Dieet ivm darmklachten

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Asje: dat is wat jij nu aan het uitproberen bent, toch?

Ariadne.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja, klopt, 2 maanden nu en net klaar. Het kan evengoed goed zijn, maar merken deed ik het niet. Mss even afwachten nu ik het niet meer heb, of ik toch een verschil merk.
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Wat jammer, Asje, dat het bij jou niets doet.

Sterkte, Ariadne.
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

bekend met IBS

Bericht door zeeman »

HoiHoi,

wat een gedoe allemaal hè? Ik ken het hoor. Heb een hele geschiedenis met IBS en chronische vermoeidheid.
Bij mij vonden ze geen afweer tegen gluten, en toch knapte ik behoorlijk op toen ik stopte met gluten en melk. Ik heb hier wat dingen die voor mij goed werken en waar ik erg blij mee ben dat ze werken. Dat gedoe met diarree en dan weer paar dagen niet en alles ken ik.

- Darmocare pre, dit middel zit vol goede vezels (inuline/FOS). Ik neem iedere dag 1 theelepel opgelost in heet water, als het is opgelost doe ik er koud water bij en drink ik het half warm. Dit helpt mijn darmen echt heel erg goed.

- Ultra probioticum van Biovitaal. Heel breed scala aan goede bacteriën. probeer het eens.

Symbioflor 1 en 2. Deze potjes bevatten de bacteriën die thuis horen aan de darmwand. Als die er zitten is er minder ruimte voor parasieten om zich te hechten. Na een anti-biotica kuur of bij diarree is dit mijn wondermiddel. begin voorzichtig met 10 druppeltjes per dag in wat water. Dit heb ik als tip van mijn therapeut gekregen. Let op, de potjes bevatten wel lactose.

De bovenste 2 neem ik dagelijks. De onderste alleen als er problemen zijn. Mijn darmen zijn wel gevoelig maar op deze manier kan ik gerust zeggen dat ik het goed onder controle heb.

Succes!
Gast

bekend met IBS

Bericht door Gast »

@roversdocher,
je schrijft dat je geen coeliakie hebt, gestest dmv darmbiopt,
maar ik neem aan dat je bloed ook is getest op antistoffen?

Groetjes
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Sinds kort heb ik ook ineens heel heftige pds-klachten terwijl ik daar eerder nooit zo'n last van had.
Medicatie helpt mij een klein beetje maar ben er zeker geen fan van.
De laatste tijd lees ik vaker over het fodmap dieët en nu lees ik hier over een darmflora onderzoek wat mij erg interessant lijkt.

Kun je dat onderzoek in overleg met de HA aanvragen?
Lijkt mij wel verstandig zoiets te laten doen vóór een dergelijk dieët, toch?

Liefs.
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Bericht door flowerpower3 »

Wat vervelend Izzy! Kan nooit kwaad om eens te laten onderzoeken hoe het er voor staat. Ikzelf loop bij een AVIG arts en via daar kan je een hoop onderzoeken krijgen (bloed, ontlasting, etc.). Als je gelijk een uitgebreid ontlastingsonderzoek laat doen dan weet je heel veel meer.

Ik weet niet of een huisarts dit ook allemaal kan en zo ja of ze dat willen (dat is vaak eerder het probleem).
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Dankje flower. Gelukkig heb ik een hele fijne huisarts, ze kijkt verder dan haar neus lang is een staat voor alles open (halleluja).
Denk dat ik dan maar weer eens een afspraak ga maken.

Ik ben benieuwd of de energie ook iets zal toenemen wanneer de darmen ed goed onderzocht zijn en er de nodige aanpassingen zijn gemaakt.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

@Izzy,

Een ontlastingsonderzoek en darmflora onderzoek zijn 2 verschillende dingen.
Een ontlastingsonderzoek kan in de reguliere gezondheidszorg, dan worden ergere dingen zoals ontstekingen en parasieten onderzocht.
PDS staat nog steeds bekend als psychisch (word veroorzaakt door stress).
Een darmflora onderzoek kan volgens mij wel via je huisarts, die krijgt dan ook de uitslag.
Maar het valt niet onder de reguliere gezondheidszorg en word dan ook niet vergoed.
Een darmflora onderzoek richt zich op de balans van de goede en slechte bacteriën in de darm, ook word er gekeken naar schimmels en gisten.
Het is meer een onderzoek wat je kan doen als er regulier niets uitkomt en je toch verder wil kijken.
Het kan veel tijd en moeite schelen als je voor een dieet eerst een darmflora onderzoek en intolerantie test laat doen.

Aangezien je plotseling hevige PDS klachten hebt, is het idd het verstandigst om eerst via je huisarts parasieten e.d. uit te sluiten.
Dat kost niets, en kan je altijd nog verder kijken.
Suc6 ;)
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Bedankt voor de nuttige info, Feuer!
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

hoi Izzy

veel sterkte en suc6es .

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Dankje Petraroos :)
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Er is nog een topic over maag-darmproblemen. Daar kun je ook veel informatie vinden:
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... 053#199053

En PDS-achtige klachten kunnen ook door het niet goed functioneren van het autonome zenuwstelsel komen. Dat regelt o.a. de beweeglijkheid van de darmen.
Iets anders dat mensen met ME ons vaak vertellen is, dat zij symptomen hebben die overeenkomen met het prikkelbare darmsyndroom. Dat is zeer interessant voor mij, als iemand die geïnteresseerd is in het autonome zenuwstelsel, omdat er tamelijk uitgebreide wetenschappelijke literatuur bestaat waarin wordt bevestigd dat er een verband bestaat tussen PDS en afwijkingen van het autonome zenuwstelsel. Dus ook hier vermoed ik dat afwijkingen van het autonome zenuwstelsel het onderliggende fenomeen zijn dat de meeste, zo niet alle, symptomen verklaart die mensen met ME ervaren.
Julia Newton in WvP: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... -1238.html
Groetjes Ariadne.
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Bedankt Ariadne!
Weer dat autonome zenuwstelsel hè... Wordt daar inmiddels al eens uitgebreider naar gekeken dan?
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Ja, door Prof. Dr. Julia Newton en haar onderzoeksgroep en door Dr. Nancy Klimas.
Als het je interesseert en je hebt de energie ervoor zou je de webcolleges van Nancy Klimas eens moeten lezen. M.n. die over de bloedsomloop, zie mijn eerdere link.

Groetjes, Ariadne.
Plaats reactie