4ME: welke lengte/dikte naald voor subcutane injectie?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
suri
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 feb 2012, 18:16

4ME: welke lengte/dikte naald voor subcutane injectie?

Bericht door suri »

Hallo,

Ik dien te starten met subcutane injectie van dagelijks 2cc 4ME, via De Meirleir. Op mijn vraag naar de lengte van de naald, antwoordde de verpleegkundige : 'gewoon een subcutaan naaldje'.

Nu zie ik dat er meerdere mogelijkheden zijn...
Wat gebruiken jullie? Ik ben mager en wil uiteraard zo kort mogelijke naald.

Is lengte 16mm / dikte 0,5 mm goed?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

16mm is inderdaad een vrij standaard maat voor het onderhuids injecteren, dus lijkt mij prima
Gebruikersavatar
suri
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 feb 2012, 18:16

Bericht door suri »

Dank je voor antwoord!
Gebruikersavatar
suri
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 feb 2012, 18:16

Bericht door suri »

Hallo,

Wie heeft 4ME leren prikken via De Meirleir-Himmunitas en kan me zeggen welke naalddikte en lengte ze gebruiken? Ikzelf ben vrij mager.

Ik ben aangeleerd om 4ME te prikken via thuisverpleging: zij gebruiken een subcutaannaald van 0,4mm dikte en 19mm lengte.
Ze leerden me aan om loodrecht te prikken en tijdens injecteren de huidplooi vast te blijven houden.

Nu was ik vorige week bij Himmunitas voor injecties, en toen raadden ze me aan de huidplooi los te laten tijdens het injecteren. Ben vergeten vragen of ik dan geen kortere naald dan 19mm dien te gebruiken want het is toch bijna 2cm loodrecht in lijf en ik ben vrij mager.

Alvast dank!!
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Ook met 19mm zit je nog subcutaan hoor! En de naald hoeft er natuurlijk niet helemaal in, altijd een paar mm boven de huid uit laten steken. Dat is ook wel aan te raden trouwens.
Met een subcutane injectie heb je meestal een bult(je) onder de huid, op die manier zou je het nog kunnen controleren, afhankelijk van hoeveel vloeistof er ingespoten is (denk ik).
Een spier zit over het algemeen dieper, dus ik zou me er niet te veel zorgen om maken.
Gebruikersavatar
martine030
Actief lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:13

Bericht door martine030 »

Ik zou je toch aanraden een kortere naald te nemen! Ik heb al meerdere keren gelezen over aanbeveling van kortere lengtes bij subcutaan injecteren omdat het risico op intramusculair injecteren te groot is.
Zeker zonder huidplooi is 19mm veel te lang, ik gebruik 25mm voor IM in mijn bil...
Hier raden ze max 4-6mm aan:
https://www.bd.com/nl/diabetes/page.asp ... 9&id=32063
Er staan ook plaatjes bij waarop je goed kan zien waarom je geen langere naald moet gebruiken.
Gebruikersavatar
suri
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 feb 2012, 18:16

Bericht door suri »

Hartelijk dank voor jullie input! Ik was van plan eerder al te reageren maar ben het dan uit het oog verloren.

Ik gebruik inmiddels naaldjes van 13mm en dat geeft me veiliger gevoel. Heb inderdaad quasi altijd een bultje na het injecteren.
Plaats reactie