Spinazie bij een lekke darm/leaky gut?

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Spinazie bij een lekke darm/leaky gut?

Bericht door zeeman »

Op WH-foods las ik het volgende:
One new category of health-supportive nutrients found in spinach is called "glycoglycerolipids." Glycoclycerolipids are the main fat-related molecules in the membranes of light-sensitive organs in most plants. They're indispensable for the process of photosynthesis carried out by plants. However, recent lab research in laboratory animals has shown that glycoglycerolipids from spinach can help protect the lining of the digestive tract from damage — especially damage related to unwanted inflammation. You can expect to see more studies about this exciting new category of molecules in spinach and its potential health benefits.
Met andere woorden, de darmslijmvliezen van ratten in een onderzoek waren beter beschermd tegen beschadiging na het toedienen van deze stoffen die men uit spinazie had gehaald.

Uiteraard niet gezegd of het bij mensen ook werkt en of je de bevindingen van 1 onderzoek zo simpel mag doortrekken. Maar ik vind het wel een interessant weetje. Daarnaast zitten er nog een aantal ontstekingsremmers in spinazie lees ik in het artikel.


http://www.whfoods.com/genpage.php?tnam ... ce&dbid=43

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20847532
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Spinazie bij een lekke darm/leaky gut?

Bericht door asje »

Altijd leuk, food.
Life smells...
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Spinazie bij een lekke darm/leaky gut?

Bericht door verlorengezondheidman »

Hoe weet je of je een lekkende darm hebt?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Spinazie bij een lekke darm/leaky gut?

Bericht door zeeman »

verlorengezondheidman schreef:Hoe weet je of je een lekkende darm hebt?
Hoi, ja dat is lastig nietwaar? Ik heb ooit de term PDS eens gehad, en ook functionele dyspepsie. Het komt er allemaal op neer dat er in de darm iets niet goed gaat. Mijn probleem is dat ik vaak na het eten vollopende luchtwegen heb. Mijn lichaam maakt dan als reactie ergens op slijm aan. Of dat door een lekke darm komt? Of een verhoogde permeabiliteit van de darm? Wie zal het zeggen. Mijn internist heb ik er eens naar gevraagd en die zei dat het niet bestond. In een boek (ook van een internist) uit de VS heb ik een heel hoofdstuk erover gelezen met wetenschappelijke onderbouwing erbij. Maar ik ben geen dokter.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Spinazie bij een lekke darm/leaky gut?

Bericht door asje »

Of dat door een lekke darm komt? Of een verhoogde permeabiliteit van de darm?
Dat is hetzelfde.
Life smells...
Gebruikersavatar
je-beste-gezondheid
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2014, 14:59

Spinazie bij een lekke darm/leaky gut?

Bericht door je-beste-gezondheid »

verlorengezondheidman schreef:Hoe weet je of je een lekkende darm hebt?
Een lekkende darm is te herkennen aan een reeks van symptomen. Wat er feitelijk bij een lekkende darm gebeurd, is dat de darm niet meer geheel afgesloten met de rest van het lichaam. Normaal kan de darm selecteren wat er wordt doorgegeven. Bij een lekkende darm is deze dus niet meer in staat is om alleen voedingsstoffen door te laten. Zo komen er gifstoffen in je lichaam. Vervolgens gaat je lichaam proberen deze gifstoffen op een andere manier kwijt te raken. Dat kan via de huid of longen. Dan er staat er eczeem of krijg je slijmontwikkeling in je longen (astma). Symptomen zijn dus o.a. huid- en luchtwegklachten. Ook kan er door een lekkende darm tekorten ontstaan, omdat de darm niet meer in staat is om de juiste en voldoende voedingsstoffen op te nemen. Daarbij kost een lekkende darm veel energie. Zowel het tekort aan voedingsstoffen en de energie die nodig is, veroorzaakt vermoeidheid.
Ook is er veel informatie te halen uit de kwaliteit en kleur van de poep.
Gebruikersavatar
je-beste-gezondheid
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2014, 14:59

Spinazie bij een lekke darm/leaky gut?

Bericht door je-beste-gezondheid »

[quote="zeeman"]Op WH-foods las ik het volgende:

Met andere woorden, de darmslijmvliezen van ratten in een onderzoek waren beter beschermd tegen beschadiging na het toedienen van deze stoffen die men uit spinazie had gehaald.

Uiteraard niet gezegd of het bij mensen ook werkt en of je de bevindingen van 1 onderzoek zo simpel mag doortrekken. Maar ik vind het wel een interessant weetje. Daarnaast zitten er nog een aantal ontstekingsremmers in spinazie lees ik in het artikel.
quote]

Ik denk dat het belangrijker is om de oorzaken van de darmbeschadiging te vermijden, waardoor de darm zichzelf weer kan herstellen. Voor veel mensen wordt de lekkende darm veroorzaakt door het gebruik van gluten en lactose. Dus graan- en
melkproducten waar deze stoffen in zitten.
Plaats reactie