Gewicht

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Gewicht

Bericht door stampertje »

Hoi allemaal,

Leuk onderwerp dit. Sommige met ME/CVS hebben een normaal gewicht, ondergewicht of overgewicht.

Ik wil zelf graag wat afvallen. Ik ben nooit een slanke den geweest en vind dat zelf ook niet erg. Ik schommel vaak, varierend van ongeveer 5 tot 10 kilo. Ik was een kilo of 10 zomaar kwijt en nu komt er weer langzaam wat bij.

Maar hoe kan ik gericht bezig zijn met afvallen terwijl ik niet kan sporten en weinig beweeg. Ook ben ik een erg moeilijke eter en geen grote eter of snoeperd.

Wat zijn jullie tips om minder te schommelen en om af te vallen.

Liefs!
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Ik heb in het begin veel variatie gehad zo maar 10kg eraf,maar toen ging ik veel te ver over mijn grenzen. Omdat ik toen niet wist wat ik had.
Gebruikersavatar
marcog
Actief lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 13 mei 2014, 13:55

Bericht door marcog »

Interessant dat de ene patiënt aankomt en de andere afvalt. Ik ken er veel die zijn afgevallen in het begin wel tot 20 kg deze mensen gingen maar door terwijl ze kapot waren. En nog steeds als ze teveel doen vallen ze makkelijk af.
Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Bericht door stampertje »

Ja het is zeker intressant maar ook genen spelen natuurlijk een rol in de bouw van een persoon. En ook of iemand veel of weinig kan eten. Ik eet altijd te weinig van wat ik mag hebben, maar toch val ik niet af bijvoorbeeld. Ik ken ook geen honger gevoel.
Mijn zus daarintegen wel en kan eten wat ze wil, maar komt geen grammetje aan.

Ook zijn er natuurlijk andere problemen aanwezig. Darm/maagproblemen, niet kunnen sporten, de bekende problemen dus.

Ik ben gewoon erg nieuwsgierig hoe andere het doen die graag iets kwijt willen.

Liefs
Gebruikersavatar
marcog
Actief lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 13 mei 2014, 13:55

Bericht door marcog »

Tja, Raadseltje ME: hoe kan je plots zoveel (10- 20 kg) zomaar afvallen terwijl je trek in eten hebt en goed eet en tijdens het afvallen juist meer eet om aan te komen. Wie het weet mag het zeggen. Dit staat haaks op de patiënten die juist aankomen. Je ziet dit wel bij bijnierziekten en schildklierziekten maar wat is de oorzaak bij ME. No one knows....
Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Bericht door stampertje »

MarcoG, dat klopt. Het lichaam werkt een stuk anders maar toch zullen er patienten zijn die hetzelfde willen of zich afvragen en hoe dat dan te doen.
Gebruikersavatar
sky
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jun 2014, 20:24

Bericht door sky »

Ik worstel hier ook een tijdje mee. Ik probeer het gevoel van te willen afvallen een beetje los te laten. Ik probeer een gezonde leefstijl te creën. Met zo puur mogelijk te proberen eten. Dat lukt niet altijd omdat ik niet altijd de energie heb om te koken, daarom maak ik dubbele porties en vries ik deze in.

En waar ik super trots op ben is dat ik eergisteren mijn eerste tai chi les heb gehad! Ik weet alleen niet of dat een succes is omdat ik nu al 2 dagen spierpijn heb!

Maar vooral proberen te wandelen, ook al is het 10 minuten op een dag. Dat helpt me. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik hoop hierover zijn erg welkom!
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

@Sky:

Tai Chi bestaat meestal uit staande oefeningen. Pas daar mee op, veel mensen met ME hebben last van Orthostatische Intolerantie (O.I.). D.w.z dat ze niet goed rechtop kunnen staan doordat hun hartslag en/of bloeddruk niet goed reageren op rechtop staan. Belangrijk gevolg is dat de bloedstroom naar het hoofd afneemt bij staan. Dat is niet goed, daar kun je je direct beroerd van gaan voelen, maar sommigen hebben er lange tijd daarna nog last van. Het is een fout in het Autonome zenuwstelsel. Meer info:
http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-843.html

Zittende of liggende oefeningen zijn wel goed.

W.b. het afvallen heb ik geen gouden tip, helaas. Ik heb weleens een artikel gelezen waarin stond dat uit een onderzoek bleek waarin 4 verschillende dieten werden vergeleken, dat elk dieet hielp. In ieder geval op de korte termijn. De kunst is natuurlijk om het vast te houden. Je kunt dus een dieet kiezen waarbij je jezelf het prettigst voelt. Dat is het goede nieuws.
Kijk vooral naar tussendoortjes en naar wat je drinkt, in vruchtensap b.v. zit veel suiker.

Groetjes, Ariadne.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Wat eet je wel zoal? En weet je wat de trigger was voor het 10kg afvallen?
Life smells...
Gast

Bericht door Gast »

@SKY
toevallig heb ok ook mijn 1e thai chi deze week gehad!
je mag de oefeningen ook ziitend doen, en dan heeft het ook effect
heb ook last gehad van pijn, met name de armen/rug
heb ook info meegekregen om thuis oefeningen te doen, allemaal handoefeningen,dit heet mudra,s:indiase handenjoga dus ook gewoon in de stoel
verder bleek dat met name fibro/reumapatienten heel veel baat hebben bij thai chi, sommigen hebben wel als reactie ergere vermoeidheid, met name in het begin..
sommige fibropatienten zijn zelfs leraar geworden
ben benieuwd heb me iig voor 1 maand aangemeld, en mag stoppen zonder opzegtermijn ivm mijn ziekte
Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Bericht door stampertje »

Thai chi klinkt wel intressant maar ik zit zo goed als aan bed gekluisterd. Ik doe wel been en arm oefeningen van de fysio maar das natuurlijk anders. Ik kan ook niet standaard elke dag eventjes 10 min gaan lopen, de laatste tijd lukt het mij 1x per week.

Ik hoop binnenkort zelfstandig te gaan wonen, energie om te koken ontbreekt mij ook dus ik moet met de ergo dan weer gaan kijken waar winst te halen en dan ook invriezen. Maar ik wil dan in ieder geval gaan proberen om van die smoothies te gaan maken met spinazie etc, mits het niet te duur wordt, dat is sws niet slecht voor ons.dus wie daarvan weet waar recepten te vinden zijn, graag!

Ik weet niet wat de trigger was eigenlijk. Ik weet dat ik nu aankom door een speciale reden, ook door prednisonkuren kwam ik steeds iets aan maar dat ging er dan wel weer af.
Qua eten, gewoon normaal, ook met de medicijnen heb ik dus een gestructureerd eetpatroom en gewoon normaal eten maar te weinig. Moeilijk. Ik weet dus niet waar het te zoeken.
Een paar jaar geleden is door een dietiste (toen was ik nog niet zo ziek) gekeken en wat ik eet is prima
Ik ben altijd wel forser en zwaarder geweest hoor, zit in de genen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

...dus wie daarvan weet waar recepten te vinden zijn, graag!
Google ...

Mss heb je intoleranties die je niet weet?
Life smells...
Gebruikersavatar
kik
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:18

Bericht door kik »

Ken je de boeken van Christine Tobback?
http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... id-86.html
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

op Google kun je echt alles vinden.
hier erg veeel aan gekomen,heb vaak en heel veel prednison
moeten slikken.
de killo''s zijn er nooit meer af gegaan.(helaas)

veel sterkte

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Bericht door stampertje »

Ik heb ondertussen heel wat recepten van groente smoothies gevonden. Maar ik neem aan dat mensen ook experimenteren en iets lekkers uitvinden.

Nee, de boeken van Christine Tobback ken ik niet. Ik zal daar eens naar kijken. Dank je wek voor de tip!

Petra, wat vervelend. Ik heb ook geregeld die rotzooi, meestal zijn die kilo's na een paar weken weer eraf. Jammer dat het bij jou niet is gebeurt!
Plaats reactie