medicatie en de lever

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Plaats reactie
Gast

medicatie en de lever

Bericht door Gast »

als je googled: medicijnen werken bij veel patienten slecht/vara kassa

dan kun je lezen dat veel medicijnen te snel of te langzaam worden afgeboken in de lever, wanneer deze bep, enzymen mist
hierdoor natuurlijk de vele bijwerkingen, met alle gevolgen van dien
men pleit voor een ezympaspoort van de patient,alvorens deze medicijnen gaat gebruiken
met name bij betablokkers,anti depressiva en pijnstillers
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

medicatie en de lever

Bericht door asje »

Zeer nuttig! Weet je of er al concrete stappen worden gezet daarvoor?
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Maar liefst tussen de 10 en 20 % van de patienten loopt het risico dat medicijnen niet goed werken omdat de lever ze niet goed afbreekt. Het volgende artikel legt het uit:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... goed.dhtml

En dit artikel gaat specifiek over anti-depressiva:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... ijgt.dhtml

Als je je nu wilt laten testen op bepaalde leverenzymen, moet je het zelf betalen.

Groetjes, Ariadne.
Gebruikersavatar
marcog
Actief lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 13 mei 2014, 13:55

Bericht door marcog »

Bij ME is het bekend dat er een verminderde levercapaciteit is. Of dat specifiek om deze enzymen gaat weet ik niet. De lever is sowieso een interessant orgaan voor ME. Zeker voor de groep die na EBV ME ontwikkeld. Een probleem in de lever zou het hele ME beeld kunnen verklaren. Jammer dat er zo weinig onderzoek naar gedaan wordt.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

...moet je het zelf betalen.
Er staat juist, dat iig in Rotterdam MC deze testen steeds meer gedaan worden. En als je AD gebruikt zonder resultaat en/of met te veel bijwerkingen kun je zo'n test ook wel krijgen bij veel artsen denk ik.

Ik heb ME gekregen met EBV en alle med's die ik heb geprobeerd gaven geen probleem. Mss als je hoort tot die 10% die bepaalde enzymen mist èn ME hebt, je eerder een probleem hebt. Of ik heb op één of andere manier mazzel.

Er is een topic over leverstenen en leverreiniging (onder 'Alternatief' denk ik), Frank Ho zegt er baat bij te hebben. Maar, als je een (ander) groot probleem in de lever hebt, heb je daar toch symptomen van of niet?
Life smells...
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Bericht door mamoes »

Inderdaad is de lever heel interessant. Maar daaraan vooraf OOK de maag en darmen.
Als dat niet goed werkt krijgt je lever een hoop vuil te verstouwen.

Hier antiviraal 3 dagen kwart van dosis innemen dan 2 dagen stoppen ivm 'stapelen', ziek worden van de medicatie.
Na 2 leverreinigingen hogere dosis kunnen verdragen MAAR ook nodig hebben omdat lagere dosis niet voldoende werkt.
En merkbaar na een paar weken weer toe aan een leverreiniging.

Er is dus zeker nog veel te doen voor het onderzoeksorgaan met betrekking tot enzymen en lever.
Of men moet zich inderdaad eens verdiepen in wat er al bekend is en dat niet van tafel afvegen als onzin. Zoals bv lekkende darm.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik moet wel zeggen dat ik geen AV of AB heb gebruikt sinds ik ziek ben, wel een heel aantal andere middelen.
Life smells...
Plaats reactie