petitie: ziekte van Lyme/ME/CVS/fibro in regeerakkoord

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Samen met vele andere patiënten blijf ik achter de petitie staan en smeek jullie om te tekenen.
We hebben nog een paar dagen om aan 15000 handtekeningen te komen!!
Alvast heel veel dank !

http://www.petities24.com/lyme_en_onver ... eerakkoord
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Ik doe het niet.
Er zijn van ME- en Fibromyalgiepatiënten talloze protestmails gestuurd naar de makers van deze petitie. Met als uiteindelijk resultaat een flauwe lauwe uitleg en een lichte aanpassing.
Ze kunnen heel wat handtekeningen bijkrijgen maar dan moeten ze de ziekten in de petitietekst louter bij hun NAAM noemen i.p.v. er onjuiste, insinuerende termen bij te gebruiken.
Niet alleen Lyme is verklaarbaar, ook Fibromyalgie en ME (cvs is volgens WHO synoniem van ME al zijn we daar ook niet gelukkig mee want die naam is er gekomen door verzekeringsmaatschappijen i.s.m. de psych-visie).
En kijk wat er gebeurt: de termen worden in de media gewoon overgenomen, dat is als sluipend gif.
En ik overdrijf niet. Mijn activisme van jaren heeft me doen inzien hoe schijnbaar onbelangrijke details gevaarlijk kunnen zijn.
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
elias
Actief lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:00
Locatie: Gelderland

Bericht door elias »

Ik doe het ook niet! Puur om de benaming ''cvs'' achter aids of kanker zet je toch ook geen ''cvs''? kanker/cvs....aids/cvs...dus waarom bij ME wel?

CVS hoeft wat mij betreft ook niet in regeerakkoord, CVS is prima te behandelen met cognitieve gedragstherapie en dat is bij ME of Lyme absoluut niet het geval.
''sometimes the hardest thing and the right thing are the same''
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

In België is de term ME helaas nog lang niet ingeburgerd.
Alle dokters die ik gezien heb praten nog steeds over cvs.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Hermine

==En ik overdrijf niet. Mijn activisme van jaren heeft me doen inzien hoe schijnbaar onbelangrijke details gevaarlijk kunnen zijn.==

Precies.

Het wordt tijd dat artsen spraakles krijgen in het uitspreken van die twee letters M E.
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Echt heel spijtig dat ze een nog slechtere naam hebben uitgevonden dan CVS, namelijk OLK (onverklaarde lichamelijke klachten).

Hadden ze deze naam weggelaten en enkel de ziektenamen Lyme, ME & Fibromyalgie gebruikt (zoals het zou horen), dan had ik mij volledig ingezet deze petitie te steunen en deze zoveel mogelijk ge-promoot.

Echt spijtig, en ja deze kleine details zijn ERG belangrijk...
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Zeker!
De foute benamingen vermenigvuldigen zich nu al weer op FB.
Slechte zaak.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

elias schreef: CVS hoeft wat mij betreft ook niet in regeerakkoord, CVS is prima te behandelen met cognitieve gedragstherapie en dat is bij ME of Lyme absoluut niet het geval.
Dat is geheel uit je duim gezogen. Weet je nou nog niet dat 'CVS' ipv ME gebruikt wordt!? En dat CGT geen resultaat had bij wie dan ook?
senna schreef: In België is de term ME helaas nog lang niet ingeburgerd.
Alle dokters die ik gezien heb praten nog steeds over cvs.
Dat is waar, om die reden spreekt men (nog) wel over ME/CVS. Als dat er had gestaan en ook geen OLK erbij, was het nog wel ok geweest.
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ja, over OLK breek ook ik mijn nek.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Oeps, voorzichtig aan maar:-)
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

asje schreef:Oeps, voorzichtig aan maar:-)
Hi, hi.
elias
Actief lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:00
Locatie: Gelderland

Bericht door elias »

Dat is geheel uit je duim gezogen. Weet je nou nog niet dat 'CVS' ipv ME gebruikt wordt!? En dat CGT geen resultaat had bij wie dan ook?
Dat ''CVS'' in plaats van ME wordt gebruikt en verkoudheid in plaats van HIV is niet mijn probleem.
''sometimes the hardest thing and the right thing are the same''
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Petitie: ziekte van Lyme/ME/CVS/fibro in regeerakkoord

Bericht door mamoes »

elias schreef:
Dat is geheel uit je duim gezogen. Weet je nou nog niet dat 'CVS' ipv ME gebruikt wordt!? En dat CGT geen resultaat had bij wie dan ook?
Dat ''CVS'' in plaats van ME wordt gebruikt en verkoudheid in plaats van HIV is niet mijn probleem.


Oef Elias,

Dat is een hele rake :lol:
Je slaat voor mij de spijker op z'n kop
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Petitie: ziekte van Lyme/ME/CVS/fibro in regeerakkoord

Bericht door asje »

Dan hebben jullie er niets van begrepen. Door het stigmatiserende en flauwekullerige van 'CVS' hebben we een groot probleem.

En elias, je zegt dat CVS - dus niet als andere naam voor ME kennelijk - met CGT te genezen is; wat een puinhoop maak je ervan zeg.
Life smells...
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Petitie: ziekte van Lyme/ME/CVS/fibro in regeerakkoord

Bericht door mamoes »

Ach Asje,

Ik bedoel het niet verkeerd.

Je zal toch ipv ME de diagnose CVS 'maar' krijgen. Dan ben je toch mooi de klos.
Want dan denkt men dat je wel geneest. Er zijn idd mensen die opknappen maar hebben die dan wel de juiste diagnose gekregen ?
Er zijn teveel mis-diagnoses naar mijn idee, ik dacht dat Elias' dat bedoelde :shock:
Plaats reactie