Gesprekken voeren te intens

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Gesprekken voeren te intens

Bericht door Grigor »

Een van de grote problemen nu is gesprekken voeren.

Ik ben er zowieso slecht aan toe maar in mijn eentje kan ik redelijk op de bank zo mijn dag doorkomen. Kind of.

Als iemand op bezoek komt en we praten wordt de energie weggezogen. In een heel rap tempo.
Dat ik gewoon helemaal niks meer kan. Totale spanning . Stress. De derealisatie neemt vreslijke vormen aan. Heeft vast met de cortisol etc te maken.?..??

Als iemand dan weer weg gaat ben ik uitgeput maar daarna trekt het vaak wel weer bij. Tot de "normale" status.

Het is echt irritant want gisteren was een vriend van me uit Italië hier die ik al lang niet had gezien. En keer er ontzetten naar uit even elkaar te zien. Maar na 10 minuten was het op. Of eigenlijk direkt al maar ik probeerde het nog zo lang vol te houden.

Herkenning zal er vast wel zijn maar iemand advies wat zou kunnen helpen??

Groetjes ,

Grigor
Gebruikersavatar
marcog
Actief lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 13 mei 2014, 13:55

Gesprekken voeren te intens

Bericht door marcog »

Zeer herkenbaar Grigor. Wat je eens kan proberen voordat je visite krijgt is een half uur te mediteren. Soms helpt dat wat om meer energie en kalmte te genereren. Het is wel een raar verschijnsel wat volgens mij door het falende stress systeem wordt veroorzaakt.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Gesprekken voeren te intens

Bericht door Grigor »

Nah ik probeer inderdaad wel even tot rust te komen. Maar gisteren was hij dus gewoon vroeger aan de deur.
Jij hebt het dus ook?
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Gesprekken voeren te intens

Bericht door plassterk »

Tja heel herkenbaar inderdaad. maar wel van 6 jaar geleden. Wat ben jij er nog slecht aan toe zeg en wat jammer dat niks helpt. Je probeert zoveel uit. Zelf slikte ik altijd twee paracetamol voor gesprekken. Maar ik lag tot diep in de nacht wakker helemaal over mijn toeren. Praten en lezenis voor mij nog steeds het zwaarst. b12 extreme 35mg helpt bij mij ook, maar die zuig tabletjes heb je al gerpobeerd toch...
Gebruikersavatar
marcog
Actief lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 13 mei 2014, 13:55

Gesprekken voeren te intens

Bericht door marcog »

Grigor schreef:Nah ik probeer inderdaad wel even tot rust te komen. Maar gisteren was hij dus gewoon vroeger aan de deur.
Jij hebt het dus ook?
Ja, maar het is wel een heel stuk minder geworden. Op slechte dagen komt het nog weleens terug.
Gebruikersavatar
marcog
Actief lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 13 mei 2014, 13:55

Gesprekken voeren te intens

Bericht door marcog »

Tip: gebruik hoge dosis anti-oxidanten! vitamine c en b12 kunnen helpen.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Gesprekken voeren te intens

Bericht door Grigor »

Ja gisteren had ik een B12 injectie gehad. Werkt nu even niet meer. Vit C kan ik zeker meer nemen. Nu 1500. Misschien een dubbele dosis nemen per dag.
Gast

Gesprekken voeren te intens

Bericht door Gast »

Ik heb ook met je te doen, grigor, herken dit maar al te goed
totale uitputting van evenjes bezoek..heb geen oplossing hiervoor
van te voren rusten is wel goed als je fysiek aan de slag moet, maarmentaal voorbereiden op drukte, wat bezoek toch is, lukt me niet
jaren geleden was het veel heftiger, maar kan het me nog goed herinneren, idd zoals je beschrijft, de energie lekt gewoon weg...
nu nog steeds als ik een drukke dag heb gehad(in mijn beleving dan, stelt eigenlijk niks voor)kan ik snachts niet slapen! Hoe moe ik ook ben
heel frustrerend allemaal he?
sterkte ermee
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Gesprekken voeren te intens

Bericht door asje »

Ja, zeer herkenbaar, van eerder. 't Kan nog iets erger, helemaal niet meer kunnen praten, heb 't allemaal meegemaakt. Er is dus wel hoop (!), 't kan veel beteren.

Wat kan helpen, ik weet niet meer wat je precies al hebt en hebt gedaan (?).
Life smells...
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Gesprekken voeren te intens

Bericht door Grigor »

Ik heb toch het gevoel dat het met de cortisol te maken heeft maar durf zelf niet aan de Hydrocortisone
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Gesprekken voeren te intens

Bericht door asje »

Of het dat specifiek is ... Praten kost vrij veel energie en luisteren bijna nog meer (de hersenen gebruiken sowieso de meeste energie), ik denk dat het de uitputting iha is. Je merkt niet hóe weinig energie je hebt als je rustig op de bank bivakkeert. Ik heb nooit iets aan de cortisol gedaan, maar hoe beter, hoe beter dat ook weer, gaat geheel gelijk op.

Was jij iemand die niet tegen amitriptiline en/of mirtazapine kon, weet ik niet meer?
Life smells...
Esmee
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 nov 2005, 17:55

Bericht door Esmee »

Hoi Grigor,

Heb ik ook, het is een hele lastige klacht vind ik, want lichamelijk kan ik na 13 jaar ziek zijn best wat, na veel opbouwen, maar mentaal blijft het compleet achter.

Na een bezoekje ben ik meestal ook compleet doorgedraaid. Ik hoor mezelf dan ook in de 10e versnelling gaan praten (en denken), kan niet meer goed slapen, ben helemaal overprikkeld. Dat is in die 13 jaar nooit beter geworden, helaas.

Vaak word ik na sociale interactie 's nachts wakker (in slaap gekomen met slaapmiddelen, en de rivotril die ik altijd neem) en dan "tril" ik, sort of. Het is niet echt trillen, een soort inwendig rillen meer, en als ik dat laat gaan dan slaap ik helemaal niet meer en ben ik de volgende dag lichamelijk gesloopt. Ik heb ontdekt dat als ik dan nog een paar druppels rivotril neem, dat het dan wat beter lijkt te gaan.

Het blijft verdomd lastig, en ook niet uit te leggen aan mensen dat je 's ochtends wel sport of een wandeling kan maken (alleen!) maar geen telefoongesprek kan/wil voeren omdat je dat niet volhoudt :?
Esmee
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

heel erg herkenbaar, toen ik het op z'n ergst had kon iemand je bij wijze van spreken (nou ja..) knockout lullen, en hoe stiller ik werd hoe enthousiaster zij dan werden want ze konden zo goed hun verhaal bij me kwijt ;D 10 minuten voor iemand helemaal uit Italië is gewoon @#$%&
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

==hoe stiller ik werd hoe enthousiaster zij dan werden want ze konden zo goed hun verhaal bij me kwijt ==

Zo wordt je tegen wil en dank een soort psycholoog, maatchappelijk werker, voor mijn part dominee....Kortom praatpaal.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Het is inderdaad lastig. Toen ik mijn tijd in het donker liggen had kon ik ook amper telefoneren.
Maar dat gaat nu wel weer redelijk goed.
Het is dus vooral het in het echt ontmoeten wat zo zwaar is.
Plaats reactie