Nieuwe mededeling betreffende sfeer

Mededelingen van het ME-Gids Team

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Nieuwe mededeling betreffende sfeer

Bericht door pauliene »

Beste leden,

Naar aanleiding van onze recente herziening / aanpak over het Lyme-ME dilemma, hebben we nogal wat heftige reacties ontvangen. Allereerst willen we benadrukken dat we getracht hebben om jullie mening mee te nemen uit het topic ‘stil op het forum’, omdat de Lyme vs ME discussie er steeds toe leidde dat de sfeer tot het nulpunt daalt. Natuurlijk valt erover te praten als mensen het hier niet mee eens zijn, maar de manier waarop dit gebeurde, kwam aanvallend op personen over. Dat valt te betreuren.

Aangezien veel mensen het niet eens waren met de beslissingen die zijn genomen rond het Lyme-dilemma, hebben we besloten om eerdergenoemde regels aan te passen.
  • We hebben de regel die met terugwerkende kracht gold verwijderd.
  • De één waarschuwingsregel draaien we terug. Afhankelijk per geval, per situatie, per toon zullen we beslissen hoeveel waarschuwingen iemand verdient. We zijn van mening dat mensen nieuwe kansen verdienen. Uiteindelijk streven we naar een goeie sfeer op het forum waar de gebruiker de grenzen van de regelgeving niet opzoekt.
  • Nogmaals voor de duidelijkheid: Discussies over Lyme zijn wel degelijk toegelaten op respectvolle manier. We laten enkel de oeverloze en respectloze Lyme versus ME discussie niet meer toe, evenals het belerend doen en oordelen over de betrouwbaarheid van Lyme testen en behandelmethoden wanneer mensen kiezen voor een bepaalde test of methode.
Een tijdlang hebben we qua sfeer veel achter de schermen proberen bij te sturen, maar dat is niet genoeg gebleken. Daarom dat we nu op veler verzoek sneller / actiever ingrijpen door berichten te verwijderen die tegen de forumregels ingaan om te zorgen dat de aangename sfeer op het forum terugkomt. Daardoor werden sommige berichten die wel aan de forumregels voldeden mee gemodereerd, omdat die zonder het originele gemodereerde bericht uit de context gerukt werden, onze excuses daarvoor.

Ook rees er de vrees van een aantal forumleden of hun posts niet verwijderd zullen worden en of ze hun mening nog wel kunnen uitspreken. Laten we heel duidelijk zijn, zoals we al eerder stelden, hebben we het liefst een zelfregulerend forum waar iedereen zijn mening kan delen en we houden niet van censuur noch van dictatuur. Een forum is immers een uitgelezen plek voor discussie. Berichten verwijderen of (tijdelijke) slotjes is pas een laatste redmiddel wanneer de boel escaleert en de forumregels overtreden worden. De reden waarom wij een slotje plaatsen, is omdat het ons tijd kost om op een goede manier te kunnen ingrijpen. De juiste manier om je ongenoegen te uiten is door een PB naar de moderator sturen. Wat betreft de slotjes, kunnen wij meedelen dat ondertussen het Lyme discussie topic terug open is.

Wij, als team, zijn allemaal erg van slag geweest door dit gebeuren. We deden juist ons best om de sfeer op het forum terug te brengen, en helaas gebeurde het tegenovergestelde. We grijpen in, op dezelfde manier zoals we dat al jaren succesvol doen, maar de laatste tijd is er ineens zoveel tegenstand. Daarnaast willen we er nogmaals op wijzen, dat we allemaal ziek zijn, op het moment allemaal zelfs ernstig ziek, waardoor beslissingen nemen en ingrijpen lastig is en veel tijd kost waardoor situaties langer kunnen doorspelen. We doen het allemaal voor jullie, om jullie een fijne plek te bieden en nieuwe mensen te helpen - dat is ons doel en daar doen we ons best voor met de weinige krachten die we hebben.

Het team van ME-gids kan alleen haar best doen en proberen om van dit forum een fijn forum te maken. Helaas lukt dat de laatste tijd vaak niet. Daarom willen we aan jullie allen vragen om ook eens na te denken over de berichten die door de forumleden zelf geplaatst worden. Dát maakt of breekt een sfeer, waardoor in het laatste geval noodgedwongen forumregels in het leven moeten geroepen worden. Wij willen oproepen om te proberen eens wat aardiger naar elkaar te zijn, met elkaar mee te leven - niet meteen met commentaar komen of doordrammen dat iemand echt per sé dit of dat moet doen (bijv. testen opdringen). Natuurlijk is discussie mogelijk, maar op een normale manier, zonder elkaar aan te vallen, ergens over door te zeuren of menen de waarheid in pacht te hebben. Discussie voer je door naar elkaar te luisteren en open te staan voor elkaar. Als er een probleem is, geef dat door aan de moderators, maar post dat niet zo op het forum - juist daardoor gaat de sfeer verloren en zijn we genoodzaakt om in te grijpen. Via een PB krijgen we exact hetzelfde te lezen, en kunnen we dat in het team bespreken, zonder dat het forum eraan onderdoor gaat.

Daarom hopen we van harte dat jullie onze kant begrijpen en mee willen helpen om dit forum tot een goed forum te maken, zonder zwartmakerij, ruzies en negativiteit maar met medeleven, opbouwende berichten en het delen van kennis. Onthou ook dat een geschreven woord vaak ook niet de nuance bevat zoals je elkaar in werkelijkheid zou ontmoeten.

Nogmaals onze excuses voor de onrust die er gekomen is n.a.v. onze recente acties.

Alvast bedankt voor jullie medewerking,
Het team van ME-gids
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Nieuwe mededeling betreffende sfeer

Bericht door josje15 »

Amen, dank jullie wel voor alle moeite die jullie doen.
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Nieuwe mededeling betreffende sfeer

Bericht door petraroos »

hallo lief ME team.

een hele dikke knuffel voor jullie,
en petje af voor de duidelijke uitleg.

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Nieuwe mededeling betreffende sfeer

Bericht door vital »

Ook van mij een bedankje voor de duidelijke uitleg en de moeite die julie hiervoor doen!
Gebruikersavatar
marcog
Actief lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 13 mei 2014, 13:55

Nieuwe mededeling betreffende sfeer

Bericht door marcog »

''Onthou ook dat een geschreven woord vaak ook niet de nuance bevat zoals je elkaar in werkelijkheid zou ontmoeten. '' Kijk hier sla je de spijker op zijn kop!
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Ik kan me hier helemaal in vinden en vind het heel erg dat het jullie als moderatie-team zo persoonlijk geraakt heeft, want dat zal niemands bedoeling zijn geweest. Mocht ik hier zelf aan mee hebben gedaan ( niet de bedoeling) dan bied ik bij deze mijn excuses aan. Elk bericht dat ik hier op dit forum heb geplaatst is altijd met de beste bedoelingen geweest. Getypte woorden en ziek zijn is niet bepaald een ideale combinatie :wink:
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

==Getypte woorden en ziek zijn is niet bepaald een ideale combinatie==

maar wel een welkome uitkomst ter communicatie als de juiste woorden gevonden kunnen worden!

Ja, dank, team.
Plaats reactie