kurkuma

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Duidelijker kan het niet. Gelukkig ben je er vanaf.

Ja, ook een goeie kans dus, de oestrogeen.

Ik merkte niks van de kurkuma, maar gebruik wat kaneel oa als ontstekingsremmer.
Life smells...
Gebruikersavatar
dejurgen
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 sep 2013, 14:31

Bericht door dejurgen »

Hmm, die waarden zijn per honderd gram. Als ik goed kan rekenen dan is één pruim, appel, peer, portie kool en salade een stuk effectiever en goedkoper dan die supplementen als het op anti-oxidant waarde aankomt.

Ook rode wijn en chocolade evenals vele soorten noten doen het goed en zijn lekker, maar die kunnen wel nadelen hebben. Ook vele soorten droge bonen doen het goed als je die kunt verteren en lekker vindt.

Misschien dat daarom heel wat mensen die gewoon gezond eten geen opmerkelijk verschil waarnemen? Uiteraard kunnen die dingen als specerij wel een aanvulling betekenen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

dejurgen schreef: Hmm, die waarden zijn per honderd gram.
Hoe bedoel je? Waarden van supplementen zijn altijd heel hoog.
Life smells...
Gebruikersavatar
dejurgen
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 sep 2013, 14:31

Bericht door dejurgen »

Wat ik bedoel is dat de ORAC waarde of ontstekingsremmende waarde in de lijst van zeeman komt met volgende opmerking:

"Note: The ORAC values in this list are normalized to 100 grams of weight (about 3.5 ounces) because that is the way in which the original database of information was presented. The intent is to ‘normalize’ the various items to simply compare ‘raw value’, NOT ‘amount per serving’. "

De topproducten hebben een waarden van rond de 300000 per 100 gram. Een portie supplement zal bvb 1 gram daags bevatten en dus een ORAC waarde hebben van 300000/100gr of enkel 3000 voor de topproducten (1 gr daags).

De fors uitgevallen appel die ik daarnet at woog waarschijnlijk 400 gr. Met een ORAC waarden van 3000/100gr en een inname van 400 gr appel heb ik 12000 eenheden binnengekregen als ik het goed begrijp. 4 keer meer dus dan met supplementen en de bijwerking van appel vallen bij mij best mee.

Aangezien ik elders gelezen heb dat de farma industrie de werkzame stof uit kurkumma niet kon isoleren vermoed ik dat de pil geen hogere ORAC waarde zal hebben. Er kunnen stoffen bijgevoegd worden die de opname van kurkumma verhogen, maar mijn appel lijkt op dit moment vrij goed te verteren. Als ik redeneringsfouten maak, laat het me gerust weten.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

ORAC-waardes waren mij ontgaan tot nu toe. Als het zo simpel in grote hoeveelheden binnen te krijgen is met voeding, lijken me dergelijke supplementen idd overbodig. Overigens lees ik ook wel dat teveel averechts kan werken ... Ga (als ik weer beter kan denken) er wel nog eens verder naar kijken.
Life smells...
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

De topproducten hebben een waarden van rond de 300000 per 100 gram. Een portie supplement zal bvb 1 gram daags bevatten en dus een ORAC waarde hebben van 300000/100gr of enkel 3000 voor de topproducten (1 gr daags).

De fors uitgevallen appel die ik daarnet at woog waarschijnlijk 400 gr. Met een ORAC waarden van 3000/100gr en een inname van 400 gr appel heb ik 12000 eenheden binnengekregen als ik het goed begrijp. 4 keer meer dus dan met supplementen en de bijwerking van appel vallen bij mij best mee."
Dit is waarheid als een koe. Ik ben er ook groot voorstander van om via normaal gezond eten antioxidanten binnen te krijgen. En zeker het verhaal "meer is beter" gaat volgens niet op met antioxidanten. Ik denk eerder, een breder spectrum is beter. En Astaxanthine bijvoorbeeld werkt op een heel andere manier als antioxidant dan de flavonoides uit groente en fruit. Ik denk dus dat we een breed spectrum nodig hebben aan deze stoffen. En de een zal goed reageren op kurkuma en de ander op kaneel. Wel kunnen dit soort specerijen extra ondersteuning geven als je het mij vraagt. Als je bijv. 1 gram kurkuma neemt bij het eten dan krijgt je maaltijd mogelijk meer dan 3000 extra ORAC-punten. Dat geeft naast die appel nog een extra shot op die dag. En kurkuma heeft ook andere geneeskrachtige werking dan alleen de ORAC-waarde.

http://www.superfoodly.com/orac-value/a ... with-skin/
Gebruikersavatar
lindie
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 dec 2014, 12:57

kurkuma en gewrichtpijnen

Bericht door lindie »

Hallo allemaal,

misschien al besproken hier of daar....toch even deze vraag :
ben sinds enkele weken bezig met kurkuma ( 3 gram per dag met genoeg olie en peper ) en sinds die tijd in toenemende mate last van gewrichtspijnen
met name in de knieën,ellebogen,polsen,vingers.

zou dit met elkaar te maken kunnen hebben ??

groetjes,
Lindie.
it"s better to burn out then to fade away....except I am out of fuel ....damn
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

kurkuma en gewrichtpijnen

Bericht door abby »

hey lindie

ik heb een tijdje kurkuma(sap) genomen in vrij hoge dosis. Het werkte heel goed. Maar toen ik er na een pauze weer mee begon, had het opeens een negatief effect. Kurkuma is naar het schijnt best een sterk middel, dus het zou me niet verbazen als je er bijwerkingen van had, zeker als je in het algemeen gevoelig reageert verschillende stoffen. Misschien kan je even een pauze inlassen om te zien of de gewrichtspijn dan betert (ev. in samenspraak met wie het voorschreef)? Succes!
Gebruikersavatar
lindie
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 dec 2014, 12:57

Bericht door lindie »

hey...

bedankt voor je antwoord,ik neem de kurkuma op eigen initiatief net zoals
de b-12 injecties btw,dit omdat ik net zoals de meesten onder ons gebukt ga
onder veel ME gerelateerde symptomen en opzoek ben naar verlichting.
genezing zou uiteraard beter zijn...maar goed.
ik denk dat ik nog ff doorga met de kurkuma omdat ik wel het idee heb dat ik iets fitter van ben ..en hoop dat de gewrichtspijnen verdwijnen..

groetjes,
Lindie.
it"s better to burn out then to fade away....except I am out of fuel ....damn
Plaats reactie