Dieet ivm darmklachten

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

AH, ik zal het eens bekijken. Bedankt :)
Gebruikersavatar
roversdochter
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 mar 2014, 10:20

Bericht door roversdochter »

Ik ben al een tijd niet online geweest en zie nu dat er behoorlijk is gereageerd hier, top ;)

Ik ben inmiddels ruim 10 weken bezig met her FODMAP-dieet. Aanvankelijk moest ik het dieet 6 weken streng volgen (de eliminatiefase), waarna ik weer voedselgroepen kon gaan introduceren. Helaas was ik na 6 weken nog niet klachtenvrij. Introduceren is dan lastig, immers, waar komen de klachten vandaan? Dus heb er nog 4 weken aan vastgeplakt en wat extra dingen laten staan (sojamelk/-yoghurt en normaal speltbrood, daarna alleen nog zuurdesem speltbrood). Na de 10 weken was ik helaas nog steeds niet klachtenvrij. Mijn klachten zijn wel afgenomen gelukkig, dus resultaat was er wel. Omdat mijn diëtist ook niet meer wist waar de klachten vandaan konden komen (wat betreft voedsel in ieder geval), hebben we besloten dat ik nu toch mag introduceren. Deze week fructanen (die oa in tarwe zitten). Vooralsnog gaat het goed (jippie!).

Het is de afgelopen weken niet altijd makkelijk geweest, maar dit dieet heeft me wel erg veel inzicht gegeven in voedsel en bovendien mijn klachten wat verminderd.
Plaats reactie