D-ribose, vit. B multi, Carnitine en Q10

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lovessea
Beginner
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 dec 2012, 17:21

D-ribose, vit. B multi, Carnitine en Q10

Bericht door lovessea »

Wie heeft ervaring met bovenstaande supplementen.
Graag jullie commentaren waar jullie baat bij hebben.

Indien jullie met een ander supplement baat hebben, graag ook vermelden, alsjeblieft, dan krijg ik het hopelijk op een rijtje. Ik weet niet meer wat ik moet, veel lezen kost me nu teveel energie vandaar de vraag.

Heel erg bedankt alvast voor jullie antwoorden. Allemaal sterkte!!

Ook hoop ik dat Nederland snel iets gaat doen aan cvs/me zo dat we allemaal weer kunnen functioneren zoals we willen. Lieve groetjes voor jullie!
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

Hoi,

ik heb door de jaren heen veel ervaring met supplementen opgedaan. Het ligt er een beetje aan wat je klachten nu precies zijn. Is het meer uitgeput thuis zitten? Zijn er veel infecties? Of is het juist de spierpijn waar je veel last van hebt?

Maar hier gaan we;

- D-ribose heeft mij wel geholpen. Vaak voel ik wel aan wanneer ik er behoefte aan heb en anders neem ik standaard een theelepeltje per dag. Met name na inspannende dagen waarin ik wat te lang op mijn benen heb gestaan neem ik wat meer, tot wel 3 theelepeltjes per dag. Dat is zo'n 15 gram verspreid over de dag.
- Q10, ja soms is het gewoon een knaller, dan helpt het me erg goed, en soms dan voelt het alsof het niks doet. lastig te zeggen, geen idee natuurlijk of je er een tekort aan hebt.
- Acetyl-L-carnitine is er ook zo een. Kreeg het als tip een van mijn therapeut. Toen knapte ik er lekker van op. Momenteel doet het niet veel.