemie kan ik je helaas niet helpen....
Wel noem je daar aanzienlijke klachten!

Bij ME kunnen ook heftige stemmingsklachten voorkomen, zoals depressie en angsten. Dit kan dan ook weer erg verbeteren als de ziekte wat rustiger is.
Ook kunnen veel ontregelingen ontstaan, die Marlene ook noemt. Dit kan ook een symptoom zijn van ME.
ME is niet aan te tonen met een bloedtest, wel moeten andere zaken uitgesloten worden. En als er ontregelingen bestaan, al of niet binnen de ME, dan is het verstandig te bekijken of deze behandeld kunnen worden.
Mss is het een goed idee een ME arts te bezoeken voor advies, bijvoorbeeld cardioloog Visser of het cvs/ME centrum, beiden in Amsterdam. Daar kan ook bekeken worden welke zaken verder moeten worden aangepakt, zoals de slaap of de bijnieren.
(Eerlijk gezegd weet ik niet of het bezoeken van een psychiater zin heeft. ME is een invaliderende, lichamelijke ziekte en is niet psychisch. Dit is echter nog niet goed doorgedrongen bij deze branche.)
Ik hoop dat je op het forum meer info kan vinden! Succes.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Lara,

Afbeelding op het forum !

Wat mij vooral opvalt aan jouw gemeten waardes, ook al ben ik geen dokter, is dat vrijwel alle processen ontregeld zijn. Je darmflora is uit balans, dysbiose en dat doet me denken aan de Gut-Brain connection.
Doe je al aan leverondersteuning?

Misschien iets om te overleggen met je behandelaar?

Sterkte !

Groetjes Bella Afbeelding
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
l_ara
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2013, 11:53

Bericht door l_ara »

Dank je wel Lulu, sorry voor de late reactie, was even helemaal op. Ja, het is ook moeilijk. Maar hoe meer ik lees over mijn klachten, hoe meer ik denk dat ik toch echt bijnieruitputting heb, in een redelijk vergevorderd stadium. De endocrinoloog waar ik destijds naartoe ging constateerde dat ik dat wel eens zou kunnen hebben maar ja, dat behandelen ze niet in een gewoon ziekenhuis. Mijn huidige behandelaar erkent dit wel als een bestaande aandoening gelukkig. Heb een aantal kruiden gezien die schijnbaar erg goed zijn in geval van bijnieruitputting, o.a. rhodiola en asvaganda. Ik neem al veel vitamines en mineralen die ik tekort kom, misschien helpt het om dit toe te voegen. Ga ook proberen om elke dag iets aan lichaamsbeweging te doen, al is het meer rekken en strekken :)
Gast

Bericht door Gast »

Ik lees je beginpost en denk meteen aan bijnieruitputting en slecht werkende schildklier.
Gast

Bericht door Gast »

l_ara schreef:Dank je wel Lulu, sorry voor de late reactie, was even helemaal op. Ja, het is ook moeilijk. Maar hoe meer ik lees over mijn klachten, hoe meer ik denk dat ik toch echt bijnieruitputting heb, in een redelijk vergevorderd stadium. De endocrinoloog waar ik destijds naartoe ging constateerde dat ik dat wel eens zou kunnen hebben maar ja, dat behandelen ze niet in een gewoon ziekenhuis. Mijn huidige behandelaar erkent dit wel als een bestaande aandoening gelukkig. Heb een aantal kruiden gezien die schijnbaar erg goed zijn in geval van bijnieruitputting, o.a. rhodiola en asvaganda. Ik neem al veel vitamines en mineralen die ik tekort kom, misschien helpt het om dit toe te voegen. Ga ook proberen om elke dag iets aan lichaamsbeweging te doen, al is het meer rekken en strekken :)
Ah, je denkt er zelf ook aan. Mooi!
Lees eens op het weston price forum, daar is veel over bijnieruitputting geschreven en gesproken. Veel mensen, ik ben ook net begonnen, gebruiken Adrenal, bijnierextract, om je bijnieren te ondersteunen. Verder een WAPF (Weston A Price Foundation) dieet, met rauwe melk, goede eiwitten, maar vooral veel dierlijke vetten. Sterkte en succes! Ben zelf ook aardig "gevallen" en langzaam aan het opklimmen.
Plaats reactie