Christine Tobback (Koppen, één, 20u40): We eten ons ziek.

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Christine Tobback (Koppen, één, 20u40): We eten ons ziek.

Bericht door Zuiderzon »

Diëtiste Christine Tobback, werkzaam in Himmunitas,
is vanavond om 20h40 te zien op Eén in het programma Koppen:

"We eten ons ziek" http://bit.ly/1eogkW1
Koppen schreef:Ons voedsel zit vol kleurstoffen, bewaarmiddelen en suiker. Voeg daarbij een jachtige levensstijl en het lichaam slaat tilt. Zelfs een gewone appel kan dan last geven. Intoleranties en pseudo-allergieën kunnen lelijk huishouden.

“Zware vermoeidheid, ontstoken luchtwegen, maag- en darmklachten. Hoe langer hoe meer mensen kampen ermee. Ze lopen dokters af en laten hun bloed onderzoeken, vaak zonder resultaat. In dat geval mag je er zeker van zijn dat de boosdoener onze voeding is,” zegt voedingsdeskundige Christine Tobback. Zij behandelde al 7.000 patiënten met succes.

Wat mag je dan wél nog eten? Ines de Rijcker, die met heel wat overgevoeligheden en allergieën te maken heeft, besloot een half jaar geleden zelf een winkel te openen. Een gat in de markt zo blijkt, ze denkt al aan uitbreiding.
Boeken Christine Tobback:
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Nieuwsfragment in Het Journaal van 19u (10/4/14):

Voedselintoleranties komen meer en meer voor
Hoop doet leven!
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Te laat...

En de Belgische uitzending gemist is knap ingewikkeld, toch? En moet je voor betalen?
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

O, nee, je hebt er een link bij gezet!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ik zal wel weer een zeur zijn, maar ik heb moeite met de titel 'we eten ons ziek'. Sure, de mensheid in het algemeen kan best wat fatsoenlijker eten, maar ziek zijn kan in veel gevallen gewoon uit de lucht komen vallen. En niet iedereen die rookt, krijgt longkanker om maar een voorbeeld te noemen.
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

ik ben het volkomen met Bloem eens.,

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

bloemetje schreef:Ik zal wel weer een zeur zijn, maar ik heb moeite met de titel 'we eten ons ziek'. Sure, de mensheid in het algemeen kan best wat fatsoenlijker eten, maar ziek zijn kan in veel gevallen gewoon uit de lucht komen vallen. En niet iedereen die rookt, krijgt longkanker om maar een voorbeeld te noemen.
Ik heb toch weinig problemen met de titel van het programma en met het item zelf. Het kan niet altijd over ons, de zieken, gaan, vond het al goed dat er er eens een item was over Christine Tobback...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Mss moet het eerder zijn, de voedingsindustrie voert ons ziek.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

lulu schreef:Mss moet het eerder zijn, de voedingsindustrie voert ons ziek.
Welnee, je HOEFT toch geen cola te drinken, bijv.?!

Dat is een punt waarin ik Christine Tobback wel gemakkelijk gelijk geef: mensen weten vaak niet wat ze eten en dus binnenkrijgen. Men heeft er geen idee van wat voor troep er in een potje of pakje saus kan zitten, alleen al aan suikers (of slechte suikervervangers) en zout. Maar daarin is Tobback niet vernieuwend, Michael Pollan roept dit ook al jaren. En Jamie Oliver...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Al sinds de jaren '70 wordt er meer over voedsel gesproken en zijn er bio-winkels. 't Is ook waar je aandacht naar uit gaat of je je daar iets van hebt aangetrokken, of dat je liever eet waar je maar zin in hebt.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Het gaat helemaal niet om cola. Dat heb ik nog nooit van mijn leven gedronken (na een slokje knettert het al mijn neus uit).
Het gaat om de ongezonde toevoegingen in ons gewone voedsel, in het vlees, de margarines, zuiveldranken, bewerkte groenten, brood met toevoegingen, transvetten, zout- en zoettoevoegingen, vlees met AB en hormonen, vis uit de kwekerijen etc etc.

En bio moet je maar kunnen betalen....

Er zijn echt misstanden in de voedingsindustrie, waarvan het paardenvlees dunkt mij nu de minst kwalijke is mbt de gezondheid.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

lulu schreef:Er zijn echt misstanden in de voedingsindustrie, waarvan het paardenvlees dunkt mij nu de minst kwalijke is mbt de gezondheid.
Sure, maar het is niet zo dat de etende mens zielig is en niet anders kan.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ik weet het bloemetje, ík heb de keuze.
Maar ik ben dan ook niet analfabeet, ben goed opgeleid en goed geïnformeerd. De smeertroep laten we dus voor de minder bedeelden.
Ook goed hoor, als jij er zo over denkt.
Ík vind dat de industrie verantwoordelijkheid draagt.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Goedemorgen Lulu,

Thanks voor de discussie, ik begin je te begrijpen - al ben ik het er niet mee eens. Juist door de verantwoordelijkheid bij de industrie, politiek, elders te leggen geef je mensen een alibi om er niet over na te hoeven denken.

Daarnaast moet ik toegeven, dat ik in een vorig leven (zo voelt het zowat!) me niet heel erg verdiepte in wat ik at, als het gaat om bijv. suiker of een pakje of potje saus. Nooit een reden gezien waarom ik volkoren macaroni ipv witte pasta zou eten...

En idd het onderwerp voeding is gewoon ook niet zo eenvoudig. Helemaal als er op dergelijke verpakkingen labels staan dat het zgn gezond eten is, alleen om dat er geen of minder suiker in zit, maar tegelijkertijd wel bijv. aspartaam.

Maar de verantwoordelijkheid ligt niet bij de industrie, je kan een roker ook niet zeggen dat ie het slachtoffer is van de industrie.

Fijne dag - met gezond eten ;-) Groeten, Bloem
Plaats reactie