D-ribose, vit. B multi, Carnitine en Q10

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lovessea
Beginner
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 dec 2012, 17:21

D-ribose, vit. B multi, Carnitine en Q10

Bericht door lovessea »

Wie heeft ervaring met bovenstaande supplementen.
Graag jullie commentaren waar jullie baat bij hebben.

Indien jullie met een ander supplement baat hebben, graag ook vermelden, alsjeblieft, dan krijg ik het hopelijk op een rijtje. Ik weet niet meer wat ik moet, veel lezen kost me nu teveel energie vandaar de vraag.

Heel erg bedankt alvast voor jullie antwoorden. Allemaal sterkte!!

Ook hoop ik dat Nederland snel iets gaat doen aan cvs/me zo dat we allemaal weer kunnen functioneren zoals we willen. Lieve groetjes voor jullie!
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

Hoi,

ik heb door de jaren heen veel ervaring met supplementen opgedaan. Het ligt er een beetje aan wat je klachten nu precies zijn. Is het meer uitgeput thuis zitten? Zijn er veel infecties? Of is het juist de spierpijn waar je veel last van hebt?

Maar hier gaan we;

- D-ribose heeft mij wel geholpen. Vaak voel ik wel aan wanneer ik er behoefte aan heb en anders neem ik standaard een theelepeltje per dag. Met name na inspannende dagen waarin ik wat te lang op mijn benen heb gestaan neem ik wat meer, tot wel 3 theelepeltjes per dag. Dat is zo'n 15 gram verspreid over de dag.
- Q10, ja soms is het gewoon een knaller, dan helpt het me erg goed, en soms dan voelt het alsof het niks doet. lastig te zeggen, geen idee natuurlijk of je er een tekort aan hebt.
- Acetyl-L-carnitine is er ook zo een. Kreeg het als tip een van mijn therapeut. Toen knapte ik er lekker van op. Momenteel doet het niet veel.
- Vitamine B hetzelfde. Wat voor veel mensen die uitgeput zijn werkt zijn de zakjes van now-foods. De "instant energy B12". Daar zit heel veel in, allemaal B-vitaminen, wat chroom en meer. Het geeft een vrij hoge dosis van dit alles. Ook B-vitamines in verschillende vormen.

Erg lastig om aan te geven wat precies gaat werken voor je. L-Carnitine+ van de firma Bloem kun je bijna overal krijgen. Het geeft de Q10 en de carnitine en nog iets geloof ik.

Weet niet of je allergieën hebt? En wat je eet?? Zonnebloem pitjes bevatten veel magnesium, vitamine B1 en B6. Dat wordt makkelijker opgenomen dan een pil. B1 en B6 zijn ware energie makers. Zelf maak ik altijd een mix van zonnebloempitjes, amandelmeel en chiazaadjes. Ik reageer daar erg goed op. Dat levert super veel mineralen en vitaminen. Neem er dagelijks nog een stuk of 5 paranoten bij en je krijgt nog een extra shot goede vetten en een rijkelijke dosis selenium (ook belangrijk!) erbij. Al die mineralen en vitaminen zijn belangrijk.

Heb je flauwtes en dan een hele sterke behoefte aan suiker en/of last van hypo's? Dan zouden chroom-tabletjes je kunnen helpen.

Stuur me gerust een berichtje als je vragen hebt.

Sterkte ermee!
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

D-ribose helpt mij om meer te doen als ik me slecht voel. Carnitine merk ik ook wel als ik veel lichamelijke inspanning moet verrichten. Ook qua libido. Maar de eerste jaren meer dan nu. Ik neem het ook niet meer zo veel ivm met dat carnitine icm verkeerde darmbacteriën slecht is voor de bloedvaten in het hart. Volgens mij gaat dat om de darm bacterie prevotella en die zat volgens meirleir juist in overvloed in mijn darmsysteem.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

't Is wat ingewikkeld met Carnitene. Je hebt er genoeg van nodig, en velen hebben een tekort (komt ook voor bij baby's en dan wordt altijd gesuppleerd). Het zit in al het vlees, behalve gevogelte, maar dan wordt de C. (gedeeltelijk?) omgezet in iets wat niet goed is.

Ik had een zeer groot tekort, het was het eerste (serieuze) middel dat ik nam en het hielp heel duidelijk tegen de extreemste symptomen, er was een significante verbetering.

Oftewel, je moet er geen tekort aan hebben, maar als je vlees eet of suppleert kan het ook nièt goed zijn. De combi vlees eten en suppleren zou dan het slechts zijn - als het huidige idee klopt - maar als vlees hetzelfde doet als suppletie begrijp ik niet wat dat uitmaakt? De darmbacteriën die vleeseters méér hebben zou je dan toch ook met suppletie hebben lijkt me. En neem je het niet, bij een tekort, is het ook niet goed.

:?:
Life smells...
Plaats reactie